شناسایی زنان مبتلا به ایدز رو به افزایش است

درصد شناسایی زنان، بیماران مبتلا به ایدز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال افزایش است.

ناصر امینی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده در مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش پارسال از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد افزایش یافته است.

او افزود: این در حالیست که ابتلا به این بیماری از طریق سرنگ آلوده از ۵۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حدود ۲ و ۸ دهم درصد موارد شناسایی شده از طریق مادر به کودک بوده است، همچنین در حدود ۱۳ درصد از مبتلایان راه ابتلا نامشخص است.

امینی بیان کرد: در بررسی‌های ملی تخمین زده می‌شود در کل کشور حدود ۵۵ هزار مبتلا و آلوده به اچ آی وی داشته باشیم که این عدد در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر است که تا کنون حدود ۵۰۰ نفر شناسایی شده‌اند.


بیشتر بخوانید



او با اشاره به شناسایی ۲۷ مورد جدید ابتلا به ایدز از ابتدای امسال در مشهد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سه سال اخیر شایعترین راه انتقال از تزریقی به آمیزشی تغییر کرده است، تعداد زنان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است به طوری که هم اکنون ۴۰ درصد بیماران جدید شناسایی شده را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان در رنج سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار دارند، تاکید کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز، برابری در دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیصی اچ آی وی انتخاب شده است چرا که هر چه تعداد بیشتری شناسایی و تحت درمان قرار گیرند تا از انتقال بیماری کاسته شود.

در سالیان گذشته و با شروع برنامه غربالگری ایدز در کشور، شایعترین راه انتقال ویروس HIV از طریق سرنگ آلوده بین معتادان تزریقی با ۵۳ درصد و پس از آن روابط جنسی محافظت نشده با ۳۱ درصد در رتبه دوم قرار داشته است.

برچسب ها: ایدز ، ویروسHIV ، سرنگ آلوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.