عربستان عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را منفعت منطقه دانست

وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس داووس ادعا کرد عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو به نفع منطقه است.

 «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان دیروز پنج‌شنبه در گفتگو با «بلومبرگ» اعلام کرد که آمریکا فعال‌ترین شریک امنیتی در منطقه است. او در ادامه نیز چین را شریک تجاری مهم عربستان دانست.

بن فرحان به این خبرگزاری گفت: برپایی کشور فلسطینی، پیش‌شرط برقراری روابط با اسرائیل است. ما همواره گفته‌ایم که معتقدیم عادی‌سازی با اسرائیل تا حد زیادی به نفع منطقه است.  

وی در جریان شرکت در مجمع داووس بر «حق فلسطین برای ایجاد کشوری با پایتختی بیت‌المقدس شرقی» تاکید و خاطرنشان کرد که دولت جدید رژیم صهیونیستی «سیگنال‌هایی ارسال کرد که ممکن است نشانه خوبی برای عادی سازی نباشد»، اما وزیر خارجه عربستان همچنان امیدوار است.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین گفت که ثبات در منطقه جز با امیدبخشی به فلسطینی‌ها محقق نخواهد شد و در بخش دیگری از اظهارات خود بر ضرورت ایجاد راه‌کاری سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کرد.

این درحالی است که منابعی در خاندان سعودی فاش کردند رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان قصد ندارد درخصوص فلسطین به ریاض امتیازاتی دهد. این منابع در مصاحبه‌ای با شبکه عبری کان گفتند: «اسرائیل به عربستان سعودی امتیاز نخواهد داد؛ بنابراین مقامات ریاض ترجیح می‌دهند که در این مقطع روابط با اسرائیل پشت پرده بماند.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که کشورش پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین از طریق مذاکرات را امکان‌پذیر می‌داند.

از اواسط سال ۲۰۲۲ و بعد از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، صحبت‌های زیادی به‌ویژه از جانب رسانه‌های عبری درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع روابط ریاض و تل‌آویو مطرح شد که این صحبت‌ها با بازگشت افراطی‌های رژیم صهیونیستی به قدرت و نخست‌وزیری دوباره «بنیامین نتانیاهو» به اوج خود رسید؛ به‌طوری که در چند هفته گذشته مقامات سعودی و صهیونیستی رسماً درباره تمایل خود برای رونمایی از توافق سازش صحبت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان
۱۸:۵۲ ۳۰ دی ۱۴۰۱
خادمین حرمین شریفین، بیش از هفتاد ساله شما و دیگر حکام مورد تایید انگلیس، منتظرید، کشورفلسطین به پایتختی قدس شرقی ایجاد شود، اما هر روز مساحت فلسطین کوچک تر و وسعت تصرفات و تجاوزات رژیم یهودی اپارتاید بیشتر شده، ایا زمان ان نرسیده از این خواب خرگوشی خود خواسته بیدار شوید؟؟؟!!!؟.قبل از ان که فقط دهکده ای از کشور فلسطین باقی بماند.
آخرین اخبار