لزوم تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی واحد‌های گلخانه‌ای

بهره‌برداران تمهیدات لازم برای مقابله با خطر سرمازدگی و یخبندان در واحد‌های گلخانه‌ای و قارچ خوراکی انجام دهند.

جعفر وحدت معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: لازم است نسبت به تعبیه و فعال سازی سیستم حرارتی در زمان بارش برف و برودت هوا اقدام شود.

وی با بیان اینکه توده هوای سرد در منطقه استقرار می‌یابد، افزود: واحد‌های گلخانه‌ای درحال احداث لازم است برای به تعویق انداختن مرحله نصب پوشش سقف گلخانه اقدام کنند.

وحدت تصریح کرد: عایق‌بندی لوله‌های سوخت و آب، تخلیه لوله‌های آبرسانی، تعبیه و راه‌اندازی موتور برق اضطراری و اطمینان از کارکرد صحیح آن قبل از وقوع سرما و یخبندان، ذخیره‌سازی سوخت مایع در واحد‌های گازسوز، مجهز کردن سیستم گرمایشی به مشعل‌های دوگانه سوز، عایق بندی مخازن سوخت، کنترل و بازرسی سیستم‌های حرارتی و تعمیر آن و اطمینان از کارکرد صحیح آن از ملزوماتی است که باید در این ایام رعایت شود.

وی توصیه کرد: دوپوش نمودن پوشش گلخانه با اولویت دیواره‌های جانبی، بازبینی پوشش گلخانه و اطمینان از سالم بودن آن، متعادل نمودن دمای محیط گلخانه به علت اختلاف دمای روز و شب، تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخازن داخل گلخانه، پوشش مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی بستر کشت و مواد اولیه تولید بستر کشت قارچ خوراکی نیز لازم است مورد توجه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، بر لزوم استفاده از بخاری‌های باغی و دستگاه‌های تولید مه یا دود به منظور افزایش دما در محیط باغ به هنگام وقوع سرما تأکید کرد و گفت: تمهیدات لازم برای مصون‌سازی گل و گیاهان زینتی در زمان بارش برف یا تگرگ انجام گیرد.

جعفر وحدت اضافه کرد: استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و کم آبی، مراقبت بهینه از بذور در حال رشد یا نهال‌های جوان که آسیب پذیری بیشتری دارند در زمان بروز سرما یا گرمای بیش از حد و تغذیه بهینه گیاه به منظور مقابله با تنش‌های محیطی به آفت و بیماری‌ها هم از مواردیست که نیاز به توجه بهره‌برداران دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.