اسکان بیش از ۴ هزار نفر در موج سرمای روزهای اخیر در کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اسکان ۴ هزار و ۳۳۲ نفر از هموطنان در موج سرمای روز‌های اخیر در مناطق مختلف کشور خبر داد.

آقای حسن نامی در جلسه مدیریت بحران و مخاطرات استان آذربایجان شرقی گفت: دشمنان پیش بینی کرده بودند کشته‌های زیادی در این موج یخبندان و سرما داشته باشیم اما با مدیریت مردم و مسئولان انگشت به دهان ماندند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر تحت فشار سنگین فضای مجازی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل هستیم و در این مخاطرات دروغ پردازی می‌کنند اما با همت مدیران راهبری مدیریت مخاطرات به خوبی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید ضمن رعایت استاندارد‌ها در ساخت و ساز‌ها حفظ جان مردم را در اولویت داشته باشیم و با کار‌های فرهنگی در این زمینه احساس عمل کنیم ادامه داد: باید مصالح ساختمانی و استاندار‌دهای مهندسی را به گونه‌ای تعیین و تعریف کنیم که در مقابل زلزله ۸ ریشتری تحمل داشته باشند.

آقای نامی استفاده از مصالحی را که اصول مهندسی در آن دقت شده است یک راهکار دانست و افزود: در مورد سیلاب هم با آبخیزداری در بالادست‌ها، زدن چاه و رساندن آب به سفره‌های زیر زمینی و ایجاد سد‌های زیرزمینی از این بلایا جلوگیری کنیم ضمن اینکه از فرونشست زمین نیز جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطر نشان کرد: نقش بنیاد مسکن در ساخت مسکن بسیار موثر است و بودجه‌ای برای سال آینده برای نوسازی بافت‌های فرسوده با به کارگیری همه ظرفیت‌ها در نظرگرفته شده است و حتما باید تلاش کنیم روی گسل‌ها ساخت و ساز نداشته باشیم.

آقای حسن نامی همچنین نگاه آمایشی آذربایجان شرقی را به موضوع ساخت و ساز‌های ایمن بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: این آمایش در کشور به خوبی اتفاق نیفتاده است و این عدم تعادل باعث خلل در سایر بخش‌ها می‌شود.

استاندار اذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: ما همواره در استان در مقابله با حوادث و مدیریت بحران‌ها تلاش می‌کنیم که تلفات جانی به حداقل برسد و این میثاق ما است و باید تبدیل به طرح‌ها و برنامه‌هایی شود که در عمل نشان داده شود.

آقای عابدین خرّم افزود: هر کسی باید متناسب با مسئولیت خود طرح‌های مختلف داشته باشد تا ضمن تبادل برنامه‌ها قبل از اینکه دنبال منابع باشیم صحنه را مدیریت کنیم تا مردم کمترین آسیب را ببینند.

وی تنش آبی را یکی از مهمترین چالش‌های استان برشمرد و گفت: در این زمینه از سال گذشته شروع کردیم و موازنه منفی که در تامین آب استان داریم مدیریت شده است همچنین وضعیت سد‌ها و ورودی مخازن مرتب رصد می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: چالش دوم آلودگی شدید هوا به علت استفاده از سوخت‌های نامناسب است که نیاز به اعتبارات لازم است تا از این میزان آلودگی کاسته شود و نکته سوم اثرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه است که باید بتوانیم این تهدید زیست محیطی را هم حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز از دیگر مشکلات استان ما است و در این زمینه نیز به منابع ملی و ابتکارات استانی نیاز داریم و چالش پنجم وضعیت ماشین آلات و تجهیزات امدادرسانی است و باید به نوسازی بیندیشیم.

آقای هنربر مدیر کل مدیریت بحران استانداری آدربایجان شرقی هم با ارائه گزارشی از عملکرد استان در بحث مدیریت بحران، از شناسایی ۱۵ مورد مخاطره در استان خبر داد.

در این جلسه مدیران کل هواشناسی، شرکت گاز ، شرکت توزیع برق  و حفاظت محیط زیست استان گزارشی از اقدامات خود برای آمادگی لازم در شرایط حساس بحرانی و گذر از پیک سرما ارائه کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.