نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تنها راه علاج مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است

زنگنه گفت:اقتصاد مردمی یکی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی است، اما در یک دهه گذشته این مفهوم در حد شعار باقی مانده است.

محسن زنگنه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه سال ۱۴۰۲ بیان کرد: امیدوارم دولت با آسیب شناسی برنامه‌های پیشین توسعه رویکرد خود را تغییر داده و با توجه به تاکید رهبری بر مساله محور بودن برنامه هفتم، با انتخاب تعداد محدودی مساله اصلی تمرکز خود را بر حل همان مسائل معطوف دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز سوال مردم از کارگزاران دولت و نمایندگان مجلس این است که آیا مشکلات اقتصادی کشور به سامان خواهد رسید، آیا کشتی معیشت مردم در طوفان تورم به ساحل آرامش می‌رسد و آیا می‌توان ماه‌ها و سال‌های ثبات ارز را آرزو داشت؟

نماینده مردم تربت حیدریه در پاسخ مثبت به سوال‌های فوق، گفت: در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در نطقی به رئیس جمهور عرض کردم که تنها راه فلاح اقتصادی بازگشت به تفکر شهید بهشتی است. تفکرات شبه مارکسیستی ابتدای انقلاب باعث شد تا بخش عمده اقتصاد به دولت سپرده شود و در برابر واگذاری امور به مردم مقاومت ایجاد شود.

زنگنه به بیانات رهبری در سال ۹۳ که اشکال بزرگ اقتصاد را دولتی بودن آن دانسته اند، عنوان کرد: امروز تنها راه علاج مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است. اقتصاد مردمی یکی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی است، اما در یک دهه گذشته این مفهوم در حد شعار باقی مانده است.

وی در رابطه با نظر رهبری در خصوص اقتصادی مردمی یادآور شد: ایشان می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردم بنیان است یعنی بر محور دولت نبوده و اقتصاد دولتی نیست و اقتصاد مردمی است و با اراده، سرمایه و حضور مردم تحقق پیدا می‌کند و فعالیت اقتصادی در دست مردم است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که طی چند دهه گذشته قوانین، دستورالعمل‌ها و سیاست‌ها در خلاف این مسیر بوده و نه تنها اقتصاد به مردم سپرده نشده بلکه نوعی بی اعتمادی نیز به مردم به صورت پررنگ دیده می‌شود. قوانین و سیاست‌ها در جهت پررنگ کردن حضور دولت است و به بهانه‌های مختلف هر روز عرصه به جریان مردمی اقتصاد تنگ می‌شود و نتیجه این نگاه نیز در میان مدت و بلندمدت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

زنگنه در ادامه عنوان کرد: در حوزه ارز سیاست‌های دولت قبل عملا به جای تشویق صادرکننده او را به واسطه سامانه نیما و تعهدات ارزی تنبیه کرد. منافذ مردمی و عادی ورود و خروج ارز از جمله صرافی‌ها دچار انسداد شد و تامین ارز را در انحصار دولت قرار داد که البته ارز ۴۲۰۰ نیز به این انحصار کمک کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم دولت و رئیس جدید بانک مرکزی در دستورکار خود قرار دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه در عین حال خاطرنشان کرد: در حوزه‌های کشاورزی و دامداری با قیمت گذاری و ایجاد محدودیت در واردات و صادرات گوشت، نه تنها دامداران ر ا به خاک سیاه کشاندیم بلکه در نهایت نتوانستیم قیمت گوشت قرمز را هم در حد ارقام پیش بینی شده حفظ نماییم.

زنگنه یادآور شد: به بهانه زمین‌خواری، املاکی که ده‌ها سال خانواده روستایی در آن سکونت داشته را ملی اعلام کردیم و همان املاک را به مردم با قیمت بالا می‌فروشیم. امروز متاسفانه بنیاد مسکن که قرار بود رفع آمال محرومین و مستضعفین کند خود به بزرگترین مانع برای توسعه روستا تبدیل شده است. در حوزه خودرو نیز تنها راه اعتماد به مردم است و برای حفظ انحصار دولت در دو شرکت خودروسازی عملا سیاست‌هایی اعمال می‌شود که راه را بر واگذاری به مردم می‌بندد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان در رابطه با مشکلات حوزه مسکن گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن که نه، حتی یک میلیون مسکن نیز بدون تغییر رویکرد‌ها و استفاده از ظرفیت مردمی امکان پذیر نیست. باید بدون هراس مدل‌هایی طراحی کنیم که سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه مسکن را جذاب نماییم و بتوانیم در کنار آن مشکل محرومین را حل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار