بلاتکلیفی سینما‌های قدس و یاسمن زنجان پس از ۱۱ سال

بیش از ۱۱ سال از تخریب سینماهای قدس و یاسمن زنجان می‌گذرد، اما همچنان وضعیت این سینما بلاتکلیف رها شده است.

‌بیش از یک دهه (سال ۹۰) از تخریب یکی از زیباترین جلوه‌های شهر زنجان می‌گذرد و همچنان خبری از بازسازی آن نیست پرده‌اش که پایین کشیده شد، همه می‌دانستند اکران دوباره فیلم در سینمای جدید همچون بسیاری از پروژه‌ها فقط وعده‌ای بیش نیست.

تخریبی که اهدافش با گذشت بیش از ۱۱ سال هنوزم که هنوز است مشخص نیست و شاید هم تصمیم‌گیران آن، ارزش ۵۰ ساله این مکان فرهنگی و سینمایی را نمی‌دانستند.

دو سینما به نام‌های "قدس" و "یاسمن" با قدمت ۵۰ ساله آن هم با ۷۰۰ صندلی، یک شبه ویران شد و هنوز هم که هنوز است مسئولان دولت دهم، یازدهم، دوازدهم و حال سیزدهم نتوانسته‌اند برای ساماندهی وضعیت آن و بیرون آوردن از بلاتکلیفی چاره‌اندیشی کنند.

امیر نعمتی مدیرکل حوزه هنری استان زنجان به آخرین وضعیت سینما قدس و یاسمن گفت: مجموعه سینمایی بهمن سبز و سازمان سینمایی حوزه هنری با اولویت‌بندی و مذاکره با سرمایه‌گذار پیگیر بازسازی سینما قدس و یاسمن هستند.

نعمتی در پاسخ به اینکه اجرای این پروژه چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: پس از حصول نتیجه در خصوص زمان‌بندی احداث این سینما، زمان کامل اجرای پروژه را اطلاع‌رسانی خواهیم داد. فعلاً مشخص نیست چه زمانی این پروژه آغاز شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان معارض زمین در زمین سینما وجود دارد، گفت: به هیچ وجه مشکل زمین وجود ندارد.

امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار داشت: طبق آمار، استان زنجان نسبت به استان‌های همجوار از لحاظ میانگین تماشای فیلم در سینما به نسبت تعداد صندلی در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که این دو سینما (قدس و یاسمن) تخریب شدند و در این سال‌ها عزم جدی برای بازسازی این سینما وجود نداشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی هرچه می‌توانیم باید کار کنیم، گفت: این طور نیست که بگوییم، چون شهر زنجان دو سینما دارد پس نیازی به احداث سینما ندارد. در حوزه فرهنگ باید کار شود و بازسازی این دو سینما (قدس و یاسمن) ضروری است.

وی گفت: در برخی از شهرستان‌های استان، سینما وجود ندارد که سعی کرده‌ایم از طریق سینما سیار این مشکل را حل کنیم. شهر‌هایی همچون ماهنشان، طارم، ایجرود و یا قیدار از سینما محروم هستند، ولی از طریق سینما سیار توانستیم این موضوع را حل کنیم.

 سینما‌هایی که می‌توانست این روز‌ها به یک جای امن برای سرگرمی جوانان تبدیل شود و خانواده‌ها به جای نگرانی از فضای ناشناخته مجازی و آسیب‌های آن با آسودگی و با حفظ کانون گرمشان در این مکان فرهنگی وقت بگذرانند حالا معلوم نیست چه سرنوشت سیاهی در انتظار آن است.

ولی آن طور که به نظر می‌رسد این پروژه سینمایی همچون پروژه بزرگ سبزه میدان زنجان باید سال‌های سال در انتظار نوبت بنشیند تا وعده‌های امسال مسئولان استان در خصوص ورود مجموعه سینمایی بهمن سبز برای ساخت این سینما رنگ واقعیت به خود بگیرد.

امیدواریم پروژه‌هایی، چون سینما قدس که علاوه بر اینکه ویترین شهر بوده است، به عنوان یک مکان فرهنگی هنری و جایی برای رشد و حتی سرگرمی جوانان، هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و بتوان با رونق آن گامی در توسعه هنر استان هم برداشت.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.