تحقق ۹۸ درصدی درآمد‌های مالیاتی در کشور

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بوشهر گفت: در ۹ ماه امسال ۳۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی وصول شده که نشان می‌دهد ۹۸ درصد درآمد‌ها در این حوزه محقق شده است.

سید محمد هادی سبحانیان معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بوشهر بیان کرد: وضعیت اقتصادی کشور در دهه ۹۰ وضعیت مناسبی نبود و شاخص‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که دهه‌ای از دست رفته برای اقتصاد ایران در حوزه شاخص اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری و کاهش درآمد سرانه بوده است.

وی با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم با رویکرد‌های اصلاحی که در پیش گرفته شد، شاخص‌های مختلف اقتصادی رو به بهبود رفته است، افزود: البته با توجه به اینکه شاخص‌های گذشته نامناسب بود همچنان وضعیت اقتصادی مناسب نیست و رویکرد اصلاحی که در پیش گرفته شده اگر چه شاخص‌ها را بهبود بخشیده، ولی همچنان باید این مسیر دنبال شود و در حوزه مختلف مانند تورم و رشد اقتصادی دستاورد‌های بیشتری داشته باشیم.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عملکرد دولت در تبصره ۱۸ قانون بودجه پرداخت و بیان کرد: این عملکرد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش‌از آن بی‌سابقه بود به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به جامعه هدف پرداخت شد، در حالی که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۱ مقدمات لازم برای اجرای کامل تبصره ۱۸ فراهم شده است و در این راستا تلاش شد که از تجارب موفق سال گذشته استفاده شود.

سبحانیان گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف است منابعی را به تبصره ۱۸ تخصیص دهد، اما با کسری‌هایی که در حوزه هدفمندی یارانه‌ها وجود داشته تا کنون منابع تخصیص نیافته است، ولی هر زمان محقق شود به سرعت پرداخت تسهیلات عملیاتی می‌شود.

وی اعتبار تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال جاری را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون به هر استان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل این منابع تخصیص داده می‌شود.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره درآمد‌های امسال دولت از تحقق ۹۸ درصدی درآمد‌های مالیاتی خبر داد و گفت: ۳۶۴ هزار میلیارد تومان این درآمد‌ها در ۹ ماه امسال وصول شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش درآمد‌های نفتی نسبت به سال گذشته، گفت: در مجموع میزان وصولی منابع دولت درصد قابل توجهی افزایش یافته است.

سبحانیان ادامه داد: همچنین در این مدت درآمد‌های گمرکی ۴۷ درصد به میزان ۴۱ هزار میلیارد تومان وصول شده است که دلیل این میزان تحقق، کاهش حقوق ورودی کالا‌ها برای کنترل فشار قیمتی در حوزه کالا‌های اساسی و دارو است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۸۰ درصد منابع درآمدی در ۹ ماه امسال محقق شده است، گفت: سود سهام شرکت‌های دولتی ۱۰۴ درصد نسبت به مصوبه تحقق یافته است و در حوزه منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی ۶۰ درصد منابع وصول شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.