شاخص کل بورس مردد بین اصلاح جزئی و ادامه صعود

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ۲ سناریو برای حرکت شاخص کل بورس وجود دارد. اولین سناریو اصلاح جزئی و دومین آن ادامه مسیر تا اولین مقاومت خواهد بود.

آقای اشکان حسینی می‌گوید: شاخص کل بورس از ابتدای آبان حرکت صعودی خود را آغاز و سپس به مقاومت یک میلیون ۴۳۰ هزار واحد برخورد کرد و مدتی را درجا زد؛ سپس با محرک رشد دلار رالی دوم خود را شروع و تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حرکت کرد، اما نتوانست به مقاومت‌های اصلی خود برسد و از آن نواحی اصلاح خود را آغاز کرد. علت آن نیز تصمیم رئیس جدید بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ دلار نیما بود که باعث شد دلار از ۴۴.۰۰۰ تومان تا محدوده حمایتی ۳۹.۰۰۰ تومان در ۲ روز اصلاح کند و به طبع آن بورس هم که با محرک دلار بالا رفته بود اصلاح کوچکی انجام داد.

او در ادامه افزود: در حال حاضر ۲ سناریو برای حرکت شاخص کل بورس وجود دارد. سناریو اول، اینکه دلار اصلاح خود را تا محدوده حمایتی مهم ۳۶.۰۰۰ تومان ادامه دهد و هم زمان با آن شاخص کل هم از همین حوالی اصلاح خود را تا محدوده‌های حمایتی خود شروع کند و سپس به حرکت صعودی خود ادامه دهد. سناریو دوم اینکه دلار در همین حوالی نوسان داشته و اصلاح ندهد و با کاهش ترس اُفت دلار، شاخص کل تا یکی از محدوده‌های مقاومتی مشخص شده برود و سپس وارد اصلاح و استراحت شود. با توجه به نوع حرکت ضعیف شاخص کل در هفته گذشته، احتمال سناریو اول کمی محتمل‌تر است.

نمودار شاخص کل
حسینی در رابطه با شاخص کل هم وزن نیز بیان کرد: شاخص هم وزن نیز مانند شاخص کل حرکت دوم خود را با رشد دلار آغاز کرد و قبل از رسیدن به مقاومت خود با کاهش دلار اصلاح داد. اگر شاخص هم وزن بتواند در همین حرکت به مقاومت اول خود برود و بعد اصلاح کند اتفاقی خوب برای بازار است، چراکه باعث می‌شود در صعود بعدی راحت‌تر از سد این مقاومت عبور کند، ولی در هر دو حالت بورس نهایتا اصلاح جزیی می‌دهد و احتمال اصلاح زیاد مانند ۲ سال گذشته در بازار، بسیار کم است و سرمایه‌گذاران به آینده بورس خوشبین‌تر هستند.

نمودار شاخص هم وزن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار