رفع مشکل اشتغال فرزندان ایثارگران در دستور کار بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای رفع مشکل اشتغال فرزندان ایثارگران در کشور تلاش می‌کنیم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: باید به سمت اشتغال خصوصی و اشتغال از طریق بنگاه‌های اقتصادی حرکت کنیم و امسال نیز منابع خوبی در این زمینه پیش بینی شده است.

او ضمن مخالفت با پرداخت تسهیلات خوداشغالی و فردی افزود: با شکست این نوع سیاست در سال‌های گذشته، ضروری است تسهیلات اشتغالزایی به سمت کارگاه‌های تولیدی و کارآفرینی هدایت شود که بتوان شغل پایداری برای افراد زیادی ایجاد کرد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اشتغال دولتی محدود است اگر چه در سطح ملی دنبال می‌کنیم که خانواده‌های ایثارگر را براساس ظرفیت‌های سازمانی و استانی، جذب شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص وضعیت استخدام خانواده ایثاگران و سهمیه ۲۵ درصدی آنها، گفت: سال گذشته در کشور، ۶۷ هزار نفر استخدام دستگاه‌های دولتی شدند که با این تعداد پایین، سهیمه چندانی نصیب خانواده‌های ایثار گر نمی‌شود چرا که باید هم شرایط خاصی نظیر مدرک لازم، بومی بودن و تایید گزینش را داشته باشند که با این اوصاف ۱۶ درصد محقق نمی‌شود.

این مقام مسئول می‌گوید: در کل کشور ۳۰۰ هزار نفر از این خانواده‌ها را باید شغلی برای آن‌ها فراهم شود و با وجود محدودیت‌های اشتغال سالانه دولتی و درصدی که برای این خانواده‌ها در نظر گرفته شد چندین سال اشتغال این خانواده‌ها بطول می‌انجامد.

او با اشاره به اینکه بر اساس قانون باید یک درصد اعتبارات جاری دستگاه‌ها به حوزه ایثار و شهادت اختصاص داده شود، اضافه کرد: پیگیر دائمی کردن این موضوع هستیم و دستگاه‌هایی مانند وزارت نفت و وزارت آموزش و پرورش نیز چنین تکلیفی دارند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۳۳ هزار فرزند شهید و جانباز بالای ۷۰ درصد در کشور شامل این قانون می‌شود، افزود: تاکنون فقط ۸ هزار نفر مشغول به کار شدند و ۲۷ هزار نفر دیگر هنوز نتوانسته اند از فرصت استفاده از این قانون بهره‌مند شوند.

او تعداد فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد کهگیلویه و بویراحمد را ۱۸۰ نفر اعلام کرد و خواستار استخدام و اشتغال این افراد در استان و پیگیری آن توسط مسئولان استان شد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار دانشجو و ۸۵ هزار دانش آموز خانواده شهدا و ایثارگران در حال تحصیل هستند، گفت: بعد از فارغ التحصیلی باید زمینه اشتغال این تعداد فراهم شود.

او در ادامه با بیان اینکه مسکن خانواده ایثارگران و جانبازان از دیگر دغدغه‌های این نهاد است گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از این قشر در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون هیچ خدمت مسکن در استان دریافت نکرده ند و سه هزار و ۳۸۹ نفر همچنان مسکن ندارند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: همچنین طبق مصوبه دولت ۵ درصد برای طرح جهش ملی مسکن باید به جانبازان و ایثارگران اختصاص داده شود.

او در خصوص حمایت از فیلم‌های سینمایی عنوان کرد: تاکنون ۱۲ تفاهم‌نامه در این زمینه بسته شده و در صورت تولید فیلم‌های سینمایی درجه یک و فیلمنامه‌های خوب و قوی ۳۰ درصد مبلغ تولید را بنیاد شهید تقبل می‌کند.

قاضی زاده در زمینه تامین و تجهیز مرکز رفاهی و توانبخشی ایثارگران، ادامه داد: برای به تکمیل شدن لازم است این مراکز به سه فاز تقسیم شود که از سال گذشته تاکنون در ۲۸ مرکز استان این سه فاز اجرایی شده است که امیدواریم مرکز توانبخشی کهگیلویه و بویراحمد در سه مرحله تعریف و برای تجهیز و تکمیل آن اقدام شود.

او در پاسخ به غیرفعال بودن پروژه‌های مروط به سازمان اقتصادی کوثر در استان و غیربومی بودن هیات مدیره آن توضیح داد: مطابق با ابلاغیه جدید بنیاد شهید و ایثارگران ملزم است از حوزه فعالیت‌های اقتصادی خارج شود که با این اوصاف نظارت و تغییرات لازم در اختیار این بنیاد نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.