فرح نمی‌توانست تاج را با خود ببرد

پژوهشگر گفت: فرح نمی‌توانست تاج را با خود ببرد، زیرا تاج در بانک مرکزی بود و بدیهی است برداشتن تاج و بردن آن در چنان شرایطی ممکن نبود.

مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ معاصر در گفتگو با برنامه «جام انقلاب» خیابان انقلاب گفت: اگر رویه رژیم پهلوی را با بیت‌المال وقتی داخل کشور بود. بررسی کنیم به طور حتم رویه پهلوی با اموال مردم زمان خروج از کشور مشخص می‌شود. 

پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: وقتی رضا شاه با حمایت انگلیسی‌ها وارد تهران شد یک متر زمین در پایتخت نداشت، اما از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ که پادشاه ایران بود در طول ۱۶ سال به عنوان بزرگترین زمین‌دار دنیا مطرح شد. 

رضایی با بیان اینکه سند زمین‌ها در تهران و شمال کشور به نام شخص شاه موجود است، افزود: این رفتاری بود که رضا شاه بنیان گذاشت در خصوص نحوه رفتار با اموال مردم در دوره محمدرضا شاه به جز غارت بذل و بخشش از اموال مردم هم داریم. 

وی تشریح کرد: در یادداشت‌های اسدالله اعلم آمده که در تاریخ ۲۹خرداد سال ۱۳۵۶ شاه صدهزار دلار برای ازدواج دختر برادر ناتنی‌اش که در آمریکا زندگی می‌کرد حواله کرد یا در کتاب آخرین سفر شاه به نوشته ویلیام چکراس آمده امکانات برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله تا غذا‌ها به غیر از خاویار همه از فرانسه آمده بود. 

رضایی عنوان کرد: رویه کل رژیم پهلوی این بود که هیچ حساسیتی نسبت به منابع مالی کشور نداشت و شاه خودش را مالک همه چیز می‌دانست. به همین دلیل زمان خروج شاه شاهد هستیم سران رژیم پهلوی چقدر پول با خودشان بردند وقتی عمال شاه اینگونه عمل می‌کنند حساب و کتاب شاه که دیگر مشخص است. 

پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد: فرح نمی‌توانست تاج را با خود ببرد، زیرا تاج در بانک مرکزی بود و بدیهی است برداشتن تاج و بردن آن در چنان شرایطی ممکن نبود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
کم هم نبردند دزدان پهلوی
آخرین اخبار