قنبریان:

میزان آلاینده‌های هوا به صورت روزانه پایش می‌شود

مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ، سالانه موجب از بین رفتن هشت میلیون سال عمر در جهان می‌شود.

مسعود قنبریان با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات عمده بهداشتی در شهر‌های بزرگ به شمار می‌رود، گفت: این آلودگی سالانه موجب از بین رفتن هشت میلیون سال عمر در جهان می‌شود که ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی ناشی از آلودگی هوا و یا تشدید شده در اثر آن است.

مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دلیل اهمیت موضوع، بیست و نهم دی هر سال به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است.

او با بیان اینکه شعار امسال «تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» اعلام شده است، گفت: تعیین روز ملی هوای پاک با هدف جلب توجه اقشار مختلف جامعه بوده و با توجه به اینکه رکن اصلی برطرف ساختن معضل آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی‌های بین بخشی است، این روز می‌تواند عامل مهمی در تقویت مشارکت عمومی و همه جانبه به شمار آید.

مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سنجش آلاینده‌های هوا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت روزانه انجام و اطلاعات استخراج شده به گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه ارسال می‌شود.

او گفت: گروه سلامت محیط، بالاترین عدد آلایندگی را به عنوان شاخص کیفیت هوا اعلام کرده و در صورت تشخیص شرایط ناسالم، موضوع از طریق مدیریت روابط عمومی دانشگاه برای اعلام هشدار‌های همگانی به صدا و سیما ارسال می‌شود.

این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شاخص کیفیت هوا (AQI) به ۶ دسته ۵۰-۰ در سطح هوای پاک، ۱۰۰-۵۰ در سطح متوسط، ۱۵۰-۱۰۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۰۰-۱۵۰۰ ناسالم برای عموم مردم، ۳۰۰-۲۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۰ به بالا در سطح خطرناک طبقه بندی می‌شود.

او با بیان این موضوع که در صورت اعلام شرایط آلودگی هوا باید مردم به اقدامات خودمراقبتی با جدیت بیشتری توجه داشته باشند، گفت: در این شرایط بهتر است فعالیت خارج از منزل محدود شده و از انجام فعالیت فیزیکی شدید خودداری شود، درب و پنجره‌ها بسته و از رفتن به پارک و مراکز تفریحی خودداری شود؛ مواد غذایی بدون پوشش و در مجاورت هوای آزاد نباشد، در صورت مراجعه ضروری در هوای آزاد، گروه‌های در معرض خطر از ماسک مناسب استفاده کنند و زمان فعالیت به کمترین زمان ممکن کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار