ثبت هفت اثر یزد در فهرست میراث ناملموس کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از ثبت هفت اثر یزد در فهرست میراث آثار ناملموس کشور خبر داد.

احمد آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم میراث‌فرهنگی مطالعه و بررسی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است، گفت: هفت اثر ناملموس یزد شامل پوش دوزی یزد، مراسم حنابندان روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در میبد، مراسم حیدری فهرج، مراسم سیزده محرم در مسجد ملأ اسماعیل یزد، بازی نمایشی بهرسربازی روستای ترکان، مهارت دوخت دولو هشتی بهاباد و مهارت دوخت هزاره دوزی ابرکوه در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

او با اشاره به اینکه استان یزد یکی از استان‌های تاریخی ایران است که تعداد زیادی از آیین‌ها و رسوم و رشته‌ها و فنون و غذا‌های باارزش را در خود جای‌داده است، ادامه داد: آداب‌ورسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع‌دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیرمذهبی که درگذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می‌شوند.

آخوندی افزود: ثبت آثار باهدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین‌الملل فراهم خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت:۱۴۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 ثبت میراث ناملموس از سال ۱۳۸۷ در میراث‌فرهنگی کشور آغازشده و اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار