اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا لو رفت

کارشناسان حرفه‌ای بازی‌های آنلاین و گیمر‌های کامپیوتری بار دیگر اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا را افشا کردند.

کارشناسان حرفه‌ای بازی‌های آنلاین که درباره مدل سازی دقیق تسلیحات مورد علاقه خود بحث می‌کنند، بار دیگر به طور ناخواسته یک سری اسرار نظامی را در اینترنت فاش کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی آر تی، اینبار اسرار افشا شده، اطلاعات بسیار حساسی درباره جت‌های جنگنده F-۱۶ و F-۱۵ ( اف ۱۵ و اف ۱۶ ) ساخت آمریکاست که در یک هفته، دو بار آن‌ها را منتشر کردند.

بازی مورد بحث وار تاندر [War Thunder] است که بازیکنان آن پیش از این هم برخی اطلاعات جزئی احتمالا طبقه‌بندی‌شده را درباره تانک جنگی چلنجر-۲ انگلیس، تانک لکلرک فرانسه و گلوله های‌های ضد زره چینی DTC۱۰-۱۲۵ و ... افشا کرده بودند.

جدیدترین افشاگری‌ها به جنگنده‌های فالکون F-۱۶ ساخت جنرال داینامیکس، کارخانه دفاعی آمریکایی، و جنگنده اف ۱۵‌ای ساخت کارخانه مک دانل داگلاس مربوط می‌شود.

به گزارش پی سی گیمر [PC Gamer]، همانند سایر موارد افشاگری، این مورد نیز در یک انجمن گفتگو درباره بازی وار تاندر انجام شد.

در ۱۶ ژانویه در بحثی که از اواسط سال ۲۰۲۲ درباره جنگنده اف ۱۶ ادامه داشت، یکی از بازیکنان اعلام کرد در طول تحقیقاتش به مطلب جالبی دست یافته است.

در حالی که این مطلب به خودی خود خیلی حساسیت برانگیز نبود، یک بازیکن برای اثبات ادعا‌های خود درباره موشک‌های هدایت شونده با رادار AIM-۱۲۰ و پانل کنترل کابین جت، سندی را ضمیمه کرد. به گفته مدیر این انجمن، این سند دارای مجوز توزیع محدود بود.

براساس گزارش ها، تنها دو روز پس از آن، یکی دیگر از اعضای انجمن، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های نرم افزاری برنامه پرواز عملیاتی برای F-۱۵E را که شامل جزئیات کنترل پرواز، هدف گیری و سیستم‌های تسلیحاتی آن می‌شد، منتشر کرد.

همانند موارد مشابه که درباره سایر سیستم‌های تسلیحاتی افشاگری شده بود، مدیر و سازنده بازی این اطلاعات حساس را حذف کردند.

انتشار داده‌های نظامی محدود شده در مکان‌های غیرمجاز، مانند انجمن بازی آنلاین، می‌تواند منجر به وضع تحریم‌های مدنی یا کیفری شود.

بازی وار تاندر ساخت شرکت گایژین اینترتینمنت، یک شرکت مستقر در بوداپست با منشا مشخص روسی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با استفاده از سخت افزار‌های نظامی تاریخی و مدرن با یکدیگر مبارزه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۰۰:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
ادم حسابی همه کشورها جنگنده امریکایی دارند اما نمیتونند یک پیچ هم مانند انها بسازند چی میگی شما چی لو رفت ما شصت سال اف چهارده داریم تا صد سال دیگه هم باشه نمیتونیم درست کنیم یکی مثل اف چهارده وباقی کشورها هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
اگه شایسته سالاری بشه و به جوان های ایرانی بها داده بشه بهتر از اونهارو میسازن
Iran (Islamic Republic of)
محمدتقی سدنی
۲۱:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام قطع برق وگاز در کشور داریم.مردم اذیت میشن..بنده میتونم برق کشور را به چندین برابر افزایش بدم توی مملکت خودم مسولین حمایت نمیکنند.یکی بگه چرا ما صدسال عقب هستیم.مشکل اینه نه سوخو ۳۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
الان دیگه عصر اف سی و پنجه و اینا به تاریخ پیوستن حتی اف 14
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
خاک بر سر افراد خود تحقیر و غرب زده و نژاد پرست و آمریکایی دوست . حالا دیگه به خودتان بیایید . ایران اسلامی مقتدر و پیشرفته در تمام علوم و فنون از جمله هوا فضا ، صنایع نظامی و دفاعی و پزشکی و ... است . اینقدر فکر نکنید که در آمریکا و کانادا و انگلیس و.‌.. خبری هست که بهتر از اینجاست . اون کشورها با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند .
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۰۰:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
اقای عزیز فکر کنم حقوقت نجومی باشه و بفکر بدهکارها گرسنهگان نیستی نمیتونی باشی چون نکشیدی کشوری میتونه از خودش بباله که همه ملتش در رفاع باشند خیلی ارزو دارند یک شب بدون قرض شب راحت بخوابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
تازه بعده ۵۰ سال لو رفته. نصفه دنیا اف ۱۶ دارن و خیلی کشورا هم تولید می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
سورنا
۲۳:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
یه مطلبی بزارید تا این آقایون آمریکایی به مزاجشون خوش بیاد و سریع جبهه نگیرن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
به نظرم اگه اف 16‌..ها...ان زمان که خزیده شده...پس نمی دادند...آقایان.. سیاستمدار..دولت.. به موقع وا رد کشور..می شد....همه را..می کوبیدم .سر..صدام..همان اول جنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
با درود برعلم وتکنولوژی،ما همه خلق شده از خدا هستیم وخدا می‌دونه علم و قدرت را به کی بده
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۶:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
با یک ضد هوایی پولادین همشون منفجر می شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اره درسته به امام نامه نوشتن ولی نه اینکه شما میگید
اگه تسلیحات ذخیره شده رژیم سابق نبودم طی ماهای اول جنگ عرلق تمام ایران رو تصرف میکرد
احتمالا از غیب امدن هواپیماهای جنگی ما رو باسازی و نو سازی کردن ..
تا کی میخوای به این حرفا تن بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اگر این توان را در جنگ داشتیم جنگ را نه در هشت سال که در هشت دقیقه تمام میکردیم این ادوات هم دیگه قدیمی شدند بفکر جنگنده های چهار به بالا و نسل پنج و نسل شش و هفت باید بود
Iran (Islamic Republic of)
مملی خد
۲۰:۰۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
شما دنبال نسل ۱-باید باشی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
هنوز یک صدم جنگنده های دنیا هم نسل پنج نیستند آینده نگری خوبه ولی زیادی جلو نرو اسیرومیشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
این خبرا خوراک یک مشت کله پوک پهن مغز که باهاش دل خوش آمریکا روز به روز ولحظه به لحظه تو صنعت هوایی بخصوص جنگنده ها دارن پیشرفت میکنن اونوقت الان ناراحت که اسرار این جنگنده چهل سال پیش مثلا اسرارش لوبره نه کله پوکا میخواد این رده خارجارو قالب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
یِ عده تو ایران داریم ک از نظرشون،خارجیا مدفوعشونم بوی عطر میده.
چقدر حقیر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
سلام.ایا میدانید اسرار فرغونهای ساخت داخل پراید،تیبا،ساینا،شاهین،رانا،سمند و...لو رفته،اسرارش این بود که محاله تو تصادفای معمولی ازش جان سالم به در ببری،ده برابر هم گران قالب مردم میشه تا جونت دراید نتونی بخری
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۱:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
آیا میدانید افراد کم سواد و همیشه طلبکار از هر فرصتی برای عقده گشایی استفاده میکنند و از خودتحقیری لذت مضاعف میبرند؟؟
برای این دسته از اشخاص دعا و شفا بخواهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
ایول روسیه، بجای مسخره کردن بایدن و انگلیسی ها دست به انتشار اطلاعات نظامی اونها زده. اینو میگن تلافی
Switzerland
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
اصل کار کامپیوتر و رادار و سنسورای هواپیماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
خود امریکا می خواهد چرا ساده هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
خارجیه بعلت کهولت سن،باد نفخش ازش آزاد شد،یِ عده خود باخته تو ایران میگن ک طرف ب عمد اینکار رو کرد ک قدرت و اقتدارشو نشون بقیه کشورا بده.
Iran (Islamic Republic of)
س ص از جولر باغملک خوزستان
۱۶:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
این تبلیغات و هیاهو بیشتر از ترس است میخواین ب اطلا نشون بدن ک ما تجهیزات خطر ناک داریم بهشون بگید بدبختها اون زمان ک ما دستمان خالی بود و شما با هشتاد کشور با تمام تجهیزات کامل در مقابل دانش آموزان بسیجی ما خفت کشیدیم حالا ک فقط خدا میداند قدرت نظام ما چقدر است وای ب حالتان اگر حضرت سید علی مالک اشتر اذن جهاد دهد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
شیر مادر و نان پدر حلالت با این جمله.وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ...... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
نابغه این رو هم می دونی اگه ایرانf14نداشت جنگ را به عراق می باخت؟پس حرفه ای و به روز نظر بده.اعتقادات هر کس برای خودش قابل احترام هست.اما مانند اون هالویی که گفته علی دایی قدش بلند بو و توپ می خورد توو سرش می رفت تو گل نظر نده.بچه های ابتدایی بهت می خندن.
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۱:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
جناب ناشناس ۲۱ در اینکه جنگنده آف ۱۴ یکی از بهترین جنگنده های رهگیر در آن‌زمان و حتی الان هست هیچ شکی نیست اما شما هم مثل بچه های مهد کودک که داستانهای پدر بزرگ رو باز تعریف میکنند نظر نده. یک جنگنده رهگیر ممکنه اثر گذار باشه ولی نه آنقدر که اگر نبود ما جنگ را باخته بودیم!!!!,در جنگ تحمیلی این شجاعت رزمندگان و مقاومت ملت ایران بود که حرف اول و آخر را میزند و هنوز هم میزند. جهت اطلاع شما نیروی هوایی عراق که یکی از قویترین نیروها بود کم زخمی بر پیکر کشور و نیروی هوایی ما نزد. همین جنگنده در جنگ و در تقابل با جنگنده های عراقی تلفات هم داشت. نیروی هوایی در ابتدای جنگ بسیار تاثیر گذار بود ولی متاسفانه بعد از مدتی بخاطر نبود لوازم یدکی فعالیتش کم‌ شد و اثر ماه‌های اول را نداشت. امروز قدرت نظامی ما قابل مقایسه با آن دوران نیست و بخاطر تحریمها و تجربه جنگ تحمیلی اغلب نیازها در داخل تهیه میشود.اینکه فداکاری سیصد هزار شهید را فراموش کنیم و خود را مدیون یک تکه آهن بدانیم هم نوبر است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
استاد به اصطلاح حرفه ای میدونی هنوز چند روز از جنگ نگذشته بود که فرماندهان به امام نامه دادند که تسلیحات از جمله اف 14ها فقط نهایتا تا چند ماه سرپا هستن و این قدرت ولایت بود که اینا تا آخر جنگ سر پا موندن حالا هالو ماییم یا تو
آخرین اخبار