نخستین دسته از قو‌های مهاجر وارد تالاب سولدوز نقده شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: نخستین دسته از قو‌های مهاجر به منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب سولدوز در این شهرستان شدند.

اکبر قایمی اظهار کرد: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود؛ نخستین دسته از قوهای مهاجر که شامل دسته‌های پنج و ۶ قطعه بودند را در تالاب‌ سولدوز مشاهده کردند.

وی افزود: امسال تالاب سولدوز این شهرستان میزبان بیش از پنج‌هزار بال پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر است که به منظور استراحت و تغذیه وارد این تالاب شده‌اند این پرندگان مهاجر شامل انواع غازها، آنقوت، انواع اردک‌سانان و پرندگان شکاری مانند عقاب تالابی هستند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست نقده گفت: برخی از این گونه‌ها زمستان را نیز در این تالاب و سایر تالاب‌های منطقه ماندگار شده و بعضی دیگر با سرد شدن هوا به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل نامساعدبودن دیگر تالاب های این شهرستان از لحاظ تامین آب لازم، زمان ماندگاری پرندگان مهاجر در منطقه بسیار کمتر از سال‌های قبل است و پرندگان مهاجر پس از مدتی ماندگاری در این منطقه به سمت استان های شمالی پرواز می‌کنند.

قو پرنده‌ای از تیره اردکیان و از بزرگ‌ ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به شمار می‌رود، این پرنده مانند دیگر اعضای خانواده اردکیان گیاه خوار بوده و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کند.

قوها در حالت کلی بسیار آرام هستند و تنها در صورت نزدیک شدن مهاجمان در هنگام نگهداری از جوجه‌هایشان بشدت خشن می‌شوند و در بیشتر مناطق نیمکره شمالی زندگی می‌کنند.

قوها در مقایسه با غازها، اندازهٔ بزرگتری دارند و دارای پاهای بزرگتر و گردن درازتر هستند؛ پوشش پر روی بدن هر ۲ جنس نر و ماده یک شکل است و با این حال نرها از لحاظ جثه و وزن بزرگتر از ماده‌ها هستند.

قوها در مناطق آبگیری و مرداب گونه زندگی و تخم‌گذاری کرده و با تغییر فصل‌ها به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.