معاون وزیر جهاد کشاورزی:

هرمزگان در حوزه آبیاری نوین پیشتاز است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان هرمزگان در حوزه سیستم آبیاری نوین در صدر دیگر استان‌های کشور قرار دارد.

صفدر نیازی شهرکی در حاشیه گردهمایی سراسری مدیران آب و خاک کشور در بندرعباس گفت: از مجموع ۸ و نیم میلیون هکتار زمین‌های آبی کشور، دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار (حدود ۳۵ درصد) را آبیاری نوین تشکیل می‌دهد.

او گفت: ۷۰ درصد زمین‌های آبی استان هرمزگان را آبیاری نوین تشکیل می‌دهد که این عدد دو برابر میانگین کشوری است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۴ سد در هرمزگان بخشی از نیاز‌های کشاورزی هرمزگان را تامین می‌کنند و طرح‌های خوبی نیز در این حوزه تعریف شده است.

صفدر نیازی شهرکی گفت: تامین امنیت غذایی اصلی‌ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است و خاک و آب نیز از اصلی‌ترین بستر‌ها و منابع تولیدی به شمار می‌رود.

او محدودیت منابع آب را بزرگترین چالش کشور عنوان کرد و گفت: کم شدن بارش‌ها و تبدیل آن از برف به باران، پراکنده شدن آن و در نتیجه تغییر اقلیم باعث شده است منابع آبی کشور به شدت کاهش یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: وجود ۴۵۰ هزار چاه در کشور نیز باعث محدودتر شدن منابع آبی شده است و اکنون به موضوع بهره وری آب بیشتر توجه می‌شود.

صفدر نیازی شهرکی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین وظیفه ما افزایش بهره وری آبیاری و تولید است؛گفت: ۱۶ مزرعه در کشور به صورت پایلوت تحت آبیاری هوشمند قرار گرفته است که یکی از این مزارع در هرمزگان در نظر گرفته شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح ملی آبیاری سطحی نیز در دستور کار قرار دارد و با کمک شرکت‌های دانش بنیان به دنبال کاهش مصرف برق پمپ‌ها هستیم.

صفدر نیازی شهرکی گفت: در تلاشیم در کنار مجموعه اجرایی کشور با کمک دو مؤسسه علمی آب و خاک و فنی و مهندسی کشور و همچنین با کمک دانشگاه‌ها بهره وری آب را افزایش دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.