با حضور رئیس جمهور؛

بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز برگزار می‌شود

رییس ستاد اقامه نماز گفت: بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز پنجشنبه ششم دی با پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور رییس جمهور افتتاح می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: تاریخ نماز با تاریخ بشریت همدوش است. در گذشته مسئله نماز و مساجد مسئولانی داشتند، اما نماز بچه مدرسه‌ای‌ها مسئول نداشت. ما با اشاره‌ی مقام معظم رهبری این ستاد را تشکیل دادیم و در ابتدای امر بودجه و امکاناتی هم نداشتیم. اما اکنون اجلاسی داریم که هر سال برگزاری آن با پیام مقام معظم رهبری همراه است. چند سال به دلیل کرونا متوقف شد، اما امسال برگزار خواهد شد. حاصل برگزاری این اجلاس نیز انتشار چندین جلد کتاب و مقاله و ساخته شدن نمازخانه در مدارس است. امسال هم بیشترین مخاطبان ما را دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌دهند. این اجلاس که ۶ بهمن با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود و علاوه بر ستاد اقامه نماز، وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان میزبان این همایش هستند.

او ادامه داد: نماز برای بنده و شما نیست. بیش از ۹۵ درصد افرادی که به جبهه برای جنگ رفتند، بچه‌های مسجد بودند و ۹۰ درصد مجرمان از نماز به دور هستند. هرکس دلش برای فرزندش می‌سوزد او را به سمت نماز بیاورد. مساجد در همه جا باقی مانده و مذهب می‌تواند فساد را کاهش دهد.

او خاطرنشان کرد: در این دوره موفق به دریافت حدود ۱۰۰۰ مقاله و ۳ هزار ایده شدیم. احیای نماز کمال را به همراه خواهد داشت. آب با وضو گرفتن، خاک با مهر و تیمم، رنگ، عطر و... در نماز هست.

سیداحمد زرهانی قائم‌مقام ستاد اقامه نماز و دبیر اجلاس سراسری نماز نیز با اشاره به سند بالادستی اقامه نماز گفت: ما سند ۲۰ ساله با افق ۱۴۲۰ تدوین کرده‌ایم و مورد تایید هیات امنا است. سند میانی ۵ ساله استانی نیز برای نیمی از استان‌ها تدوین شده است و تلاش داریم با اهداف فراتری پیش رویم. ما دستگاه سیاستگزار هستیم و گروه ۱۰۰ نفره‌ای داریم که قصد نداریم آن را افزایش دهیم، اما از سایر افراد و گروه‌ها کمک می‌گیریم.

زرهانی تصریح کرد: در آموزش و پرورش حدود ۱۷ هزار عالم برای اقامه نماز فعال بودند، اما کرونا این تعداد را به حدود ۶ هزار نفر رساند. اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر برای اقامه نماز وارد مدارس می‌شوند. برای برگزاری اجلاس سراسری نماز ۴ دستگاه شرکت دارند که جناب قرائتی به آن اشاره داشت. دو فراخوان اعلام کردیم و ۲۱ محور برای ارائه مقالات، ایده و تجارب مطرح شد. بعد از داوری ۱۰ اثر برگزیده شدند.

سپس میر محمدی معاون نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان گفت: اجلاس امسال با نگاه تحولی همراه است و امیدواریم به حوزه جوانان و نوجوانان نگاه بهتری داشته باشیم چراکه نمازی که این روز‌ها در مدارس برگزار می‌شود مطلوب نیست. کمیته علمی به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد و آثار خوبی نیز دریافت شد که در ۳ مرحله داوری شد؛ که مقام اول تا سوم در اجلاس ارائه خواهد شد.

او ادامه داد: تعداد نمازگزاران در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و در برخی از دانشگاه‌ها میانگین ۳۰ درصد و در برخی دیگر ۵۰ و ۷۰ درصد از دانشجویان در امر نماز شرکت می‌کنند.

بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز ۶ بهمن ماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد. تجلیل از خادمان نماز و رونمایی از سامانه ساماندهی مراکز اقامه نماز بین راهی از دیگر برنامه‌های این اجلاس است.

موضوع‌های بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در ۱۷ بخش است که شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق بخشی به پیوند‌های نماز با ارکان مدرسه، معلم؛ نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده‌های عملی در شیوه‌های دعوت دانش آموزان به نماز در مدارس و مساجد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار