واشنگتن پست: کمبود دارو یک خطر فوری ملی برای آمریکاست

در فصل زمستان که میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی بسیار بالاست، داروخانه‌های آمریکا داروی آنتی بیوتیک آموکسی سیلین را تمام کرده اند.

به گزارش وبگاه واشنگتن پست، در فصل زمستان که میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی بسیار بالاست، داروخانه‌های آمریکا داروی آنتی بیوتیک آموکسی سیلین را تمام کرده اند و دولت مجبور به استفاده از ذخایر اضطراری دارو شده است.

آموکسی سیلین تنها دارویی نیست که با کمبود عرضه مواجه شده است. سازمان غذا و دارو آمریکا کمبود دست کم ۱۲۳ دارو را اعلام کرده است که شامل مورفین، دارو‌های کمک تنفسی و نیز بی حس کننده‌های لیدوکائین می‌شود. آمریکا تنها کشوری نیست که با کمبود دارو مواجه شده است.

بیشتر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همچون فرانسه، آلمان و ایتالیا شرایط مشابه را تجربه می‌کنند. بدون آموکسی سیلین بسیاری از موارد ابتلا به گلودرد میکروبی که در حال حاضر به بالاترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده است تب مخملک را به دنبال خواهد داشت که می‌تواند به دریچه قلب آسیب وارد کند.

این که زمستان امسال پس از سه سال کاهش تماس‌ها بر اثر شیوع کرونا موجی از بیماری‌های واگیر را به همراه داشته باشد بدیهی است، اما کمبود امکانات مورد نیاز برای مقابله با این بیماری‌ها اجتناب ناپذیر است. این پرسش مطرح می‌شود که چرا بسیاری از دارو‌ها با کمبود مواجه هستند؟

سازمان غذا و دارو آمریکا کمبود دارو را به مسائل مربوط به کیفیت تولید و مشکلات در زمینه عرضه مواد خام نسبت می‌دهد. این مشکلات منشاء خارجی دارد. ۹۷ درصد آنتی بیوتیک‌های آمریکا در چین ساخته می‌شود. آمریکا ۲۸ درصد از مواد مورد نیاز برای تولید دارو‌ها را تولید می‌کند، حال آن که چین و هند هم اکنون حدود یک سوم این مواد را تولید می‌کنند. تعداد کارخانجات تولید دارو در چین در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده است.

تنها آمریکا نیست که با چنین شرایطی مواجه است. آلمان نیز بیش از ۶۰ درصد مواد مورد نیاز خود برای تولید دارو را از چین دریافت می‌کند. انگلیس بیش از ۶۰ درصد این موارد را وارد می‌کند و در کانادا نیز شرایطی مشابه وجود دارد. این شرایط خطری است برای سلامت و امنیت ملی همانطور که در اوایل همه گیری کرونا مشهود و آشکار بود.

آمریکا به رقیب اصلی ژئوپلیتیک خود اجازه داده است که دارو‌های ژنریک و مواد خام کلیدی بسیاری را که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌کند تولید کند. بسیاری از سیاستمداران دموکرات و جمهوری خواه می‌خواهند تا آنجا که ممکن است تولید را در کشور ازسرگیرند. پس از ریزتراشه ها، دارو احتمالاً مهم‌ترین محصولی است که باید در آمریکا تولید شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار