افزایش ۵ برابری صدور اسناد برای اراضی کشاورزی کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: صدور اسناد تک برگی برای اراضی کشاورزی کشور امسال نسبت به مدت مشابه پنج برابر رشد پیدا کرده است.

حسن بابایی، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در آیین صدور اسناد مالکیتی اراضی کشاورزی استان قزوین گفت: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی کشور به رقم ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار رسیده که در مقایسه با دی ماه سال گذشته نشانگر رشد پنج برابری است.

وی اظهار داشت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی شاهد رشد شتابان صدور اسناد کشاورزی هستیم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره ضرورت تسریع در صدور اسناد برای اراضی کشاورزی، گفت: تفسیر از برخی قوانین که مانع صدور اسناد می‌شود با توجه به سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله توسعه و اسناد بالادستی قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز بر اجرای قانون حدنگاری که سه سال از مهلت قانونی آن نیز پایان یافته است، تاکید داشته اند و باید هر چه زودتر این طرح را به سرانجام برسانیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با تاکید بر اجرای ۱۰۰ درصدی طرح حدنگاری، گفت: در همین راستا دریافت سند زارعین باید از حالت اختیاری خارج شود و به یک تکلیف تبدیل شود تا شاهد کاهش تولید پرونده در دستگاه قضا و پیشبرد برنامه حفظ امنیت غذایی کشور باشیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ با پیشبرد مناسب طرح حدنگاری شاهد تحقق مدیریت هوشمند اراضی کشاورزی باشیم.

اعتبارات لازم باید در اختیار صندوق‌های توسعه کشاورزی قرار بگیرد

 رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین و نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: دولت تا پنج درصد اعتبارات تملک دارایی‌ها را می‌تواند به حوزه صندوق‌های توسعه کشاورزی اختصاص دهد که در استان قزوین پیرامون این موضوع تاکنون اعتبار خاصی تخصیص نیافته است.

 رجب رحمانی در ادامه کشاورزی را از مولفه‌های استقلال کشور نام برد و گفت: توجه به این حوزه تضمین کننده اقتدار کشور است.

وی در ادامه با اشاره به تنگنا‌های کشاورزی استان قزوین در زمینه آب، افزود: روستا‌های استان با چالش کم آبی در کشاورزی روبرو هستند بنابراین تقاضا می‌شود مابه ازای آب سد طالقان برای تامین آب مورد کشاورزان استان در نظر گرفته شود.

رحمانی در ادامه خواستار حمایت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی از باغداران استان قزوین شد و گفت: باید با حمایت‌های مناسب جلوی آسیب به باغداران از جمله در محصول انگور و کشمش جلوگیری شود چرا که در این شرایط واسطه گران و دلالان سود اصلی را می‌برند.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش تحقیقات و پژوهش در پیشبرد کشاورزی دانش بنیان، گفت: در این حوزه باید اعتبارات بیشتری از سوی وزارت جهاد کشاورزی در نطر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ساداتی نژاد از قوی‌ترین وزرای جهاد کشاورزی در میهن اسلامی بوده است، اظهار داشت: ۲۸۰ نماینده از زحمات وزیر جهاد کشاورزی در زمینه تولید گندم قدردانی کردند که نشان گر تلاش‌های جهادی وزیر جهاد کشاورزی در حفظ امنیت غذایی بوده است.

ضرورت تامین حقابه کشاورزی قزوین

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: حدنگاری اراضی و رفع تداخلات یکی از نیاز‌های جدی و آرزوی دیرین کشاورزان است که به اختلافات مالکیتی در حوزه زمین پایان می‌دهد.

وی با اشاره رتبه نخست قزوین در پیشبرد طرح حدنگاری، اظهار داشت: از دست اندرکاران اجرای طرح جامع حدنکار و رفع تداخلات باید قدردانی کنیم.

محمدبیگی گفت: در شهرستان آبیک و البرز در زمینه رفع تداخلات اراضی از سایر نقاط استان قزوین عقب هستیم که باید به آن تسریع بخشید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید طرح‌های انتقال آب از اراضی دو هزار و سه هزار را با جدیت دنبال کنیم تا کشاورزی قزوین دچار مشکل نشود، گفت: برای نیم قرن ۲۷۸ میلیون متر مکعب حقابه قزوین از سد طالقان بوده است، اما تقلیل این حقابه امنیت کشاورزی و معیشت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد و باید شاهد کمک وزارت جهاد کشاورزی به تامین حقابه کشاورزان استان باشیم.

محمدبیگی در ادامه خواستار افزایش سهمیه و تمهیدات ویژه وزارت جهاد کشاورزی تامین نهاده و علوفه برای دامداران خرد و سنتی شد.

وی اظهار داشت: حمایت از باغداران برای توسعه باغات زیتون قزوین در اراضی شیب دار لازم است و تقاضا داریم تا اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در این رابطه هرچه زودتر تخصیص یابد تا شاهد خشکی باغات نباشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار