کشف کروکودیل‌های مومیایی‌شده متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش در مصر

باستان‌شناسان در مقبره‌ای باستانی در مصر ۱۰ کروکودیل مومیایی‌شده را یافته‌اند که قدمت آن‌ها به قرن پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

محققان موفق به کشف مومیایی ۱۰ تمساح شده‌اند که در مقبره‌ای در منطقه «قبه الهوا» مصر به شیوه‌ای خاص مومیایی شده بودند.

مصریان باستان علاوه بر مومیایی‌کردن انسان‌ها، ظاهراً برخی حیوانات را هم مومیایی می‌کردند. پژوهشگران به‌تازگی مجموعه‌ای از مومیایی‌های چندین تمساح را کشف کرده‌اند که قدمت آن‌ها به حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.


بیشتر بخوانید


پژوهشگران می‌گویند مومیایی چند تمساح را در منطقه «قبه الهوا» در مصر پیدا کرده‌اند که ظاهراً با مومیایی‌های قبلی از این حیوانات فرق می‌کنند. آن‌ها می‌گویند این تمساح‌ها به‌عنوان واسطه‌ای میان انسان‌ها و «سوبک»، خدای اساطیری مصر قربانی می‌شدند.

محققان مدعی‌اند که این تمساح‌ها برخلاف سایر مومیایی‌ها با رویه‌های معمول مومیایی نشده‌اند. برای مثال، روده آن‌ها خارج نشده است و هیچ اثری از استفاده از قیر یا صمغ دیده نمی‌شود. باستان‌شناسان درمجموع ۱۰ مومیایی تمساح در قبه الهوا پیدا کرده‌اند که شامل پنج اسکلت ناقص و پنج سر تمساح است.

کروکودیل های مومیایی در مصر

این تمساح‌ها به شیوه متفاوتی مومیایی شده بودند

این حیوانات احتمالاً از گونه تمساح‌های رود نیل و غرب آفریقا در قرن پنجم پیش از میلاد هستند. محققان باور دارند که مصریان ابتدا این حیوانات را در محل دیگری روی سطح قرار داده یا زیر شن دفن کرده بودند تا رطوبت بدن آن‌ها به‌طور طبیعی تخلیه شود و بعد بدن آن‌ها را مومیایی کرده‌اند.

برای مومیایی هم از بند‌های کتان و حصیر برگ خرما استفاده شده است. البته در حین فرایند مومیایی‌شدن، آسیب‌هایی به برخی از این تمساح‌ها وارد شده است. بااین‌حال، استخوان‌ها به‌قدر کافی حفظ شده‌اند تا بعد از ۲۵۰۰ سال به دست ما برسند.

این روش متفاوت برای مومیایی‌کردن می‌تواند نشانگر شیوه خاص عملکرد مصری‌ها در دوره پیش از بطلمیوسی، یعنی قبل از ۳۰۵ تا ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح باشد. تمساح‌هایی که در منطقه قبه الهوا کشف شده‌اند، می‌توانند منبع مناسبی برای ریخت‌شناسی استخوان و مطالعه درباره اسکلت حیوانات باشند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار