افزایش ۴.۴ درصدی تولید عسل در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۴.۴ درصدی تولید عسل در استان خبر داد.

آقای زمانزاد قویدل با اشاره به سرشماری جدید و سراسری زنبورعسل اظهار کرد: مجموع تولید عسل استان آذربایجان شرقی در ۲ سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۷ تن بود که این میزان طی امسال به ۱۵ هزار و ۶۷۶ تن رسیده است.

وی افزود: این افزایش تولید ناشی از اصلاح ساختار کندو‌های مدرن و قدیمی و استفاده از کندو‌های کف باز، استفاده از ملکه‌های هیبریدی پربازده، جایگزینی کندو‌های بومی با پیشرفته و افزایش دانش بهره برداران ناشی از برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها است.

آقای زمانزاد قویدل با بیان اینکه تعداد زنبوردار و افراد شاغل در زنبورستان‌های آذربایجان شرقی در مجموع ۱۷ هزار و ۵۶۱ نفر است گفت: تعداد کلنی‌های بومی در سرشماری امسال ۱۷۶ هزار و ۵۲۰ است که نسبت به سرشماری سال ۱۳۹۸ حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است که با توجه به توصیه‌های ترویجی و کلاس‌های آموزشی که بین بهره برداران این حوزه برگزار شده انتظار حذف و جایگزینی کندو‌های مدرن به جای کندو‌های بومی می‌رفت.

وی تعداد کلنی‌های پیشرفته را در سرشماری امسال یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۶۸ عنوان کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد کندو رتبه نخست و از نظر میزان تولید عسل رتبه دوم و از نظر فرآوری و بسته بندی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه متوسط تولید عسل در کندو‌های بومی در سرشماری امسال نسبت به سرشماری سال ۱۳۹۸ تغییر پیدا نکرده است گفت: در کندو‌های مدرن متوسط تولید عسل از ۱۱.۹۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۸ به ۱۳.۴۶ کیلوگرم افزایش یافته است که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: در سایر محصولات زنبورعسل نیز افزایش تولید قابل توجهی نسبت به آمار سرشماری سال ۱۳۹۸ مشاهده می‌شود که می‌توان به افزایش دانش بهره‌برداران، اقتصادی شدن تولید سایر فرآورده‌های کندو و عسل و دیدگاه زنبوردارن نسبت به خروج از تک محصولی بودن کندو در سال‌های آینده امیدوار بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار