رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اروپا اگر سپاه را تروریست اعلام کند، ایران هم ناتو را تروریست اعلام خواهد کرد

گلرو گفت: اقدام انگلیس در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در اصل نوعی نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها است.

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به مواضع اخیر کشور‌های اروپایی برای تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: براساس اطلاعات منتشر شده، دولت انگلیس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی اعلام کرده است از طرفی نیز رسانه‌ها و خبرگزاری‌های انگلیسی، این اقدام دولت انگلیس غیرعادی تلقی کرده و دارای تبعات سنگین اعلام کردند. برهمین اساس انگلیسی ها، خود معترف به این نکته هستند که این اقدام آن‌ها براساس قواعد، قوانین و حقوق بین الملل اقدامی غیر پذیرفته شده است.

او ادامه داد: اقدام انگلیس در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در اصل نوعی نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها است؛ چراکه دولت انگلیس اتفاقات اخیر در ایران را به عنوان بهانه این اقدام خویش قرار داد که در اصل اقدامی مداخله جویانه در امور داخلی ایران است که پذیرفتنی نیست.

وی افزود: در وهله اول بحث تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از جانب دولت انگلیس کلید خورد، اما آنچه به نظر می‌آید اروپایی‌ها به طور یکپارچه به دنبال این موضوع هستند.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: اصل دفاع و عمل متقابل در قوانین بین المللی به عنوان یک اصل شناخته شده برای کشور‌ها محسوب می‌شود و حقی را برای کشور‌ها قائل می‌شود که در برابر هر اقدام خصمانه طرف مقابل، عمل متقابل را انجام دهند لذا براین اساس دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس و در هر نقطه‌ای که نیرو‌های نظامی کشور‌های اقدام کننده علیه سپاه پاسداران حضور داشته باشد، دست خویش را برای اقدام متقابل باز می‌داند، همانطوری که دولت آمریکا در دوران ترامپ، سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کرد، جمهوری اسلامی نیز متقابلاً سازمان نیرو‌های مرکزی آمریکا (سنتکام) را تروریستی اعلام کرد و با مصوبه‌ای که در مجلس صورت گرفت. دست جمهوری اسلامی را برای هرگونه اقدام متقابل باز کرد.

گلرو افزود: نیرو‌های انگلیسی، غربی و ناتو در منطقه حضور دارند بنابراین اگر اروپا و انگلیس بخواهند چنین اقدامی را انجام دهند، از منظر جمهوری اسلامی، ناتو به عنوان یک نیروی متخاصم و تروریستی شناخته می‌شود.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: از وزارت امور خارجه می‌خواهیم که رایزنی‌های سنگین دیپلماتیک را برای ممانعت از ایجاد این روند به عمل آورد و دستگاه‌های ذی ربط نیز اقدامات و آمادگی‌های لازم را داشته باشند؛ همچنین مجلس شورای اسلامی به نوبه خود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال بررسی این موضوع است.

وی افزود: هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد که در آن جلسه بحث اروپا، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه آلمان، انگلیس و فرانسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در آن جلسه نیز اقدامات خصمانه انگلیس در خصوص تروریستی اعلام کردن سپاه سپاسداران مورد بررسی و در خصوص اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم گیری صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۸ دی ۱۴۰۱
ایرانی جماعت اگر از گرسنگی بمیرد باج به اجنبی نمی دهد پیشنهاد من به اتحادیه اروپا منتظر گاز قطر نباشید از من گفتن بود از شما ... دنباله رو آمریکا نباشید که بیچاره میشوید .
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۴۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
اونها که منفی دادن فکر میکنم یه رگشون اورپایی هست....چیزی دیگه نمیگم آبرو چیزی خوبیه.....
آخرین اخبار