چین: از اقدام آشکار آمریکا در غارت نفت و گندم سوریه مبهوتیم

وزارت خارجه چین از اقدام جنایتکارانه آمریکا در غارت آشکار نفت و گندم مردم سوریه اظهار تعجب و اعلام کرد که این اقدامات فاجعه انسانی را تشدید می‌کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد انتقال ۵۳ تانکر سوخت توسط آمریکا از سوریه به پایگاه‌های خود در عراق در ۱۴ ژانویه اظهار نظر کرد.

طبق گزارش روسیا الیوم، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما از فضاحت غارت آشکار دارایی‌های سوریه توسط آمریکا مبهوت شدیم.»

بر اساس اطلاعیه‌های دولت سوریه، در نیمه اول سال ۲۰۲۲، بیش از ۸۰ درصد از تولید روزانه نفت سوریه توسط نیرو‌های آمریکایی به خارج از این کشور منتقل شده است.

در اوایل ماه جاری، نیرو‌های آمریکایی از ۶۰ تانکر و کامیون برای حمل نفت و گندم غارت شده خود از سوریه استفاده کردند.

وانگ ونبین اظهار داشت که این اقدامات راهزنانه بحران انرژی و فاجعه انسانی در سوریه را تشدید می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که «حق زندگی مردم سوریه، بی‌رحمانه توسط آمریکا پایمال می‌شود»، تصریح کرد: «این درحالی است مردم سوریه با اندک نفت و مواد غذایی برای غلبه بر زمستان سخت تلاش می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «میزان طمع آمریکا در سرقت منابع سوریه و همچنین «سخاوت» آن در ارائه کمک‌های نظامی که اغلب به ارزش میلیارد‌ها یا حتی ده‌ها میلیارد دلار است، خیره‌کننده است.»

وی تصریح کرد: «ایالات متحده چه بدهد و چه بگیرد، کشور‌های دیگر را در هرج‌ومرج و فاجعه فرو خواهد برد. آنچه برای واشنگتن مهم است این است که ثمره هژمونی و سایر منافع خود را درو کند.»

وانگ ونبین تأکید کرد که این نتیجه به اصطلاح «سیستم مبتنی بر قوانین» در ایالات متحده است. آمریکا باید پاسخگوی سرقت‌های نفتی خود باشد.

سخنگوی وزات خارجه چین در پایان با بیان این‌که مردم سوریه و جامعه جهانی خواهان پاسخگویی آمریکا هستند، از واشنگتن خواست تا از پایمال کردن و نقض قوانین بین‌المللی دست بردارد.

دمشق روز شنبه اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی به سرقت نفت سوریه و انتقال آن به پایگاه‌های خود در عراق ادامه می‌دهند.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد: «امروز نیرو‌های اشغالگر آمریکایی تانکر‌های مملو از نفت را که از اراضی حومه حسکه به سرقت برده بودند، خارج کردند و با آن از گذرگاه غیرقانونی محمودیه عازم شمال عراق شدند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۲:۵۷ ۲۸ دی ۱۴۰۱
تکلیف اکراین که روشن شود کمر امریکا شکسته خواهد شد.
آخرین اخبار