قطار کابلی در همدان راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان گفت: راه اندازی قطار فونیکولار در همدان قطعی شد و این نوع قطار برای نخستین بار وارد ایران خواهد شد.

شاید خیلی‌ها کلمه فونیکولار را شنیده باشند، فونیکولار نام قطار‌های کابلی است که در سرتاسر دنیا وجود دارد و نه تنها به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی بلکه به عنوان جاذبه گردشگری از آن‌ها یاد می‌شود. در این قطارها، هم از تکنولوژی ریل‌های راه آهن و واگن‌های قطار و هم از تکنولوژی بالابر استفاده می‌شود که نه تنها یکی از بخش‌های سیستم حمل و نقل عمومی شهر‌های مختلف محسوب می‌شود، بلکه می‌توان آن را به نوعی یک جاذبه گردشگری دانست. ترکیبی از دو راهکار مسیر ریلی (راه آهن) و بالابر، قطار کابلی را شکل می‌دهد. همانطور که از نام این وسیله پیداست، برخلاف دیدی که نسبت به قطار‌های عادی داریم، نیروی محرک آن دیگر از لوکوموتیو نبوده و از طریق کابل رو به جلو کشیده می‌شود. مدتی است که موضوع راه اندازی قطار فونیکولار در همدان مطرح شده و با توجه به اینکه همدان به عنوان شهر گردشگری معرفی شده است و هرساله گردشگران خارجی وداخلی زیادی را در خود جای می‌دهد و بر این اساس برای رونق گردشگری و اقتصادی این شهر وجود قطار گردشگری خالی از لطف نیست.
در این خصوص با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان گفتگویی انجام شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان در این خصوص بیان کرد: راه اندازی قطار فونیکولار در همدان قطعی شد و این نوع از قطار‌ها برای اولین بار وارد ایران خواهند شد.

حسین مردانی با اشاره به اینکه همدان نخستین استانی است که قصد دارد سیستم حمل‌و‌نقل قطار‌های کابلی را راه‌اندازی کند افزود: قطار فونیکولار یک قطار گردشگری تفریحی است که در کشور‌های متعدد به منظور گردشگری و طبیعت‌گردی اجرا شده است.

او با بیان اینکه تاکنون در هیچ استانی قطار فونیکولار (قطار کابلی) وجود ندارد ادامه داد: مسیری که برای قطار فونیکولار در همدان در نظر گرفته شده است منطقه فخرآباد است، بدین گونه که قطار فونیکولار از پارک ولایت آغاز و تا دره گنجنامه ادامه خواهد داشت.

مردانی اظهار داشت: طول مسیر قطار فونیکولار پنج کیلومتر و دارای سه ایستگاه خواهد بود که از پارک ولایت آغاز شده و ایستگاه میانی آن در دهکده گنجنامه و ایستگاه پایانی نیز در دره گنجنامه است.

او با اشاره به اینکه با یک شرکت ریل‌ساز برای ساخت ریل این قطار جلساتی برگزار شده و در این باره نیز به توافق اولیه رسیده ایم، بیان کرد: با یک شرکت سازنده واگن مذاکراتی درباره ساخت واگن‌های قطار فونیکولار نیز انجام شده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان در ادامه گفت: این طرح در کمیته سرمایه‌گذاری استانداری همدانمطرح شده و به تصویب رسیده ااست.

او می‌گوید: با راه اندازی این قطارعلاوه بر نشاط اجتماعی و جذب توریست برای همدان موجب کاهش ترافیک در مسیر گنجنامه نیز خواهد شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان در خصوص تاریخ شروع این طرح افزود: با اجرای این موافقت شده و در صدد هستیم مراحل اجرا را آغاز کنیم.

مردانی همچنین گفت: با راه اندازی این قطار گردشگری «فونیکولار» یکی از بلندترین فونیکولار دنیا خواهد بود همچنین قابلیت جابه‌جایی ۱۵۰ نفر را خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.