نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛

ارسال بالغ بر ۸ هزار اثر به جشنواره هنرهای تجسمی

امسال ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ نفر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال شد.

نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر صبح امروز، دوشنبه سوم بهمن‌ماه، با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنر‌های تجسمی و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و عضو شورای سیاست‌گذاری و سیدمصطفی زراوندیان مدیر بخش تجسم هنر پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در بنیاد رودکی برگزار شد.

در ابتدای نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، عبدالرضاسهرابی مدیرکل هنر‌های تجسمی با گرامیداشت هنرمندان درگذشته عرصه تجسمی حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاه‌کار زاده گفت: وقوع انقلاب اسلامی در سال پنجاه و هفت به نظر کارشناسان انقلابی همه جانبه بود. انقلاب‌ها معمولا از قواعدشان عدول می‌کنند، اما جمهوری اسلامی بر اساس اندیشه‌ها و اهدافی که داشته، محکم حرکت می‌کند. انقلاب اسلامی ایران اتفاقی چند وجهی نیست؛ بلکه ابعادی، چون فرهنگ و هنر را هم دربرمی‌گیرد.

مدیرکل هنر‌های تجسمی در ادامه توضیحاتش گفت: جشنواره‌های فجر برآمده از همین باور‌هایی است که پس از انقلاب ایجاد شده و تا امروز ادامه مسیر داده است؛ به همین دلیل است که این رویداد پس از چهل و چند سال جایگاه خودش را پیدا کرده و اهمیت خود را نشان داده است. هنر و جشنواره‌های فجر بخصوص جشنواره هنر‌های تجسمی جایگاه و موقعیتی برای همه سنین است.

وی افزود: چهارسال از بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم نگاشته شد، گذشته است. روح این اتفاق به امید آینده است. این مورد در جهاد تببین بسیار موثر است و جشنواره تجسمی واسطه‌ای برای این موضوع در قالب رشته‌های هنری است.

سهرابی درباره کم و کیف رویداد امسال نیز گفت: امسال تیم دبیران جشنواره و اعضای هیئت دواران جشنواره با انتخاب‌های‌شان فخر آفریدند. این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که برگ زرینی در عرصه هنر انقلاب ورق خورده است.

در ادامه سیدعباس میرهاشمی گفت: اطلاع‌رسانی در رابطه با رویداد‌های فرهنگی از موضوعات مهم است و به آن توجه داشته باشیم. سال گذشته ایده‌ها و طرح‌هایی ارائه شد که ان‌شالله به جشنواره‌ای بهتر بی‌انجامد. در شورا هم به رشته‌ها و سطوح مختلف پرداخته شد و به همین دلیل موضوع را آزاد اعلام کردیم.

او بیان کرد: هنرمندان برای خلق و ارائه آثار به جشنواره از زمان فراخوان ۴۵روز فرصت داشتند و بعد مراحل داوری‌ها را داشتیم. در میان رشته‌های موجود رشته‌هایی مانند نگارگری در دو مرحله ارزیابی شدند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امسال در زمینه نگارگری آثار جذابی به جشنواره ارائه شده که پیشنهاد می‌کنم آن‌ها را در طول برگزاری ببینید. نسبت به موفقیت نگارگری تا حدی که شاهدش بودیم، توقعی نداشتیم و این موفقیت محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در ادامه هم باید بررسی‌ها روی اصل آثار انجام می‌شد که اتفاق افتاد. طوبای زرین هم بخش دیگری است که در رویداد امسال وجود دارد. بخش قله‌ها را داریم. تصورمان این است که هر شخص قله‌ای دارد و می‌خواستیم این قله‌ها برایمان علنی شود. بخش جنبی کاریکاتور را داریم که در رویداد امسال کتابی هم در همین رابطه منتشر خواهد شد.

میرهاشمی گفت: اگر یادتان باشد کاریکاتور در جشنواره رشته‌ای بین‌المللی بود که بعد ملی شد و حال می‌خواهیم در بخش بین الملل هم آن را فعال کنیم. بخش استاد شاگرد را داریم، بخش دیگر هم که بسیار قابل احترام است بخش تجسم هنر است.

دبیر پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در پایان صحبت‌هایش گفت: یکی از گام‌های موثر و قابل افتخار بحث جدیت دادن به هنر‌های تجسمی است و امیدوارم گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شود

در ادامه سید مصطفی زراوندیان درباره بخش تجسم هنر توضیحاتی داد. او حلول ماه رجب را تبریک گفت و ادامه داد: یکی از اهداف این بخش تمرکززدایی است. در همه شهر‌ها استعداد‌هایی داریم و آن‌ها باید آثارشان را به مخاطبان ارائه کنند و ما هم در همین راستا قدم برمی‌داریم.

زراوندیان ادامه داد: همزمان با بخش طوبی زرین هم تمام نگارخانه‌های شهر‌ها فعال خواهد بود و این از چند سال پیش یکی از اهداف بخش تجسم هنر بوده که حال به آن پرداخته‌ایم. این بخش در اوائل پراکنده بود، اما در دوره دهم در بخشی از جشنواره و بخش‌های جنبی به هنزمندان شاخص بها داده شد. از دوره چهاردهم بود که بخش تجسم هنر تشکیل شد و حال این نوید را می‌دهم که هر ۳۲، استان در رویداد و در بخش تجسم هنر شرکت کرده‌اند.

او بیان کرد: ما آذرماه از اداره‌های شهر‌ها خواستیم افرادی را معرفی کنند و بابت این همکاری از اداره‌های ارشاد ممنونم. در ادامه هم ما با مدیران هنری استان‌ها ارتباط گرفتیم و آن‌ها افراد را یافتند و نتیجه کار را در بخش تجسم هنر خواهیم دید. در این بخش بیش از ۵۵۰ هنرمند استانی حضور دارند.

زراوندیان تاکید کرد: بخش تجسم هنر بستری برای پرورش مدیران هنری و هنرمندان استانهاست.

او در پایان گفت: با تهران بالغ بر ۱۱ استان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. صد هنرمند از تهران هستند و کمترین تعداد متعلق به سمنان است.

سهرابی در پایان این نشست درباره بودجه اختصاص یافته به جشنواره امسال گفت: گفت بودجه تخمینی اولیه حدود هشت میلیارد در نظر گرفته شده بود، اما این مبلغ حال به یازده میلیارد افزایش پیدا کرده است.

میرهاشمی نیز گفت: نفرات برتر سی میلیون و تقدیرشدگان ده میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار