اهدای هز و ۷۰۰ برگ سند تاریخی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین

مسئول پیگیری امور مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین از اهدا یک هزار و ۷۰۰ برگ سند تاریخی از وقایع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از سوی خانواده مرحوم حاج یوسف فیاضی (قوساز) به مرکز اسناد کتابخانه ملی قزوین خبر داد.

زهره ترکمن مسئول پیگیری امور مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گفت: نخستین مرحله اهدای اسناد ارزشمند تاریخی از وقایع سیاسی اجتماعی و اقتصادی قزوین، شامل یک هزار و ۷۰۰ برگ سند، مربوط به سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۸۰ از سوی خانواده مرحوم حاج یوسف فیاضی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اهدا شد.

وی اظهار داشت: آثار اهدایی شامل؛ اسناد انجمن تبلیغات اسلامی قزوین، تأسیس صندوق حضرت ولیعصر (عج)، مجمع امور صنفی، مکاتبات ایشان با مراجع، روحانیون و شخصیت‌های برجسته سیاسی، اعلامیه‌های سیاسی اجتماعی بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۸۰  است که به وسیله زنده یاد حاج یوسف فیاضی نگهداری شده است.

ترکمن تصریح کرد: مرحوم فیاضی ضمن آموختن زبان‌های عربی و فرانسه در سال ۱۳۱۸ دیپلم ریاضی گرفت و علی رغم امکان تحصیل در دانشگاه وارد بازار شد و این آغاز دور تازه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی ایشان است.

وی ادامه داد: فیاضی از جمله بازاریان متدینی بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد، وارد جریان‌های سیاسی اجتماعی قزوین شد و در راه اندازی چاپخانه نور و انتشار روزنامه نجات قزوین نقش مهمی ایفا کرد.

این مسوول افزود: وی با آغاز نهضت امام خمینی (ره) به نهضت پیوست و جمعیت پیروان مکتب حسینی را راه اندازی کرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در تهیه و پخش نوار اعلامیه‌ها و کتب سیاسی مذهبی داشت.

حاج یوسف فیاضی (قوساز) سرانجام در سال ۱۳۸۰ دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش محمد رضا فیاضی پیوست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار