رونق گردشگری و تحول اقتصاد کهگیلویه با تکمیل سد کوهبرد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از سد کوهبرد شهرستان کهگیلویه موجب توسعه کشاورزی و رونق گردشگری و تحول معیشت ساکنان منطقه می شود.

سید علی احمدزاده افزود: سد مخزنی کوهبرد در کیلومتر سه جاده دهدشت- بهبهان در جنوب شرقی شهرستان دهدشت مرکز کهگیلویه در مسیل رودخانه کوهبرد بین دو روستای پوزه کوهبرد و گدار خونی قرار دارد.

او افزود: راه دسترسی به این محور تا روستای پوزه کوهبرد در مسیر جاده بهبهان دهدشت به صورت آسفالته است و از محل روستای پوزه کوهبرد تا محور پیشنهادی حدود یک کیلومتر جاده خاکی دسترسی به محل را مهیا می‌کند.

احمدزاده ادامه داد: هدف از احداث سد در این محل جمع آوری سیلابهای مسیل رودخانه کوهبرد در مواقع بارندگی و استفاده از آب ذخیر شده در مخزن سد جهت توسعه کشاورزی بخش جنوب شرق شهرستان دهدشت در محدوده پایاب سد و دشت های اطراف روستاهای کوهبرد، برج بهمنی و بیمنجگان و توسعه بخشهای اقتصادی و گردشگری منطقه می باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمدابراز کرد: عملیات اجرایی سد پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و با آبگیری آن ۳۵۰ هکتار از اراضی این منطقه آبیاری خواهد شد و دغدغه کشاورزان منطقه پس از سال ها برطرف می شود.

او ادامه داد: بدنه سد کوهبرد کهگیلویه حدود ۹۵ درصد و کل عملیات اجرایی پروژه ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تصویب ۴۷میلیاردتومان اعتبار تکمیلی سد در سفر مهرماه ۱۴۰۰رییس جمهور به استان

احمدزاده تاکید کرد: در سفر مهرماه سال گذشته رییس جمهور ۴۷ میلیارد تومان منابع تامین اعتبار و مصوب شد و مقرر گردید مبلغ ۲۵ میلیارد تومان توسط سازمان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و مبلغ ۲۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به این شد تخصیص یابد.

او افزود: تاکنون تخصیص به این سد ۱۶ میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی قبلی(درصد) ۴۵ پیشرفت فیزیکی جدید۶۳ درصد است که اعتبار مورد نیاز تا تکمیل پروژه با مصوبات سد خاکی کوهبرد کهگیلویه ۷۴ میلیارد تومان است.

عملیات اجرایی سد کوهبرد از سال ۱۳۹۰ با هدف کنترل سیلاب، توسعه گردشگری و آبیاری اراضی کشاورزی دیم حومه غربی دهدشت در شهرستان کهگیلویه آغاز و با تخصیص اعتبارات لازم در سفر رئیس جمهور در سال گذشته و تکمیل آن، در اولین بارندگی پاییز آبگیری شد.

این طرح پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶، توسط شرکت خصوصی در فاز اول آغاز به کار و با وجود کمبود تخصیص اعتبارات با سرمایه پیمانکار فاز اول با ارتفاع ۲۶.۵ متر و حجم ۲.۵ میلیون متر مکعب تکمیل شد.

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی است که به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی اجرا شد.

جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان‌ آبها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین دست، جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای آینده این طرح پیش بینی شد.

یک دهم از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.

براساس آمارهای موجود، کهگیلویه وبویراحمد ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.