اتحاد و همدلی نیاز امروز جامعه است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اتحاد و همدلی باید از دل قرآن استخراج شود، سازمان دارالقران الکریم باید پرچمدار این حرکت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی در آخرین روز از سی و پنجمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی کشور، که امروز سوم بهمن در سازمان دارالقرآن برگزار شد، با قدردانی از زحمات رؤسای قبلی سازمان دارالقرآن گفت: اساساً در همه کشور باید پیشکسوتان را جدی بگیریم و در استان‌ها هم همینطور باید باشد. بایستی از تجربه کسانی که سال‌ها زحمت کشیده‌اند، بهره‌مند شویم و پیشکسوتان قرآنی را جدی بگیریم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. امیدوارم کار قرآنی قدرتمندی تجربه کنیم و در این مسیر ثابت قدم باشیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تجربه دورانی موثر و قدرتمند از سازمان دارالقران الکریم در سپهر فرهنگی و قرآنی کشور گفت: قطعاً قرآن برای حل گره‌های روحی، معرفتی و فکری به داد ما می‌رسد و ما آمده‌ایم که خادم قرآن باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید با جدیت دنبال و در به جهاد تبیین توجه شود، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص جهاد تبیین با تعابیری مثل فریضه و تکلیف با قید فوری و ضروری و اجتناب‌ناپذیر نشان از اهمیت آن دارد. این برای همه تکلیف می‌آورد و برای همه نهاد‌های فرهنگی و قرآنی تکلیف ویژه‌تری می‌شود و بر همین اساس سازمان دارالقرآن که منبع تبیین حقایق معرفتی است، باید ویژه به جهاد تبیین بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی تاکید کرد: اتحاد و همدلی که نیاز امروز جامعه است باید از دل قرآن استخراج شود و این سازمان باید پرچمدار تبیین آن باشد و در ترویج آن هم کمک کند، اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد مردم جامعه باور دارند قرآن کلام وحی است، می‌تواند گره‌گشا باشد، اما متاسفانه از حقایق الهی در این مسیر کم‌بهره هستیم.

وی تصریح کرد: برای بهره‌مندی جامعه از حلاوت قرآن باید فعالیت ویژه شود و ماه مبارک رمضان این فرصت را ایجاد می‌کند. قرآن بیش از کلام الهی تکلم الهی است؛ بنابراین قرآن برای جامعه حرف دارد و لذا این حرف بایستی به جان و دل این جامعه رسوخ کند. جامعه‌ای که فطرتاً قرآن را می‌خواهد و به آن باور دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه همه مجموعه‌های حاکمیتی و مردمی که کار قرآنی می‌کنند باید به جهاد تبیین بپردازند ادامه داد: مردم تبیین‌کننده‌های اصلی و نشردهنده‌های معارف و خوبی‌ها هستند. یک دبیر فرصت زیادی برای تبیین حق و آیات الهی به دانش‌آموز دارد، البته اگر دلبسته به قرآن باشد؛ لذا ما بایستی بتوانیم این نعمت را فراگیرتر و دایره مخاطب آن را گسترده‌تر کنیم.

حجت‌الاسلام قمی اضافه کرد: گاهی برخی هستند که مقاومتی در رابطه با فهم قرآن ندارند، اما ما نتوانستیم حلاوت کلام الهی را به آن‌ها بچشانیم؛ بنابراین باید نعمت قرآن را فراگیر کنیم و با تلاش جوانانی که در این مسیر فعالیت دارند، کار را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه گاهی لازمه تبیین استفاده از نوآوری است، افزود: حتی نوآوری در روش، قالب و در روش انجام گاهی گرهی را باز می‌کند؛ نوآوری‌های زیادی با ذهن‌های خلاقانه می‌تواند اتفاق بیافتد که مایه برکت شود. در این مسیر هماهنگی بین اجزای سازمان باید به وجود بیاید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: پیش نویس سند راهبردی پنج ساله سازمان دارالقران یک ماه قبل در اختیار مدیران قرآنی استان‌ها قرار گرفت که از مدیران درخواست شده بود پیشنهادات خود را منتقل کنند تا پایان امسال سند ۵ ساله نهایی و برنامه‌های سازمان دارالقران بر اساس آن برنامه ریزی شود.

وی اضافه کرد: این نشست کمک کرد تا با توجه به نزدیکی ماه رمضان همفکری‌هایی برای اجرای برنامه‌های مختلف مذهبی در این ماه انجام شود. حجت الاسلام پژمانفر مسول فراکسیون قران و عترت مجلس نیز در این جسله حضور داشت تا برخی نارسایی وکمبود‌ها مطرح و با توجه به مسولیت ایشان در کمسیون اصل نود حل شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در استان‌ها ما به دلایل محدودیت‌های سازمان اداری و استخدامی، معاونت قرآن نداریم، تصریح کرد: پیگیر بودم تا این روند اصلاح شود. حتی پیشنهاد دادیم بخش قرآنی که در سازمان تبلیغات اسلامی داریم، مجزا شود و به عنوان معاونت دیده شود که پذیرفته نشد.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی فقط در راهبری کلان می‌تواند مدیریت کند، گفت: پاسخگویی در این رابطه نیز نه در برنامه و جزئیات، بلکه در نگاه کلان است. نهاد نظارتی بر سازمان دارالقرآن در لایه ملی وجود دارد و در لایه استانی هم اگر معاون فرهنگی داریم، او باید به امور فرهنگی مسلط باشد، اما باید توجه شود که فعالیت قرآنی به صورت مجزا و جداگانه از معاونت فرهنگی دیده شده است.

وی به اهمیت جدی گرفتن فعالیت فرهنگی اشاره کرد و افزود: اصل اینکه ما قرآن را جدی گرفتیم و به مقام معظم رهبری هم این موضوع را عرض کردیم، منظور جدی گرفتن آن توسط یک لشکر و یگان فعال در این مجموعه است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: من این امر را به رهبر معظم انقلاب منتقل و به ایشان عرض کردم که این نیرو‌ها جهاد تبیین، کار فرهنگی، انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن را جدی گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌دانم شما خیلی زحمت می‌کشید، اما باید بیشتر زحمت بکشید و بدانید کار سنگینی بر دوش ماست. بر همین اساس باید تلاش بیشتری برای تحقق فعالیت‌ها و تبیین و ترویج امور دینی و قرآنی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در این نشست با اشاره به حضور پررنگ بانوان در امر آموزش قرآن گفت: من بسیار موافق حضور بانوان در این مجموعه‌های قرآنی هستم و باید اهتمام ویژه‌ای به حضور بانوان و به خصوص نوجوانان در جامعه قرآنی داده شود.

وی به دغدغه برخی رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات نبود بودجه به ویژه در حوزه عمرانی است. جزئیات بودجه عمرانی را ما هم پیگیر هستیم و از شما نیز می‌خواهیم به نمایندگان مجلس در استان خود این موضوع را منتقل کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قمی تصریح کرد: مشکلات مالی وجود دارد، اما ما اهتمام داریم تا با افزایش برنامه‌های قرآنی، از ظرفیت دستگاه‌ها و شرکت‌ها نیز استفاده کنیم، در کشور ظرفیت‌های خوبی برای قرآن دیده شده است که باید از آن بهره گرفت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از نیرو‌های قرآنی و مدیران این عرصه می‌خواهیم جهادی عمل کنند و بدانند که هجمه سنگینی را در عرصه‌های مختلف به ویژه فرهنگی شاهد هستیم که باید بیشتر برای مبارزه با آن تلاش کرد.

گفتنی است؛ آخرین روزسی‌و‌پنجمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی کشور صبح امروز دوشنبه چهارم بهمن با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

این نشست پس از سه روز برگزاری به کار خود پایان داد. در این نشست سه روزه، مباحثی هم، چون رویکرد‌های کلان و پیش نویس طرح راهبردی سازمان دارالقران الکریم، تحلیل برنامه‌های عملیاتی و نقش آفرینی جامعه قرآنی و بررسی برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. روسای ادارات قرآنی کشور هم مشکلات و مباحث پیش رو را در این نشست مطرح کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار