سرمای هوا بر روی دام و طیور تاکنون تاثیری نداشته است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش شدید دما در استان طی زمستان امسال تاکنون تلفاتی از حوزه دام، طیور و زنبور‌های عسل در استان گزارش نشده است و شرایط عادی است.

محمد اسدی گفت: نگرانی در خصوص تلفات دام و طیور با توجه به فصل سرما وجود دارد، اما با توجه به آموزش‌های انجام شده و توصیه‌هایی که به دامداران، مرغداران و کندوداران عسل در استان ارائه شده مشکلی تاکنون متوجه این بخش نشده است.

وی ادامه داد: پیش از این نیز نگرانی در خصوص آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور و استان وجود داشت که این چالش نیز از میان رفته است و کشور وضعیت مناسبی در این خصوص دارد و به جز شناسایی ۲ مورد اردک بیمار بومی استان مازندران، مورد دیگری در استان و یا کشور شناسایی نشده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری کوچ نیمی از پرندگان مهاجر به تالاب‌های جنوبی کشور را نیز عامل دیگری برای مهار بیماری‌های پرندگان در استان دانست و افزود: با توجه به اعلام اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان، نیمی از پرندگانی مهاجری که به تالاب‌های استان مهاجرت کرده بودند به سبب سرمای شدید به مناطق جنوبی کشور جابه‌جا شدند که این موضوع نیز در مهار و کنترل بیماری‌های منتقله به پرندگان استان موثر بوده است.

اسدی خاطرنشان کرد: تنها نگرانی در خصوص تلفات دامی در استان مربوط به بره و بزغاله است چرا که در این فصل سیستم گله‌داری استان زایش کنترل شده‌ای ندارد و، چون بره و بزغاله تازه متولد با سایر دام‌ها در محیط سربسته نگهداری می‌شود از همین رو احتمال انتقال آلودگی در جایگاه‌های دام بالا می‌رود از همین رو توصیه می‌شود دامداران تهویه مناسبی برای جایگاه‌های نگهداری دام در نظر بگیرند و زمانی که بره‌ها به دنیا می‌آیند ناف آن‌ها را به خوبی ضدعفونی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار