خریداری سامانه «هشدار سیلاب» برای لرستان

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به خرید سامانه «رادار» هواشناسی برای این استان، گفت: ماهیت بارش‌ها از منظم و ملایم به رگباری و شدید تغییر پیدا کرده است.

بهروز مرادپور با بیان اینکه استان لرستان با توجه به توپوگرافی و شرایط جغرافیایی خاصی که دارد همواره در معرض سیلاب لرستان و خسارت‌های فراوان قرار دارد، اظهار داشت: در این راستا خریداری تجهیزاتی که اطلاع رسانی به موقع در این رابطه داشته باشد، در دستور کار قرار گرفت.

وی، عنوان کرد: یکی از این تجهیزات، سامانه «هشدار سیلاب» بود که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای استان نصب و راه اندازی شد.

مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه سامانه «رادار» نیز یکی دیگر از تجهیزات خریداری شده برای استان بوده است، گفت: بین شش تا هفت استان کشور از این سامانه برخوردار هستند، دلیل اصلی این امر نیز تحریم‌ها است.

مرادپور، بیان داشت: در طول دو تا سه سالی که تحریم‌ها شدت پیدا کرده، سازمان هواشناسی کشور در شرایط سخت توانسته یک «رادار» را وارد کشور کند، که این یک سامانه نیز به استان لرستان اختصاص پیدا کرده است.

بارش‌ها در لرستان تا فروردین ماه نرمال خواهد بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته، بارش‌ها در لرستان تا فروردین ماه نرمال خواهد بود و کمبود بارشی را نخواهیم داشت، گفت: با توجه به تغییر اقلیم، گرم شدن سطح زمین و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای که در دنیا، کشور ما و همچنین استان لرستان رخ داده، در ماهیت بارش‌ها تغییراتی به وجود آمده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان، افزود: در سالیان گذشته ما بارش‌هایی را در استان داشتیم که به صورت منظم، ملایم و مداوم بین یک هفته تا ۱۰ روز ادامه داشتند، اما الان بارش‌های رگباری و شدید در بازه زمانی کوتاه مدت را شاهد هستیم.

مرادپور، تاکید کرد: همین امر نیز موجب ایجاد روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح رودخانه‌های فصلی و… و در نتیجه موجب ایجاد خسارت می‌شود.

وی، بیان داشت: باید تمام دستگاه‌های مرتبط به مدیریت بحران همیشه آمادگی وقوع این سیلاب‌ها را داشته باشند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.