در نشست با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد:

درخواست استاندار اصفهان برای بررسی آلودگی هوای اصفهان در کارگروه ملی

استاندار اصفهان گفت: تقاضای ما این است که مسئله آلودگی هوای اصفهان روی میز کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بیاید و در خصوص مسائل اصفهان با گشاده دستی تصمیم گیری شود.

در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون عمرانی وزیر کشور مهمانان ویژه آن بودند سیدرضا مرتضوی اظهار کرد: تلاش بسیاری کردیم تا شرایط مساعدی را از لحاظ محیط زیستی در استان رقم بزنیم، اما از طرفی فرونشست به عنوان اَبَر چالش اصفهان را درگیر خود کرده از طرفی خشکی زاینده‌رود وضع بسیار ناگواری را برای استان رقم زده است.

او ادامه داد: خشکی تالاب گاوخونی نیز وضع زیست محیطی استان را حادتر و موضوع هوای پاک را در اصفهان پیچیده‌تر کرده است.

استاندار اصفهان با تأکید بر احیای تالاب گاوخونی، عنوان کرد: این تالاب بین المللی تبدیل به منبع آلاینده و تولید ریزگرد شده، بنابراین تقاضا داریم حقابه تالاب مظلوم گاوخونی در نظر گرفته شود و سازمان حفاظت محیط زیست با همت ویژه و ایجاد ستاد احیای تالاب گاوخونی به کاهش آلودگی هوا در استان کمک کند.

مرتضوی افزود: توقع ما احیای تالاب گاوخونی و مطالبه سهم ۳۵۰ میلیون متر مکعبی این تالاب است.

او با اشاره به شرایط حاد آلودگی هوا در استان، گفت: هر چند که مطلوب ما برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مستمر و مداوم است، اما به دلیل آلودگی هوا ناگزیر به تعطیلی مدارس هستیم.

استاندار اصفهان افزود: هفته گذشته نیز گفت وگویی با وزیر کشور داشتم و تقاضا کردم در هفته‌های آینده مسئله آلودگی هوای اصفهان روی میز کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بیاید و در خصوص مسائل اصفهان با گشاده دستی تصمیم گیری شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: نظر به مساعدتی که سازمان صنعت، معدن تجارت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و شهرداری تهران برای جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی تهران داشتند تقاضا می‌کنیم این مصوبه در خصوص اصفهان نیز اجرایی شود.

او ادامه داد: نوسازی ناوگان حمل و نقل اصفهان از دیگر مطالبات مردم استان است که با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست رقم خواهد خورد.

استاندار گفت: همچنین که با تکمیل اعتبار و مراحل عملیاتی خط دو قطار شهری اصفهان تا حد بسیاری آلودگی هوا کاسته خواهد شد و با مساعدت سطح ملی می‌توانیم این طرح‌های عمرانی را ساماندهی کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه نوسازی صنایع از درخواست‌های مدیریت استان است گفت: به دنبال تعطیلی صنایع نیستیم، اما با جدیت به روز رسانی صنایع را با فناوری به روز و دانش بنیان دنبال می‌کنیم.

او گفت: کوره‌های آجرپزی و برخی صنایع که نقش پررنگی در آلودگی هوای اصفهان دارند برای جا به‌جایی نیازمند تسهیلات هستند که امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست از این واحد‌ها حمایت کند.

استاندار عنوان کرد: در صورتی که انتخاب سبد سوخت به مدیریت استان واگذار شود با چالش‌های کمتری مواجه خواهیم بود این مطالبه جدی مدیریت استان است که می‌توانیم با بهره مندی از آن مسائل استان را به حداقل برسانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.