ابوترابی فرد:

سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌ها است

امام جمعه موقت تهران گفت:راه خلق قدرت و افزایش سرمایه اجتماعی، پیوند دو نهاد ملت و دولت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، نمازگزاران را به توجه در سخنان حضرت علی (ع) و فهم درست آن توصیه کرد و فرامین ایشان را برای عامه مردم و بخصوص حکمرانان در نظام اسلامی راهگشا دانست.

وی با اشاره به فرامین امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر، آن را منشور حکمرانی دانست و اظهار داشت: بر اساس این رهنمود، راه خلق قدرت و افزایش سرمایه اجتماعی، پیوند دو نهاد ملت و دولت است.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با یادآوری اینکه در این منشور تاکید شده که سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌هاست؛ اظهار داشت: تار و پود نامه امیرالمومنین، قرآن کریم و همچنین سیره پیامبر اعظم (ع) تبیین کننده این واقعیت است که در اندیشه دینی نظریه دولت در آموزه‌های وحیانی سیاست، قدرت هدف نیست و تربیت یافتگان در این مدرسه برای رسیدن به قدرت و سلطه بر دیگران تلاش نمی‌کنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و جامعه انسان و ابزاری برای فراهم آوردن بستر تعالی انسان، توسعه انسانی، تامین نیاز‌های بشر، فراهم آوردن زمینه نظارت انسان‌ها بر حاکمان و سیاستمداران و شنیدن نقد آنان، گوش سپردن به سخنان مردم و قضاوت مردم درمورد نحوه حکمرانی و سیاست‌گذاری است.

ابوترابی فرد اظهار داشت: در نگاه امیرالمومنین (ع) سیاست کلان‌ترین حوزه مرجع است و تنظیم و تعادل دیگر حوزه‌های زندگی در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی اقتصادی با تعادل نظم سیاست، رابطه مستقیم و ناگسستنی دارد؛ لذا انبیای الهی با هدف نظام‌سازی و شکل‌گیری نظام سیاسی و در دست گرفتن قدرت مبعوث شده‌اند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: در اندیشه سیاسی اسلام و همه ادیان الهی آن روز کره خاکی عدالت برپا می‌شود که شخصیتی مانند وجود مبارک امام عصر (عج) به عنوان نماد علم و عدالت بر اریکه قدرت تکیه بزند و قدرت سیاسی را در دست بگیرد؛ و به دست انسان‌های آراسته به عمل و عدالت و عزت و قدرت مالک‌اشتر‌ها راه را برای بسط عدالت در سطح کره خاکی همواره کند.

ابوترابی فرد تاکید کرد: اصل دومی که در نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر و همه حکمرانان در جوامع اسلامی مورد توجه قرار گرفته، این است که انسان آراسته به تربیت دینی که در اریکه قدرت سیاسی قرار می‌گیرند، باید مظهر رحمت رحمانی و مظهر علم و حکمت خداوند باشند بنابراین مدیرانی که در لایه‌های قدرت و راس هرم قدرت در نظام اسلامی و دینی قرار می‌گیرند، باید در حوزه نظر مظهر علم و حکمت و در حوزه عمل مظهر رحمت رحمانیه خداوند باشند.

وی افزود:باید در بکارگیری واژه‌ها و کلمات دقت کنیم؛ گاهی جملات، سخنان و تحلیل‌ها که در روز‌های انتخابات شنیده می‌شود بعداً مورد نقد قرار می‌گیرد لذا باید انسان قول سدید داشته باشد، زیرا این سخنان برای مردم مطالباتی را ایجاد می‌کند که در کوتاه مدت دست‌یافتنی نیست و زمان بر است.

ابوترابی فرد در ادامه به سردار شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: از ویژگی‌های برجسته و کلیدی سردار سلیمانی، قول سدید و سخنان برآمده از دانش و علم و متکی بر برهان بود. کجا انتظار ایجاد کرد که قدرت پاسخگویی به آن را نداشت؟ او هنگامی تحلیل قطعی خود را از فروپاشی حکومت متزلزل و متکی بر اراده استکبار حهانی داعش را ارائه کرد که قبل از فرارسیدن زمان فروپاشی این حکومت بی‌پایه و اساس فروپاشید.

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و با بیان اینکه امروز یکی از دغدغه‌های اصلی در جهان حرکت به سوی توسعه پایدار است، گفت: از میان ۱۷ هدف اصلی که برای توسعه پایدار از سوی سازمان ملل تعریف شده حداقل ۴ هدف به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوا مرتبط است.

ابوترابی فرد ادامه داد: بنابر اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در سراسر دنیا بوده است و براساس گزارشات وزارت بهداشت کشورمان سالیانه حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر از شهروندان تهرانی بر اثر این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از آن در کشور سالیانه حدود ۱۲ هزار نفر است.

وی به گزارش سال ۱۳۹۸ وزارت بهداشت اشاره کرد که در آن خسارت آلودگی هوا به شهروندان تهرانی سالیانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و خسارت آلودگی هوا به صورت میانگین در کشور سالیانه ۱۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: اگر درست تحلیل کنیم، آلودگی هوا منشاء خسارت‌های جدی است و به همین دلیل در سال ۹۶ قانون هوای پاک در مجلس به تصوب رسید و وظایفی بر عهده برخی نهاد‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، شهرداری، صدا و سیما، وزارت صمت، سازمان استاندارد و حوزه‌های مختلف را تعریف کرد و بنابراین عملکرد دولتمردان در اجرای این قانون باید مورد نقد جدی قرار گیرد.

ابوترابی فرد در ادامه سالروز وفات حضرت ام البنین (س) را گرامیداشت و گفت: آن حضرت از نظر شخصیتی نمادی از کمالات مورد انتظار در یک بانوی تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت بود که چهار شهید عالیقدر رو یک شخیصت استثنایی همچون قمر بنی‌هاشم ابوالفضل عباس (ع) را تربیت کرد تا در حماسه بزرگ عاشورا در رکاب اباعبدالله (ع) انسانیت و شجاعت و معرفت و دیانت و ولایتمداری را برای همیشه فراروی جوامع بشری و انسانی عینیت ببخشد.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی دو شاخص اصلی سرمایه اجتماعی است و پایه و اساس سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، اعتماد خانواده، بستگان و خویشاوندان است؛ اعتماد افراد جامعه به یکدیگر، اعتماد دو نهاد ملت و دولت، ریشه در اعتماد و استحکام نظام خانواده دارد. دفاع مقدس محصول نظام خانواده است و مادران شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند.

وی تصریح کرد: امروز همه سرمایه اجتماعی ما بر شانه استوار بانوان، مادران و خواهران بزرگواری است که به ویژه در این روز‌ها در این ماه‌ها نشان دادند که پیوندی استوار و ناگسستنی با ارزش‌های اخلاقی، ارزش‌های اسلامی و ملی دارند.

ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه باید نهاد خانواده را گرامی بداریم و برای استحکام ارکان آن تلاش کنیم، افزود: حوزه دین، ارزش‌های اخلافی و فرهنگی از نگاه صاحبنظران مسائل اجتماعی نقش برجسته‌ای در افزایش سرمایه اجتماعی ایفا می‌کنند و رابطه تنگاتنگ میان دینمداری، خدامحوری، اخلاق، فرهنگ و ارزش‌های ملی و اسلامی و سرمایه اجتماعی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: انبیای الهی با تربیت انسان‌ها با هدف افزایش سرمایه اجتماعی در پرتوی عدالت تلاش کردند و عدالت دستاورد تربیت دینی و آراستگی به علم و حکمت در مقام نظر و آراستگی به عمل صالح در عرصه عمل است.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: انسان‌های عالم و عادل آفریننده سرمایه اجتماعی هستند و این انسان‌ها در خانه‌ای تربیت می‌شوند که نورانی به نور فضیلت و اخلاق باشد، در مدرسه‌ای تربیت می‌شوند که اساس آن مدرسه در دانش، علم و حکمت و اخلاق بنیاد نهاده شده باشد، در جامعه‌ای تربیت می‌شوند که آن جامعه آراسته به این فضایل باشد.

ابوترابی‌فرد گفت: نقش دینمداران در افزایش سرمایه اجتماعی تعیین کننده است؛ سردار سلیمانی‌ها که یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین و کلیدی‌ترین ارکان سرمایه اجتماعی ایران هستند در پرتوی تربیت دینی در این جایگاه قرار گرفته است. این تربیت دینی بود که این انسان‌ها را به یک استوانه و یک رکن و یکی از محور‌های کلیدی تحول در جامعه تبدیل کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان حاج قاسم سلیمانی درباره حجاب گفت: آن شهید می‌گفت «این بی‌حجاب و آن باحجاب، این چپ و این راست، این اصلاح‌طلب و اصولگراست؛ چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب، دختر من است، دختر ما و شما است، فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد باید اینکار را انجام دهید».

ابوترابی‌فرد افزود: این اندیشه یعنی افزایش سرمایه اجتماعی یعنی دغدغه تعالی و تکامل و رشد جامعه را داشتن و اینکه کسی از قطار انقلاب جا نماند؛ این نگاه بود که شهید سلیمانی را به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیابان‌های کشور حاضر کرد و او دغدغه رهایی ملت‌ها و اقتدار ملت‌ها را داشت. او همانگونه که قلبش برای جوانان ایران می‌تیپید برای جوانان عالم اسلام در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن در سراسر جهان اسلام می‌تپید و جان خود را در این راه تقدیم کرد.

در نماز جمعه امروز تهران اقدام اخیر نشریه فرانسوی شارلی ابدو و انتشار برخی از کاریکاتور‌های موهن توسط این نشریه از سوی نمازگزاران محکوم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دکتر وحیده ن صالح میرحسنی روان ی
۰۱:۲۱ ۱۷ دی ۱۴۰۱
سلام اقای ابوترابی نصیحت فایده نداره،باید داد بزنید بر سر مسئولین.گرانی دهها برابری خودرو و دلالی دو شرکت انحصاری داخلی دارد من و مردم را روانی می کند.پول دوچرخه از پول پراید زمان احمدی نژار گرانتر شده است.بردن خودرو به بورس به بهانه کشف قیمت چه صیغه ای بود درست کردید مگر کالای سرمایه ای هست احمق ها،الحق که دلالید.این است عدالت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۱۷ دی ۱۴۰۱
هر انسان مسلمان اگر در عمر خود دوبار نحج البلاغه سخنان ونامه ها وحکمت های امام علی علیه السلام را خوانده باشد بخصوص مسؤلان درکشور داری ومردم داری به نحو احسنت انجام میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۶ دی ۱۴۰۱
دولت مردمی با همدستی خودروسازان عمدا فروش خودرو رو وارد بورس کالا کردن تا فقط قشر مرفه بتونن خودروی کارخانه رو دوبرابر بخرند و دست اقشار متوسط و فقیر جامعه رو از خرید خودرو قطع کنند آیا نسبت به این ظلم هم واکنشی دارین؟
Iran (Islamic Republic of)
دکتر وحیده ن صالح میرحسنی روان ی
۲۲:۴۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
سلام.گرانی دهها برابری خودرو و دلالی دو شرکت انحصاری داخلی دارد من و مردم را روانی می کند.پول دوچرخه از پول پراید زمان احمدی نژار گرانتر شده است.بردن خودرو به بورس به بهانه کشف قیمت چه صیغه ای بود درست کردید مگر کالای سرمایه ای هست الحق که دلالید.این است عدالت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۶ دی ۱۴۰۱
هیچ صبحت از گرانی به زبان نمیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ایشون قابل احترام هستند تنها خطیب تهران که عمیق صحبت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
خسته شدم رئیس، عزیز،محترم ، وزیر ، فیلتر را بردارید ، ملت را هم مثل خودتان از وضعیت سواستفاده کن را یاد میدید وزیر رفع فیلتر کن به خدا دور بعد به شما رای نمیدم چه وضعیت درست شود یا نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ما خودمون سیاست لوح منشوری کوروش کبیر داریم که همه انسانها با هرجنسیت،عقاید،رنگ و نژاد برابرند که سرلوحه همه کشورها و نماد سازمان ملل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۶ دی ۱۴۰۱
تورم، بی کاری، ناتوانی در ازدواج، مسکن های روی هوا، عدم توان خرید، آینده مبهم و نا امیدی نخبگان خودش نشانه های سیاست توانمند شماست. ممنونیم از شما ، خداراشکر که هنوز نفس می کشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ماکه جزئ از انسانهانیستیم که شاملش بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
باستناد قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ و به ویژه مواد ۵۸ و ۶۱ از آن شورا انتظار می‌رود از اختیارات قانونی خود غفلت نکرده و ضمن توقف فوری رویه ضد رقابتی کنونی عرضه خودرو در بورس کالا و مجازات مدیران متخلف نسبت به سود عودت اضافه درآمد صورت گرفته در معاملات اخیر بورس کالا تدبیر لازم اعمال شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
تو این روزای بد من و خیلی های دیگه سایت های خبری رو پشت سر هم باز میکنیم در به در دنبال خبر خوب واقعی میگردیم تا بلکه حداقل بشه امیدوار بود
درکش سخت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۶ دی ۱۴۰۱
سیاست ابزاری برای نابودی بشره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۶ دی ۱۴۰۱
سلام ،

چرا پرچم سیاه گذاشتی ؟


پیمان اشراقی.
آخرین اخبار