بهترین سن برای بارداری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بهترین سن بارداری از ۲۰ تا ۳۶ سالگی است.

دکتر زینت السادات بوذری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، با بیان اینکه زمان اقدام به بارداری تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عوامل بیولوژیکی، روانی و مالی زوجین است، گفت: سنین باروری از دوران نوجوانی و بلوغ تا  یائسگی است ولی در شرایط فعلی با توجه به بالا رفتن سن ازدواج، تخمین این سن کمی مشکل شده است.

او افزود: بهترین سن بارداری، از  ۲۰ تا ۳۶ سالگی است و کمتر از این سن و بالاتر از آن می‌تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: کاهش قدرت باروری زنان به میزان کمی از اوایل دهه سوم آغاز می‌ شود و میزان این کاهش در سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی افزایش می‌یابد.

او افزود: شانس بارداری یک زن ۳۰ ساله سالم در هر ماه در حدود ۲۰ درصد است اما در ۴۰ سالگی این عدد به کمتر از ۵ درصد در هر سیکل قاعدگی می‌رسد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بارداری در هر سنی، مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت اما با افزایش سن زنان، سن تخمدان‌ها هم افزایش می‌یابد و تخمک‌ها نیز کیفیت ابتدایی را نخواهند داشت و احتمال به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی که می‌توانند بارداری را تحت‌تاثیر قرار دهند، از قبیل اندومتریوز و ناهنجاری‌های لوله‌های رحمی هم با افزایش سن بیشتر می‌شود.

او افزود: خطر سقط جنین در زنان با افزایش سن افزایش می‌یابد بطوریکه در سن ۲۰ تا ۲۴ ساله، ۱۰ درصد، ۳۵ تا ۳۹ سالگی، ۱۸ درصد و احتمال سقط جنین در زنان ۴۰ ساله، ۳۴ درصد می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
با این گرونی مگه میشه ازدواج کرد و بچه دار شد؟!!