افزایش ورود مسافر از کشور ترکمنستان به خراسان رضوی

افزایش تردد اتباع ترکمنستانی از گذرگاه مرزی درگز، ظرفیتی برای رونق گردشگری این شهرستان مرزی در خراسان رضوی را فراهم کرده است.

محسن رکنی مدیر پایانه مرزی لطف آباد درگز گفت: بازگشایی مرز توسط ترکمنستان پس از بهبود وضعیت شیوع بیماری کرونا، از تیرماه امسال و تداوم محدودیت تردد از پایانه مرزی باجگیران، میزان رفت و آمد مسافران از این معبر مجاز زمینی را رشد چشمگیری داده است.

او افزود: در ۹ ماهه امسال هزار و ۵۱۷ مسافر از کشور ترکمنستان از طریق پایانه مرزی لطف آباد درگز، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ برابر شده است.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد با اشاره به خلق فرصت‌های جدید برای جذب گردشگر به واسطه تردد مسافران خارجی از این گذرگاه مرزی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان درگز و فرمانداری شهرستان، تمهیدات خوبی در زمینه بهره برداری از بخش ویژه (VIP) بیمارستان امام خمینی (ره) درگز صورت داده اند که موجب افزایش رغبت اتباع ترکمنستان برای استفاده از این فرصت درمانی شده است.

رکنی بیان کرد: ظرفیت درمانی یاد شده در قالب احیای گردشگری سلامت در افزایش میزان تردد مسافران ورودی تاثیرگذار بوده است، از طرفی گردشگران سلامت اهل ترکمنستان اگر نیاز باشد از این مرکز درمانی به مراکز درمانی مشهد نیز اعزام می‌شوند.

رضا حق‌پرست رئیس شبکه بهداشت و درمان مرزی درگز گفت: بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی امام خمینی (ره) این شهرستان دارای بخش‌های جراحی، داخلی، زنان، اطفال، مراقبت‌های ویژه اطفال، سی. تی. اسکن و رادیولوژی، آزمایشگاه، مراقبت‌های ویژه، سی. سی. یو، روانپزشکی و دیالیز است.

او با اشاره به فعالیت و استقرار ۱۸ پزشک متخصص در بیمارستان درگز افزود: هم اکنون این بیمارستان با ۱۷۰ نیروی درمانی، اداری و خدماتی به مردم شهرستان و نیز گردشگران خارجی سلامت خدمات می‌دهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مرزی درگز ادامه داد: راه اندازی بخش ویژه گردشگری سلامت با ۱۲ تخت بستری در بیمارستان درگز بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه داشته است که در مدت سه ماه فعالیت پذیرای ۲۳ بیمار از سه کشور ترکیه، ترکمنستان و افغانستان بوده است.

حق پرست بیان کرد: با راه‌اندازی بخش گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی (ره) درگز، بیمارانی از کشور‌های ترکیه، افغانستان و ترکمنستان در این مرکز درمانی پذیرش می‌شوند.

او تصریح کرد: راه اندازی بخش ویژه گردشگری علاوه بر درآمدزایی برای بیمارستان، امکان ارائه خدمات ویژه را در یک بخش وی. آی. پی به بیماران ایرانی در این شهرستان ۷۵ هزار نفری نیز فراهم کرده است.

رکنی مدیر پایانه مرزی لطف آباد گفت: با توجه به نبود امکانات قرنطینه انسانی و آزمون‌های کرونا در مرز آرتیق ترکمنستان (در مقابل لطف آباد) خروج بیشتر مسافران ورودی از لطف آباد از طریق پایانه مرزی سرخس صورت می‌گیرد.

او افزود: هرچند سال گذشته تردد مسافران از این پایانه مرزی اندک بوده است، اما با همین آمار اندک نیز می‌توان به کاهش خروج مسافران ترکمنستانی از مرز لطف آباد در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال پی برد.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد ادامه داد: تاکید طرف ترکمنستانی بر انجام آزمایش‌های کرونا برای بازگشت اتباع خود، یکی از عوامل کاهش آمار یاد شده است، لذا پیگیر تامین زیرساخت مناسب در مرز طرف مقابل و بازگشایی تردد مسافران برای خروج از این مرز زمینی هستیم.

رونق تجارت محلی درگز با احداث بازارچه مرزی

محمد کرمی فرماندار درگز نیز با اشاره به ظرفیت تردد مسافران ترکمنستانی در این شهرستان گفت: از وزارت امور خارجه و طرف ترکمنستانی می‌خواهیم زمینه راه اندازی بازارچه مرزی در مرز لطف آباد را فراهم کند تا موجب رونق تجارت محلی و مرزی در درگز شود.

او افزود: هم اکنون بازارچه‌ای موسوم به "بازار شهرداری" در منطقه لطف آباد دایر است که مسافران نیز از آن خرید می‌کنند، اما این بازارچه‌ای مرزی نیست.

فرماندار درگز ادامه داد: در سفر قریب الوقوع استاندار به ترکمنستان یکی از موضوعاتی که ۲ طرف آن را پیگیری خواهند نمود راه اندازی بازارچه مرزی مشترک است.

کرمی با اشاره به راه اندازی بخش ویژه و توریسم درمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) بیان کرد: هم اکنون یک شرکت گردشگری در گمرک و بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان مستقر شده و نسبت به جذب بیماران خارجی اقدام می‌کند.

او تصریح کرد: به طور همزمان پزشکان متخصص شهرستان، استان و حتی خارج از استان را برای درمان بیماران هماهنگ می‌کنیم و اگر بعضا امکانات درمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگز فراهم نباشد، پس از اقدامات اولیه بیماران به مشهد یا تهران اعزام می‌شوند.

فرماندار درگز تاکید کرد: از مواهب گردشگری سلامت، بهره مندی ساکنان محلی از کادر درمان متخصصی است که با هزینه بالاتر و به واسطه درمان بیماران خارجی به شهرستان می‌آیند.

کرمی بیان کرد: در این راستا ضمن بهره گیری از جغرافیای طبیعی کم نظیر درگز برای جذب سرمایه گذاران در زمینه تامین زیرساخت‌های گردشگری از جمله مناطق بوم‌گردی و حتی هتل پیگیر هستیم تا زمینه را برای حضور و ماندگاری مسافران داخلی و خارجی فراهم کنیم.

مسافران درگزی نیازمند شرکت حمل و نقل سواری کرایه

رضا صحراگرد معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: تاکنون یک درخواست از درگز برای ایجاد شرکت حمل و نقل مسافر به دست ما رسیده است.

او افزود: متقاضی تاسیس شرکت باید زمینی مناسب برای این مجموعه حمل و نقلی و یا توقفگاهی برای ناوگان داشته باشد، اما از آنجا که هنوز این ملزومات قانونی فراهم نشده، مجوزی داده نشده است.

کرمی فرماندار درگز گفت: بخش خصوصی شهرستان، زیرساخت لازم برای تامین همه موارد قانونی مندرج در مجوز تاسیس شرکت حمل و نقل را ندارد.

او افزود: یکی از مولفه‌های اصلی مورد نیاز برای تاسیس این گونه شرکتها، داشتن زمین و ساختمان با میزان مشخصی از زیربناست، که در این شهرستان سرمایه گذار محلی توانایی تامین این میزان زمین را ندارد.

فرماندار درگز به مخالفت راهداری با صدور مجوز تاسیس شرکت اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهاد داده ایم فعلا از زیرساخت یک شرکت حمل و نقل دیگر برای این شرکت به صورت اشتراکی استفاده شود تا زمانی که مسافران این شرکت سواری کرایه افزایش یافت، بتواند زیرساخت مورد نظر راهداری را تامین کند.

کرمی با اشاره به رایزنی‌ها با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در این مورد بیان کرد: متاسفانه اداره کل راهداری با پیشنهاد ما مبنی بر استفاده اشتراکی از زمین و یا مستثنی شدن شرکت متقاضی از برخی موارد قانونی موافقت نکرده و مشکلات همچنان پا برجا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.