سه توله‌یوزپلنگ مشاهده شده در میامی استان سمنان ۱۰ ماهه هستند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: سن سه توله یوز تازه مشاهده شده در محور عباس‌آباد - میامی این استان توسط محیط‌بانان منطقه حدود ۱۰ ماه است.

ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ابراز داشت: تصاویر این سه توله یوزپلنگ همراه مادر مستندسازی شد، اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر هنوز مشخص نیست که از یوز‌های شناسنامه‌دار هستند یا خیر، اما شادابی و سلامت توله‌ها به طور کامل مشهود است.

وی یادآور شد: مشاهده یک ماده یوز به همراه سه توله آن خبر خوشی برای محیط‌زیست و این گونه در خطر انقراض است و بر اساس مشاهده‌ها سه توله که به طور کامل بزرگ شده و استقلال غذایی خوبی دارند، به ثبت رسیده‌اند؛ این خبر می‌تواند یک نوید خوب باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود توله یوزپلنگ‌ها از یک سال و نیم دیگر به استقلال زندگی برسند.

وی ادامه داد: شناسایی یوزپلنگ‌ها از طریق خال‌ها و ردیف خال‌های موجود بر روی بدنش انجام می‌شود که اکنون کیفیت تصویر پایین و امکان شناسایی نیست.

ظاهری با اشاره به سابقه متعدد تصادف یوزپلنگ‌ها در شَمحور پر سانحه عباس‌آباد- میامی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان، تصریح کرد: به دلیل اینکه یوز‌ها در محور پر تصادف میامی عباس آباد به سر می‌برند، اکنون محیط‌بانان در منطقه حضور داریم و با نورافکنی (روشن‌سازی) و تردد در این مسیر تلاش می‌شود تا از یوز ماده و سه توله حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوز ماده و سه توله آن در حال گذر از منطقه آزاد عباس‌آباد به منطقه حفاظت شده توران بودند، گفت: در صورت ورود به منطقه حفاظت شده توران، از طریق دوربین‌های تله‌ای نصب‌شده می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم.

یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی با خط و خال‌های سیاه روی صورت و پوستش شناخته می‌شود و بر پایه گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می‌گویند.

هم‌اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و برای حفظ این امنیت و زیستگاه باید بیش از پیش تلاش کرد و نتیجه تلاش‌ها در حفظ یوزپلنگ آسیایی پیدا شدن ۲ توله یوز ماده در طبیعت توران است که امید‌ها برای تغییر سرنوشت انقراض این گونه ارزشمند را جانی دوباره داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
فقط عشقی عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
دکتر
۰۰:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
باید جاده ها و مسیرهای ماشینهای شخصی را از منطقه توران و زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی مسدود کنند تا دیگر شاهد تلفات و تصادف این گونه جانوری کمیاب و ارزشمند کشورمان با ماشینهای عبوری نباشیم..بخصوص بستن جاده ای که از وسط دشت توران میگذرد..مردم باید هشتگ بستن این جاده را درست کنند..#هشتگ بستن جاده ای که از وسط دشت توران میگذرد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۱ ۳۰ دی ۱۴۰۱
خداوکیلی ۲۴ ساعته حواستون بهشون باشه بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۳۰ دی ۱۴۰۱
باید با هواگرد ۲۴ ساعته پائیدشون
آخرین اخبار