معاف شدن پیله وارداتی از پرداخت مالیات

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به زودی پیله وارداتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در جمع قالی‌بافان شهرستان تربت‌حیدریه گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نوغانداری و البته مصوبه مجلس شورای اسلامی، خواهیم توانست این قدم مهم را برای دست اندرکار فرش ابریشم و هنرمندان صنایع دستی برداریم.

او افزود: نگاه دولت به موضوع فرش و به خصوص فرش ابریشم حمایت از «زنجیره تولید» است، به طوری که بتوانیم به شیوه‌های مختلف از کلیه دست اندرکاران تولید فرش حمایت کنیم تا شاهد پایین آمدن هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش سود صادراتی باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: وزارت صمت علاوه بر حمایت و توسعه صنایع جانبی، به دنبال ایجاد تحول در شیوه‌های بافت فرش ایرانی از سنتی به مدرن با کمک شرکت‌های دانش بنیان و معاونت فناوری ریاست جمهوری است که اکنون در برخی شهر‌ها از جمله یزد نمونه آن را شاهد هستیم.

رافع بیان کرد: یک مشکل ما بحث بیمه دست اندرکاران فرش دست‌باف است، به طوری که اکنون از مجموع ۲ میلیون بافنده فرش، فقط ۲۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و تعدادی هم تحت پوشش بیمه عشایری هستند، ولی به دنبال پوشش ۱۰۰ درصدی دست اندرکاران فرش دست‌باف هستیم.

حسن سلطانی رئیس اتحادیه فرش تربت‌حیدریه نیز در این نشست گفت: اکنون ۳ هزار و ۱۳۰ بافنده فرش در این شهرستان فعالیت دارند که در قالب ۱۲ شرکت مشغول تولید فرش هستند.

او افزود: یکی از مشکلات بافندگان فرش در تربت حیدریه، قطع شدن بیمه برخی همکاران است که به دنبال جایگزینی بیمه عشایری به جای بیمه تامین اجتماعی هستیم.

رئیس اتحادیه فرش تربت حیدریه ادامه داد: در قالب یک تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه، اکنون رشته فرش دست‌باف در مقطع کارشناسی این دانشگاه ایجاد شده است و امیدواریم شاهد تحول و نوآوری در شیوه‌های بافت و تبدیل آن از سنتی به مدرن باشیم.

از هم گسستگی زنجیره‌های تولید فرش

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در بازدید از کارگاه‌های ابریشم کشی و قالی بافی بایگ نیز با اشاره به از هم گسستگی زنجیره‌های مرتبط در حوزه فرش و ابریشم در کشور افزود: از آن جا که فرش دست‌باف ایرانی بخشی از هویت ایران در دنیا محسوب می‌شود، نیازمند این هستیم که مرکز ملی فرش کشور تبدیل به سازمانی شود که کل زنجیره تولید فرش از ابتدا تا انتها درآن دیده شود تا هم مدیریت شود و هم نظارت و اگر این اتفاق رقم بخورد، قطعا بسیاری از مشکلات حوزه ابریشم کشی و نوغانداری نیز رفع خواهد شد.

او افزود: هم اکنون بخشی از مواد اولیه فرش دست‌باف، از تولید داخلی که محصول کارگاه‌های ابریشم این خطه است، تامین می‌شود که بدون شک افزایش قیمت در تامین مواد اولیه، می‌تواند قیمت تمام شده فرش ما را نیز افزایش دهد.

رافع بیان کرد: هم اکنون طبق قانون مجلس شورای اسلامی، فرش دست‌باف و تمام مواد اولیه آن از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند، موضوعی که در واردات پیله لحاظ نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.