باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

منیزیم دانش بنیان فضای جدیدی برای توسعه اقتصاد

برای نخستین بار منیزیم دانش بنیان در تنها کارخانه فعال استحصال دولومیت از منیزیت کشور تولید شد.

منیزیم به دلیل سبک بودن و داشتن خواص مکانیکی و مقاومت حرارتی مناسب، جایگزین فلزات متداول مورد استفاده مانند فولاد، چدن و آلومینیوم به شمار می‌رود.

استفاده از این نوع فلز در صنعت خودرو، سبک‌تر شدن خودرو‌ها و کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته است.


بیشتر بخوانید


در سال‌های اخیر تقاضای جهانی برای منیزیم به ویژه در صنایع خودروسازی و صنعت تولید آلیاژ‌های آلومینیومی رشد قابل توجهی داشته است.

همچنین گسترش صنایع تولید فولاد و آلومینیوم در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و استفاده از منیزیم به عنوان عامل گوگردزا در صنایع فولاد افزایش تقاضا برای منیزیم در کشور‌های منطقه را به دنبال داشته است.

منیزیم دانش بنیان

منیزیم افزون بر سبک بودن و استحکام بالا از ظرفیت جذب انرژی بالایی برخوردار است و به آسانی با فرآیند‌های شکل دهی داغ و به اشکال مختلف تبدیل می‌شود. این فلز در صنایع خودرو، آلیاژساز، هوافضا، دفاعی و تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی کاربرد بسیاری دارد.

مواد اولیه، منابع انرژی، بازار مصرف مطمئن، دسترسی به زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و ردیایی، وجود نیروی انسانی جوان، ماهر و وجود راهکار‌های جلوگیری از آلودگی محیط زیست در راستای توسعه پایدار از جمله مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید منیزیم است.

منیزیم فلز آینده دنیا نامیده می‌شود و کشور‌های اروپایی این فلز را در فهرست مواد خام و فلزات استراتژیک اتحادیه اروپا قرار داده اند. از این رو، قرار دادن توسعه صنعت تولید منیزیم در اولویت‌های صنعتی و معدنی کشور و سیاست گذاری در راستای حمایت از این صنعت با در نظرگرفتن چشم انداز تولید ۱۰۰ هزارتن منیزیم در ایران این کشور را به دومین تولیدکننده منیزیم در جهان تبدیل خواهد کرد.

منیزیم دانش بنیان

این مهم، علاوه بر ایجاد بیش از ۳۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم موجب توقف خام فروشی گاز و تبدیل آن به یک محصول با ارزش افزوده بالا، ارز آوری و توسعه صادرات، توسعه صنایع وابسته مانند قطعه سازی، صنایع تولید فروآلیاژها، تولید قطعات پیشرفته برای صنایع دفاعی و هوافضا و همچنین توسعه صنایع تجهیزات پزشکی و ... خواهد شد.

تولید سالانه ۲ هزار تن منیزیم دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری

در دو دهه اخیر تلاش‌های گسترده‌ای به منظور افزایش استفاده از منیزیم و یافتن راه حل‌های مناسب برای مقابله با محدودیت‌های آن صورت گرفته است. در این راستا تولید و تقاضا آلیاژ‌های منیزیم نیز در بازار‌های بین المللی با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

در ایران نیز توجه به تولید و به کارگیری این فلز گسترش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۲ هزار تن منیزیم دانش بنیان در این کارخانه تولید و روانه بازار می‌شود که تا قبل از این از خارج کشور وارد می‌شد.

منیزیم دانش بنیان

سجاد رستمی افزود: این کارخانه سالانه به ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی برای کوره‌های احیا نیاز دارد که با دانش بنیان کردن تولید منیزیم، مصرف سوخت به نصف کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در این کارخانه ابتدا مواد اولیه تولید منیزیم فرآوری و تولید می‌شود. در ۲۴ ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن کلسینه که برای آجر نسوز استفاده می‌شود تولید می‌شود.

رستمی گفت: کلسینه در دمای ۱۴۰۰ درجه آسیاب، فشرده سازی و احیای مواد در کوره‌هایی با فن آوری ایرانی بخشی از این خط تولید به شمار می‌رود.

منیزیم دانش بنیان

وی افزود: در خلا ngo که همان منیزیم است حاصل می‌شود و بعد برای کوره‌های ذوب منیزیم می‌رود.

رستمی اضافه کرد: منیزیم ایرانی تولید شده از عیار بالایی برخوردار است. عیار ۹۹ تا ۹۷ دارد که از استاندارد اروپا رقابت می‌کندو حتی بالاتر است.

نیاز منیزیم کشور در سال حدود ۳ هزار تن است

رئیس اداره طرح و برنامه اداره کل صمت چهارمحال و بختیاری گفت: نیاز منیزیم کشور در سال حدود ۳ هزار تن است که بیشتر مصارفش نظامی، پزشکی، صلح آمیز هسته‌ای و صنعتی است.

آقای خسروی افزود: صنایع پایین دستی این کارخانه جرم‌های نسوز ویژه هستند که در صنایع فولاد، ذوب و ریخته گری کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای کارخانه تولید منیزیم هزینه شده است از نیاز به تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این کارخانه خبر داد.

منیزیم دانش بنیان

خسروی ادامه داد: این کارخانه برای تکمیل و افزایش خطوط به ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مجوز استفاده از اتاق‌های کشنده کارخانه نیاز دارد.

مدیرعامل کارخانه منیزیم چهارمحال وبختیاری هم افزود: هم اکنون برای ۹۰ نفر در این کارخانه زمینه اشتغال فراهم شده است که با تکمیل خطوط تولید به ۲۵۰ نفر خواهند رسید.

آقای عزتی گفت: در صورت پلاک شدن ۲۱ کشنده این کارخانه، ماهانه ۳۰ میلیارد ریال در کرایه حمل مواد اولیه صرفه جویی می‌شود.

منیزیم دانش بنیان

حالا نوبت دولتمردان است که به افزایش تولید منیزیم ایرانی در چهارمحال و بختیاری کمک کنند.

این واحد صنعتی برای تولید محصول سالانه به بیش از ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی نیاز دارد که با دانش بنیان کردن و بومی سازی این محصول تنها در سال ۳۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.