بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان ماهانه بیش‌از ۶ هزار واحد خون مصرف می‌کنند

سرپرست انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: این استان با سه هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی ماژور، بالاترین آمار کشوری را داراست .

ابوالحسن صفدری  گفت: سرپرست انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: این استان با سه هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی ماژور، بالاترین آمار کشوری را داراست و ۶ هزار و ۶۰۰ واحد خون و فرآورده در هر ماه برای مصرف این افراد استفاده می‌شود.

سرپرست انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: وجود سه هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی در سطح استان و سایر بیماران نیازمند به خون، سیستان و بلوچستان را به هشتمین مصرف کننده خون در سطح کشور تبدیل کرده است.

وی اظهارداشت: آمار بالای تصادفات جاده ای، شیوع بالای مرگ و میر مادران، دیالیزی ها، هموفیلی‌ها و با عنایت به جمعیت بالای استان و تامین خون و فرآورده خونی ۲۶ مرکز درمانی و پنج مرکز جراحی محدود، در حال حاضر مهمترین چالش این سازمان تهیه خون و فرآورده‌های خونی سالم و کافی برای نیازمندان به خون است که بیشتر خون مورد نیاز بیماران از سوی سازمان انتقال خون استان و کمبود آن توسط شبکه ملی خونرسانی تامین می‌شود.

صفدری افزود: پیشگیری و مشاوره‌های قبل از ازدواج مهمترین موضوع در زمینه جلوگیری از تالاسمی است، زیرا هم اینک حدود ۶۵ درصد خون سیستان و بلوچستان صرف این بیماران می‌شود.

وی گفت: پزشکان خانواده در مراکز روستایی باید علاوه‌بر کار درمان، در زمینه آموزش و فرهنگ سازی اقدام و جمعیت را رصد و کنترل کرده و در زمینه آزمایش‌های ژنتیک نیز مشاوره‌های لازم را انجام دهند.

برچسب ها: اهدا خون ، انتقال خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار