خراسان رضوی با کمبود گروه‌های خونی منفی مواجه است

 سرپرست واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سرما و بروت هوا سبب کاهش مراجعه داوطلبان به مراکز اهدای خون شده است و اکنون ذخایر خونی این استان به ویژه در تمامی گروه‌های خونی منفی کاهش قابل توجهی یافته است.

محمد شریف الحسینی  سرپرست واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی گفت: تامین ذخایر خونی خراسان رضوی نیازمند افزایش مراجعه تمامی داوطلبان گروه‌های خونی به پایگاه‌های ۱۳ گانه انتقال خون در استان است، در این میان تمام گروه‌های خونی منفی بویژه AB منفی بیشتر از همه با کمبود مواجه است.

او افزود: در روز‌هایی که استان خراسان رضوی به عنوان سردترین استان کشور معرفی شد، با همراهی و مساعدت همه جانبه مجاوران و زائران رضوی در امر اهدای خون و نیز تلاش و فداکاری شبانه‌روزی کارکنان، وضعیت ذخایر خونی این استان در جایگاه سبز (تامین خون برای ۸ تا ۱۲ روز) حفظ شد.

مسئول واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که در روز‌های سرد و برفی ذخایر خونی بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت نارنجی (بین ۴ تا ۶ روز) و در وضعیت آبی (بین ۶ تا ۸ روز) قرار گرفتند.

شریف الحسینی بیان کرد: مراکز انتقال خون استان خراسان رضوی همیشه نیازمند همه گروه‌های خونی است تا به موقع به بیماران نیازمند امدادرسانی کند، لذا از عموم مردم و به ویژه دارندگان گروه خونی منفی تقاضا می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز اهدای خون مراجعه و در امر کمک به بیماران نیازمند خون ما را یاری کنند.

اداره کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی این استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.