۱۰۰ درصد مجوزهای منابع طبیعی‌ سیستمی می‌شود

معاون وزیر جهاد با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد مجوزهای منابع طبیعی سیستمی می شود، گفت: ضوابط پنجره آماده شده و تا ۲ ماه دیگر اجرایی می شود.

آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز در ششمین جشنواره ملی روز جنگلبان و جانثاران منابع طبیعی گفت: در استان سیستان و بلوچستان کاشت نهال در مرز نمونه ای است که نشان می دهد در هر اقلیمی امکان کاشت درخت وجود دارد. امروز در ایلام اقدامات مشابهی در مناطق خشک انجام شده است‌.

به گفته او، امروز در دنیا برای حفظ محیط زیست و ترسیب کربن‌ اقدامات زیادی انجام شده است؛ کشورها تلاش می‌کنند با کاشت درخت ترسیب کربن انجام دهند، ما نیز با دستور رئیس جمهور کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار داریم.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: از گذشته ظرفیت تولید ۴۰ میلیون نهال در کشور وجود دارد، اما اکنون در حال برنامه ریزی های برای تولید ۴۰۰ میلیون نهال هستیم که این کار توسط سازمان منابع طبیعی و با کمک بخش خصوصی انجام می‌شود.

او با بین اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور با کمک خود مردم و انجمن ها انجام می‌شود، گفت: این طرح با قدرت جلو می‌رود، هر درختی که کاشته شود با GPS مشخص و قابل پیگیری خواهد بود.

ساداتی نژاد می‌گوید: برای اجرای این طرح از تمام ظرفیت های قابل استفاده ازجمله پساب ها استفاده می شود؛ همچنین قوانینی که نیازمند بازنگری دارند از جمله ضابط قضائی شدن جنگلبان ها، تبدیل وضعیت استخدامی و به عنوان مشاغل مشاغل سخت به حساب آمدن توسط وزارت جهادکشاورزی دنبال می شود.

وی همچنین درباره نحوه آبرسانی به این درخت‌ها گفت: قرار است آب درخت‌های کاشته شده از آب‌های سبز و پساب استفاده شود، برنامه‌ریزی شده که علاوه بر درختکاری، بذرکاری هم انجام شود.

در ادامه به اهمیت کاشت درخت در کشور اشاره کرد و گفت: به خاطر اهمیت منابع طبیعی است که کنوانسیون تغییر اقلیم در جهان تشکیل شده است. 

ساداتی‌نژاد همچنین به فعالیت‌های دو فعال منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: آقای دهمرده در منطقه سیستان و بلوچستان ۳۰ هزار هکتار درختکاری را در منطقه خشک و با استفاده  از فرمول‌های پیچیده ریاضی آبرسانی کرده است.

همه کشورها برای بهبود وضعیت آب و هوایی اقدام به کاشت درخت کرده اند

در ادامه عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سیستمی شدن همه مجوزهای منابع طبیعی تا دو ماه دیگر خبر داد و گفت: ضوابط پنجره واحد زمین آماده شده است و تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود. 

به گفته او، تصاویر ماهواره‌ای از تغییرات منابع طبیعی و جنگل‌ها روزانه به این سیستم ارسال می‌شود و امکان رصد کامل وجود خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد به اهمیت کشت یک‌میلیارد اصله درخت در کشور اشاره کرد و گفت: همه کشورها برنامه‌ریزی‌هایی برای بهبود وضعیت آب و هوایی و اقلیم خود دارند و بی‌دلیل نیست اتیوپی برنامه کشت ۱۰ میلیارد درخت را اجرایی می‌کند.

نوبخت ادامه داد: ترکیه کمپین تنفس را اندازه کرده است، ۴.۵ میلیارد درخت کاشته و برنامه ۶ میلیارد درخت را نیز تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار دارد. کشورهای عربی همچنین پاکستان، سنگاپور هم برنامه‌های مبسوطی دارند، چین ۵۰ میلیارد درخت کاشته و ۲۰ میلیارد دیگر را در برنامه دارد.

رئیس سازمان جنگل ها از فعالیت ۱۲ هزار و ۸۸۰ جنگلبان در ۴۳۰ شهرستان خبر داد و گفت: متأسفانه ۳۷ نفر از کسانی که در حوزه صیانت از  جنگل فعالیت داشتند جان خودر ا از دست داده‌اند که ۲۲ نفر آنها از نیروهای جنگلبانی و ۱۵ نفر از نیروهای مردمی بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار