گام‌های موثر در درمان افسردگی

یک روانشناس گام‌هایی که برای درمان افسردگی موثر هستند را شرح داد.

احمد صابری روانشناس در تشریح چگونگی ابتلای افراد به افسردگی و نحوه درمان آن گفت: افسردگی یک اختلال روحی و روانی است که در آن انسان تمام رویداد‌های گذشته خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از ذهن خود می‌گذراند و نمی‌تواند پذیرای اتفاقات گذشته خود باشد؛ در واقع همه آن شکست‌ها را به زندگی حال انتقال و همه امید نسبت به فردا را از دست می‌دهد.

صابری تصریح کرد: فرد افسرده فردی ناامید است به دلیل این که بر حسب تجارب شکست گذشته، امید در فردا در این گروه دچار بحران می‌شود.

وی بیان کرد: انسان موجودی است که هیجان، تفکر و رفتار دارد؛ هیجان در انسان افسرده که در تماس با اتفاقات اکنون و حال تجربه شده دچار بحران می‌شود. انسان افسرده منبع آگاهی اکنون خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند افکار روشن و پذیرایی در تماس در اکنون و حال برای خود داشته باشد پس انسان افسرده هیجان، افکار و شناخت ناکارآمد و ناسازگار را در خود رشد می‌دهد.

این روانشناس افزود: انسان افسرده در رفتار یک کرختی خاصی دارد و نمی‌تواند حرکتی پویا در راستای سازگاری و کارآمدی اکنون داشته باشد. انسان‌های افسرده از هیجان و تفکر و رفتار‌های ناکارآمد رنج می‌برند. این ناکارآمدی در هیجان، رفتار و تفکر و برای تجربه اکنون و حال است یعنی یک انسان افسرده در روز در تماس با اتفاقات روزمره خود دچار بحران و ناکارآمدی در هیجان، رفتار و تفکر می‌شود.

صابری ادامه داد: گذشته در انسان افسرده نمی‌گذرد و در گذشته خود یک ماندگاری متعالی دارد و این تعالی در گذشته امید را در اکنون و فردا به ناامیدی تبدیل می‌کند.

وی گام اول برای درمان افسردگی را این چنین توصیف کرد: برای اینکه از افسردگی خلاص شویم و بتوانیم از شکست‌های گذشته خود بگذریم و امید را در فردای خود رشد دهیم باید زاویه نگاه را برای تماس با روز خود پراکنده و گسترده کنیم. فرد افسرده می‌تواند در گام اول نگاه متفاوتی را به روز خود داشته باشد و به دنبال تشابه اتفاقات امروز با دیروز خود نباشد، زیرا این تشابه امید را در افسرده‌ها از بین ببرد. این تشابه‌ها زنجیره تماس دیروز، امروز و آینده است. فرد به جای نگاه کردن به این زنجیر باید موضوعات را متفاوت ببیند.


بیشتر بخوانید


این روانشناس گفت: آدم‌های افسرده همیشه از تولید فکر ناتوان اند و تنبلی ذهنی و فکری دارند یعنی هرگز نمی‌توانند تفکراتشان را نسبت به موضوعات امروز با سبک جستجوگری انجام دهند. در گام دوم فرد افسرده باید در تفکرات خود انسان جستجوگری باشد یعنی فرایند و چگونگی موضوع امروز را بررسی کند. آدم‌های افسرده هیچ گاه افکار عمیق ندارند بلکه افکارشان سطحی است و با یک یا دوگام درباره موضوع امروز به قضاوت می‌رسند درصورتی که باید از قضاوت فاصله بگیرند، به دنبال اکتشاف باشند و نگاهی عمیق نگر و فکورانه به موضوعات داشته باشند.

صابری تصریح کرد: در گام سوم آدم افسرده باید پویا باشد و برای این امر باید روز‌هایی که در حال گذراندن آن است را اختصاص به یک موضوع داده و فقط به آن موضوع فکر کند برای مثال روز جمعه روز تفریح است و فقط باید ذهن حول محور تفریح بچرخد. افسرده‌ها به موضوع روز فکر نمی‌کنند بلکه پویایی را درون خود از بین می‌برند و بهره حاصله را از آن نمی‌برند و آن را با یک خواب به پایان می‌رسانند.

وی افزود: باید روز‌های متفاوتی را بسازید، تجربه هر روز را پویا کنید و با ورزش، تفریحات مناسب، تغذیه مناسب، محیط سالم و انسان‌های جدید آن‌ها را آغشته کنید. باید به دنبال تجربه‌های جدید یا تجربه‌هایی که در گذشته مطمئنا حالتان را خوب می‌کرده باشید.

این روانشناس اظهار داشت: گام چهارم در درمان افسردگی این است که از اخبار بد روزانه فاصله بگیریم و برای خودمان یک روز وابسته به نیازهایمان بسازیم. نیاز‌های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و باید هرکس در رفع نیاز‌های خودش ساعی و پرتلاش باشد، چون هرکس نیازهایش را فقط خودش می‌داند و دیگران سرباز و مسئول نیاز‌های دیگری نیستند. افراد افسرده معمولا رفع نیاز‌های خودشان را به عهده محیط و انسان‌های دیگر می‌گذارند در حالی که باید خودشان به رفع نیاز‌های خودشان بپردازند.

صابری ادامه داد: رفع نیاز‌ها با اقدامات شخصی در تعالی بهزیستی و سلامتی شایان تمرکز و دقت است پس باید متفاوت و عمیق اتفاقات را ببینید، پویا باشید و به نیازهایتان نهایت توجه را داشته باشید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱
بهترین کار پاکسازی حافظه هست.
Iran (Islamic Republic of)
مجرد و بیکار
۱۰:۵۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
وقتی منه جوون بیکار باشم و جیبم خالی باشه و امیدی نداشته باشم
۱۰۰ درصد افسرده و ناامید میشم از هرچیزی فقط خدا از باعثان این بیکاریا و گرونیا نگذره که اگه همچی درست بود من الان سرکار بودم و ازدواج میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
وقتی جیب خالی باشه هیچ گامی و هیچ سخنی و هیچ حرکتی نتیجه ای جز خستگی و پوچی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سلام ،

زنگ زدم روابط عمومی صدا و سیما ،
یک نکته تذکر دادم ،

مرد اپراتور گفت :
نظر شما برای خودتان مهم است ،

بعد هم نام من را برد قوه قضاییه و شکایت کرد ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۵ دی ۱۴۰۱
خداوند شفایتان دهد
آخرین اخبار