پاک فطرت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت به تنهایی نمی‌تواند مسکن بسازد

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: مسکن چیزی نیست که دولت به تنهایی بتواند آن را بسازد، چون یک متولی خاص ندارد.

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گرانی قیمت مسکن گفت: مسکن چیزی نیست که دولت به تنهایی بتواند آن را بسازد، چون مسکن یک متولی خاص ندارد. شهرداری‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند، چون در اصل مسکن دست شهرداری‌هاست و شاید بیست درصد دست دهیاری‌ها باشد.

وی ادامه داد: شهرداری، چون بودجه‌اش خودکفاست عوارض را هر سال به شدت بالا می‌برد، بوروکراسی اداری را طولانی‌تر و صدور پروانه‌ها را روز به روز طولانی‌تر می‌کند و از طرفی شرکت‌های متولی مثل آب، برق و گاز حق انشعابات و مسائل دیگر را بالا می‌برند و اداره ثبت اسناد هم برای صدور سند‌های مالکیت خیلی سخت می‌گیرند لذا این عوامل باعث می‌شود زمین برای ساخت کم باشد و مصالح ساختمانی هم گران شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: متاسفانه دولت نفوذ و قدرتی نسبت به تولیدکنندگان بزرگ مثل فولاد ندارد، چون در بحث مسکن یکی از مسائل مهم فولاد است که مسائل دیگر را تحت شعاع قرار می‌دهد چرا که این‌ها دائم بر روی دلار حرف می‌زنند و دلار هنوز بالا نرفته این‌ها قیمتشان را بالا می‌برند به همین دلیل دولت موفق به کنترل قیمت مسکن نشده است.

پاک فطرت اضافه کرد: بحث دیگر در زمینه گرانی مسکن سوداگری است که همان معاملات کاذب بنگاه‌های معاملاتی است البته مجلس به این قضیه وارد شده و قانون مالیات بر عایدی سرمایه را در دستورکار خود قرار داده تا این معاملات شامل مالیات‌های سنگین شود و افرادی که به دنبال دلال بازی هستند به سراغ تولید بروند، چون از نظر ما مسکن هم یک نوع تولید است لذا اگر این اتفاق بیفتد قیمت مسکن متعادل می‌شود.

وی افزود: نباید انتظار داشت در تهران و کلانشهر‌ها قیمت مسکن پایین بیاید، اما باید کاری کنیم در شهرستان‌های میانی و کوچک‌تر قیمت مسکن پایین بیاید که شاهد مهاجرت برعکس به شهر‌های کوچکتر باشیم.

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت نباید مسکن بسازد، چون اصلا نمی‌تواند بسازد. دولت باید تسهیل‌گر باشد. اگر دولت خودش مسئولیت قبول کرده باشد فکر نمی‌کنم بتواند موفق شود، چون وظیفه دولت مسکن سازی نیست.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی در ماده سی تامین مسکن ارزان وظیفه دولت است، اما نگفته که دولت خودش باید بسازد. دولت باید تسهیلات و امکانات بدهد و زیرساخت‌ها را فراهم کند تا خود مردم بیایند بسازند.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه دولت تسهیلات بانکی را برای ساخت مسکن افزایش دهد، اظهار کرد: در دنیای امروز اگر کسی بخواهد مسکن بخرد یا بسازد بیش از پنجاه درصد قیمت مسکن را وام‌های طولانی مدت و کم بهره می‌دهند، اما در ایران متاسفانه این گونه نیست لذا اگر این اتفاق در کشورمان بیفتد مردم خودشان می‌توانند مسکن بسازند و مشکلات حل می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: این گونه که دولت مسکن می‌سازد باب طبع مردم نیست مثل مسکن مهر که به نظر من کمپ هستند، چون مسکن یعنی محل اسکان، محل آرامش و محل تولید نسل لذا باید دقت کنیم که چه می‌گوییم، چه می‌خواهیم و چه باید کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۲:۳۶ ۲۱ دی ۱۴۰۱
چه کسی نسخه پیچیده که دولت به تنهایی مسکن بسازد؟ دولت باید مهندس ناظر باشد و نه مجری طرح. هرگز دولت نباید دست و پایش را در امور اجرایی در پوست گردو بگذارد. اگر قرار باشد دولت مثل مادر ملت را تر و خشک کند که باید برویم دولتمرد واردات کنیم. دولت نباید با دادن تضمین یا چک سفید یا حتی گارانتی کوتاه مدت خودش را درگیر حواشی کند. شما ببینید دولت مرحوم دکتر محمد مصدق از شاه می خواهد که تو باید خواهرت اشرف را از کشور دور کنی! علت را بازجویی کند: چرا؟ جوب میدهد: دسته چک رئیس بانک مرکز را برده پاریس قمار باخته و پولش را باید دولت بدهد؟ از کدام محل اعتبارات؟ اشرف تبعید شد! مصدق دق کرد ولی با دقت دق کرد. کاری با کسی نداشت ولی پوست از کله انگلیس کند. با خودش هم شوخی نداشت. احمد آباد مستوفی! آیت الله کاشانی که بدار آویخته و شهید شد. یکی از اجزای لا یتجزای کارها اینست که گاهی بد جور پیچیده می شود. عادیست. کار خوب بطرز شیرینی بشدت غامض است. موقعی که کار میپیچد باید به آن حمله شدیدی کرد. ولی چه حمله ای؟ حمله باید چند بار مانورش اجرا شود تا احتمال شکستش به خیلی زیر صفر برسد. دکتر مصدق با یک برگ نامه A4 طومار فعالیت انگلیس در ایران را در هم پیچید. شاه هم قدرش را ندانست و مثل امیرکبیر کلکش را کند. ولی هیچ کدام به سفارتی نگریختند. مثل شهید سلیمانی همه گلزن قهار بودند. منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۳:۰۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
بخوبی یادم میاد اوایل انقلاب فیلمی از فرح پهلوی منتشر شد مبنی براینکه دولت نمیتواند برای همه فقرا خانه سازی کند باگفتن اینحرف اماج گلایه ها براو شروع شد وحال بعداز ۴۳ سال شما همان حرف را تکرار میکنید چه خوب گفتند تاریخ تکرار مکررات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۰ دی ۱۴۰۱
معلومه نمی تونه بزارید ارگان های دولتی و نهاد های حمایتی با مشارکت مردم بسازند ملزم کنید ادارات رو .کم ملک و املاک ندارند چهار تا هم برج بزنن برای همکارها
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۲۶ ۲۰ دی ۱۴۰۱
اینو حالا میگی // چرا موقع تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهور چیزی نمیگفتی ؟؟
آخرین اخبار