کاهش ۳۱.۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، از کاهش ۳۱.۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت خبر داد و گفت : متأسفانه در کشور ایران آب قیمت ندارد و کمترین ارزش را برای آن قائل هستیم.

محمودرضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : از ابتدای سال آبی تا به امروز ۱۳۱.۶ میلی‌متر بارش در سطح استان ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته (۱۱۱.۶ میلی‌متر)، ۱۷.۹ میلی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: این میزان بارندگی نسبت به بلند مدت که ۱۹۱.۶ میلی‌متر است، ۳۱.۳ درصد کاهش داشته، این در حالی است که استان کرمانشاه طی دو سال آبی گذشته از وضعیت خیلی بدی برخوردار بوده است.

وی متوسط بارش استان را ۴۸۵ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: طی دو سال آبی گذشته حدود ۱۸۵ میلی‌متر هر سال عدم بارش داشتیم که به لحاظ عدم بارش جزء استان‌های اول و دوم کشور بودیم.

شهلایی ادامه داد: این اتفاق اثرات خود را در منابع آب به خصوص رواناب‌ها بسیار شدیدتر نشان می‌دهد؛ منابع آبی در بحث آب سطحی نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و در بحث آب زیرزمینی ۴۷ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۵ درصد کاهش را بیانگر است.

وی اظهار کرد: از آنجا که کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک است، اما رفتار‌هایی که در اسراف آب داریم به مانند مناطقی از دنیا است که متوسط بارش آ‌ن‌ها حداقل سه برابر ایران است.

شهلایی تصریح کرد: متأسفانه در کشور ایران آب قیمت ندارد و کمترین ارزش را برای آن قائل هستیم اگر بتوانیم ۵ تا ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی صرفه‌جویی کنیم به اندازه کل صنعت و شرب صرفه‌جویی کرده‌ایم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار