رئیس سازمان سما مطرح کرد؛

خانواده، حلقه مفقوده در آموزش عمومی/ اهمیت تدریس نوین و خلاقانه در مدارس

بطحائی گفت: مدارس سما باید روش سنتی تدریس را برای یادگیری نسل امروز تغییر دهند.

سید محمد بطحائی رئیس سازمان سما در جمع مدیران مدارس استان‌های یزد اظهار داشت:  برای اینکه به سمت کیفیت برویم سه استراتژی داریم که راه اول روش‌های فعال تربیتی است.

او ادامه داد: در این روش و استراتژی اول، یادگیری در شرایط فعلی برای دانش آموزان این دوره مناسب نیست و در نتیجه مدارس سما با تغییر روش سنتی خود، باید جای خود را برای یادگیری نسل امروز تغییر دهند.

بطحایی، استراتژی دوم را «خانواده» و تقویت ارتباط و تعامل مدرسه با خانواده معرفی کرد و افزود: خانواده به عنوان حلقه مفقوده ما در آموزش عمومی که از آن غافل شده ایم و اکنون خانواده و مدرسه از هم جدا هستند؛ در این استراتژی دوم ما، مدرسه و خانواده در یک جبهه قرار می‌گیرند و ارتباط و تعامل با خانواده‌ها باید افزایش یابد.

رئیس سازمان سما، سومین استراتژی را نظام جامع مدیریت منابع انسانی معرفی کرد و افزود: ما در طول ۲۰ سال گذشته تجربیات ارزشمندی را کسب کرده‌ایم، چون شرایط تغییر می‌کند باید نظامات خود را بر اساس شرایط تغییر دهیم و نظام جامع مدیریت منابع انسانی از صفر تا صد توضیح می‌دهد و در واقع منابع انسانی حرف آخر تحول را می‌زند.

او ابراز کرد: در این حلقه مفقوده خانواده به مدارس ضربه زده و یک پلتفرم قرار بود در سامانه جامع آموزش و پرورش قرار بگیرد و از طریق این پلتفرم حرف‌های خود را به گوش خانواده برسانیم و خانواده‌ها هم حرف‌های خود را به گوش ما برسانند و یا حرف‌های خصوصی را با خانواده‌ها بتوانیم در میان بگذاریم، مثلاً خانواده‌ها در خصوص آسیب‌های ارتباط فرزندان با جنس مخالف مطلع باشند که چه ضربه‌های روحی و آثار ضد تربیتی همراه خود دارد.

بطحائی، در بخش دیگری از سخنان خود برخی شایستگی‌ها از جمله داشتن مهارت‌های فنی، ادراکی و انسانی را برای مدیران ضروری دانست و هر کدام را تشریح کرد.

او گفت: مدیر باید هنر استفاده از کلام را و تکنیک‌ها را بلد باشد؛ مدیر باید سرحال و سرپا باشد و به طور مثال برای رفتن به طبقات بالا نگوید آسانسور کجاست.

رئیس سازمان سما گفت: شما به عنوان مدیر مدرسه باید تکنیک‌ها را بلد باشید مثلاً هدایت تحصیلی را بدانید و از سیستم‌های کامپیوتری مدرسه استفاده کنید.

او  در خصوص مهارت‌های ادراکی تصریح کرد: در این مهارت به طور مثال شما به عنوان مدیر مدرسه بدانید خانواده جدا از مدرسه نیست، باید بدانید بچه طلاق یا والدینی که در مرحله جدایی هستند در کار شما تأثیر گذار است.

بطحائی ادامه داد: مهارت انسانی یعنی کسی که بتواند با دیگران کار کند و اگر من بیایم و بگویم همه را بیرون می‌کنم پس در نتیجه مهارت انسانی من پایین است و در حقیقت مدیر باید بتواند با دیگران کار کند.

رئیس سازمان سما یادآور شد: مهارت به سه دسته فنی، ادراکی و مهارت انسانی تقسیم می‌شود و مهارت انسانی برای همه مدیران در همه سطوح در طبقه بندی مهارت نیاز است.

بطحائی در پایان از مدیران خواست تا ویژگی‌های یک مدیر خوب مدرسه را بر اساس تجربیات خود بیان کنند که شرکت کنندگان برخی از این خصوصیات از جمله صبور بودن، ژنتیک، آشنایی با روانشناسی کودک و نوجوان، حل مسئله، رفتار قابل قبول، رفتار اجتماعی، برنامه‌ریزی، نظام مندی، حل مسائل، مدیریت زمان، نوآوری، اثر بخشی، رهبری در سازمان و توانایی ارتباط با اولیای دانش آموزان را برشمردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار