سایه شوم واردات برنج بر معیشت شالیکاران گیلانی

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: برداشتن ممنوعیت واردات برنج اگرچه برای تعادل در بازار است، اما زیان آن متوجه شالیکار می‌شود.

دولت در کنار توجه به واردات برنج، باید با برنامه ریزی هدفمند، تعریف بسته‌های حمایتی و تسهیل بخشی امور کشاورزی در بخش‌های مختلف از دغدغه‌های کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش حمایت کند.

اقتصاد مردم استان‌های شمال کشور بدون تردید به کشاورزی و شالیکاری وابسته است و این وابستگی ریشه در فرهنگ، آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد تا جایی که شمالی‌ها بخش اعظمی از برنج کشور را تأمین می‌کنند.

به گفته مسئولان تنها گیلان تأمین کننده برنج ۲۰ میلیون ایرانی است و این مسئله و اثرگذاری این استان در تأمین امنیت غذایی کشور که شامل اقلام اساسی دیگر هم می‌شود بر کسی پوشیده نیست. اما در کنار اثرگذاری و داشتن مسئولیت اجتماعی در تأمین بخشی از امنیت غذایی کشور در بیشتر اوقات مورد بی مهری واقع شده و در بیانی دیگر حقش به درستی ادا نشده است.

کشاورزان و شالیکاران گیلانی یک سال زراعی را به سختی و مرارت فراوان پشت سر می‌گذارند تا ضمن تأمین برنج ۲۰ میلیون ایرانی و صحه گذاشتن بر امنیت غذایی کشور، خودشان هم از لحاظ اقتصادی تقویت شوند، اما سوءتدبیرها، بی نظارتی‌ها و نبود حمایت سبب می‌شود تا تمام دسترنج یک ساله آن‌ها به جیب عده‌ای دلال و واسطه گر سرریز شود.

سایه شوم واردات برنج بر معیشت شالیکاران گیلانی

در این میان هزینه‌های سرسام آور کاشت، داشت و برداشت یا تنش‌های آبی، افزایش چند برابری و غیرمعمول آب بهای کشاورزی، آزادسازی واردات برنج و آسیب‌های اقتصادی و معیشتی، مافیای بازار برنج و دلالی هر کدام رنج نامه‌ای است که خود یک فصل گزارش دردناک در سینه دارند.

برنج در سبد محصولات استراتژیک قرار گیرد

محمدرضا احمدی سنگری؛ رئیس مجمع نمایندگان گیلان، برنج را یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور و استان گیلان برشمرد و گفت: اقتصاد بیشتر کشاورزان وابسته به تک محصول برنج است و در بسیاری از مناطق، برنج در سه وعده غذایی آن‌ها گنجانده شده است و این مسئله بر اهمیت این محصول استراتژیک می‌افزاید.

او با بیان اینکه بخش اعظمی از تولید برنج حاصل دسترنج کشاورزان شمال کشور است، افزود: تقویت سطح کشت و افزایش بهره وری و همچنین حمایت از کشاورزان باید در اولویت قرار گیرد.

محمدرضا احمدی سنگری؛ رئیس مجمع نمایندگان گیلان

رئیس فراکسیون برنج کشور، خرید تضمینی این محصول را راهکاری مناسب برای حمایت از کشاورزان دانست و تصریح کرد: خرید تضمینی برنج کشاورزان را برای ادامه فعالیت دلگرم می‌کند.

احمدی با بیان اینکه خرید تضمینی برنج نتایج مثبتی به همراه دارد، گفت: حذف واسطه گری، تعادل سازی و ثبات قیمت‌ها و همچنین برقراری آرامش در بازار از نتایج مثبت خرید تضمینی برنج است.

او همچنین بر قرارگیری برنج در سبد محصولات استراتژیک تأکید کرد و افزود: قرارگیری برنج در سد محصولات استراتژیک منجر به پوشش حمایتی و کاهش هزینه‌های کشاورزی می‌شود.

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزاد شدن واردات برنج تصریح کرد: برداشتن ممنوعیت واردات برنج اگرچه برای برقراری تعادل در بازار برنج صورت می‌گیرد، اما زیان آن متوجه کشاورز و شالیکار می‌شود.

سایه شوم واردات برنج بر معیشت شالیکاران گیلانی

احمدی با بیان اینکه خرید تضمینی برنج در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفت: تاکنون موافقتی از سوی دولت برای خرید تضمینی برنج صورت نگرفته، اما مجلس تلاش می‌کند که این اتفاق رقم بخورد.

عرضه برنج ضابطه‌مند شود

سید علی آقازاده، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از برنجکاران در فصل زراعی گفت: واردات بی رویه و خارج از عرف برنج مشکلات زیادی را برای شالیکاران به وجود آورده است که بعضاً این خسارات جبران پذیر نیست.

او با بیان اینکه خودکفایی در تأمین برنج دور از دسترس نیست، افزود: اگر دولت حمایت‌های لازم را از برنجکاران انجام دهد هیچ مشکلی در تأمین نیاز داخلی وجود ندارد.

سید علی آقازاده، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی تعرفه توافقی برنج را یکی از راه‌های کاهش مشکلات برنجکاران در کشور برشمرد و تصریح کرد: اگر دولت در تلاش برای کاهش آسیب‌های عرضه بی موقع و بی ضابطه برنج در کشور است باید برنج گیلان به صورت توافقی تعرفه شده و دولت برای آن نظارت جدی و کافی انجام دهد.

آقازاده همچنین با بیان اینکه جلوگیری از نابسامانی بازار برنج و چپاول واسطه گران و رانت خواران در این حوزه امری لازم است، گفت: هر ساله شاهد واردات حجم زیادی برنج خارجی هستیم که کشاورزان، پرداخت‌کننده این خسارات بوده و آن را تحمل می‌کنند.

درون نگری جواب می‌دهد

اگرچه نیاز ۹۰۰ هزار تنی کشور به برنج وارداتی یک اصل پذیرفته است و تولید برنج داخل پاسخگوی نیاز‌های کشور نیست و دولت ناگریز است تا از طریق آزادسازی واردات برنج، نیاز کشور را تأمین و پوشش دهد، اما آن چیزی که اهمیت دارد و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود حفظ و توانمندسازی تولیدگران داخلی است.

دولت در کنار توجه به واردات برنج، باید با برنامه ریزی هدفمند، تعریف بسته‌های حمایتی و تسهیل بخشی امور کشاورزی در بخش‌های مختلف، دغدغه‌های کشاورزان و تولیدگران کشاورزی به عنوان افسران جبهه اقتصادی و جنگ نان را بکاهد.

سایه شوم واردات برنج بر معیشت شالیکاران گیلانی

توانمندسازی تولیدگران کشاورزی و برقرارکنندگان امنیت غذایی در راستای افزایش بهره وری بویژه در بخش تولید برنج می‌تواند از وابستگی کشور به واردات این محصول بکاهد. به جای تکیه به واردات و برون نگری می‌توان در یک برنامه زمان بندی شده و با اصلاح بذر، دانش بنیان کردن کشاورزی، افزایش و گسترش سطح کشت و همچنین شناسایی و مولدسازی عرصه‌های بایر کشاورزی، تولیدات داخلی را به میزان قابل توجهی افزایش داد تا جایی که نیاز به واردات برنج احساس نشود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
هیچ بقالی نمیگه ماستم ترشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
باسلام واحترام برنج هاشمی از شمال خریدم کیلویی ۱۰۰ تومان آوردم خانه تهران میبینم یک دست نیست ، قاطی داره بعد می‌گویند کشاورز بیچاره هست !!! ، اشتباه کردم برنج خارجی میخریدم بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
کیسه ای ۹۰۰تومن چطور میشه خرید ،فقط به فکر خودشون هستند ،به فکر مردم که نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
متاسفانه برنج ایرانی از نظر داشتن انواع فلزات و ناخالصی ها مورد بررسی قرار نمیگیره یعنی اگر بخواد اجازه رسانه ای شدن نداره بعضی برنج هندی و پاکستانی بسیار کیفیت بیشتری دارند من توان خرید برنج ایرانی رو دارم ولی بخاطر سلامتی خودم این کار رو نمیکنم چون کود و سم درست و حسابی دست کشاورز نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
کسی از خوردن برنج درجه یک اصیل ایرانی بدش نمیاد نمیشه بخریش لامصبو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
کشاورزی هیچیش صرف نمکنه چند تا دلال همه چیز رو خراب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
برنج‌ که الان دست کشاورز نیست، آن را احتکار کرده‌اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
گل کفتی

مافیا با رانت به نمایندگان احتکار مکنند و موقع لزوم جلو واردات را به بهانه پشتیبانی از تولید ملی می گیرند و کلای احتکار شذه خود را چندین برابر قیمت واقعی به ملت تحمیل می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
به نظرم با این کار کشاورز و دلال قیمت ها رو از این هم ، بالا و بالاتر خواهند برد و متضرر اصلی مردم خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
به درک که شالیکاران ضرر می‌کنند پس کی به فکر مردم هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
درود بر شما و مرگ بر مافیا قطعا ملت در برابر زیاده خواهی محدود شدن و سلب شدن آزادیها مشروع خود کوتاه نخواند آمد و حق مقابله با سلب آزادیهای مشروعشان را برای خود محفوظ می دادنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
برنج پاکستانی، کشت شالیزاره، که بعضیهاشون واقعا با کیفیت هست، قبلا میگفتن نشا برخی از انواع برنج پاکستانی از ایران صادر شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
بزارواردات بشه وتوی پوزشون بخوره که اینهمه افسارگسیخته همچون قیمت خودرو گرونش نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
هزینه های تولید آنقدر بالاست طبعا برنج یکدست کم شده و مردم توان خرید این نوع یرنج و گران را ندارند و آنطرف کشاورز هم بر سر دوراهی خطر تغییر کاربری زمیتش یا فروش زمین قرار دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
با سلام وعرض ادب به تمامی ملت شریف ایران بلاخص شمالی‌ها زحمت کش اگر دولت خودش ورود کنه برای خرید برنج داخلی دیگر دلالی وجود ندارد پس نمیخواد دلال نباشه دلال کیه اگر دولت بخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
وقتی سالهاست حاکمیت بر طبل احیای سنت ها می‌کوبد، و مخالف کشاورزی مکانیزه است،و طرفدار روش‌های سنتی،

وقتی شالیکاران مخالف یکپارچه کردن زمینه‌های خود هستند و فقط به اندازه مصرف خانواده و دوستان خود تولید کنند راضی هستند،
باید هم قیمت نجومی شود.

کشاورزی را مکانیزه کنید، آمار و تناژ تولید را بالا ببرید، قیمت برای مصرف کننده پایین میاد، همه ایرانیان هم از برنج ایرانی لذت می‌برند، سود کشاورز هم با افزایش فروش بیشتر می‌شود

وقتی برنج مخلوط بی کیفیت بجای برنج درجه یک به خریدار عرضه شود، قیمت هم بالا باشد مسلم است که کسی نمی‌خرد و روی دست شما می‌ماند،
بعد درخواست عدم واردات می‌دهید تا بتوانید همچنان درآمد های میلیاردی داشته باشید.
سندش هم خانه و ویلا و زمین و خودرو خارجی و طلا و جواهرات همسران و دختران کشاورزان....

آن‌وقت هی انگشت می‌کنید توچشم کارمند که سالی ده درصد حقوقت بالا رفته، بفرمایید درآمد شما سالی چند درصد افزایش داشته؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
عزیزان شالیکاری با بقیه کشاورزی ها فرق داره.. بخصوص توو شمال کشور
شالیکار شمالی متراژ زمینش کمه، زمینش تک محصوله.. یعنی اگرم چیزه دیگه کشت کنی اصلا جواب نمیده، چون رطوبت زمین خیلی بالاست..
توو کشور خارجی دولت از کشاورز حمایت میکنه، ولی ایران همه کاری میکنه تا کشاورزی رو از بین ببره..
قیمت نهاده های کشاورزی، سم، کود، هر سال چندبرابر میشه
موقع کاشت و داشت و برداشت کشاورز تنهاست.. ولی زمان فروش محصول دولت براش قیمت تعیین میکنه، همون دولتی ک قیمت هیچ نهاده ای رو کنترل نمیکنه!!
تازه اگه کشاورز الان برنجو کیلویی ۱۲۰ بفروشه، باید خرج یکسال زندگی رو بده، بدهکاریه کشت گذشته رو بده، برای کشت آینده هم پول کنار بذاره تا بتونه محصول کشت کنه.. (تازه به این هزینه‌ها تورم رو اضافه کنید) بخدا برای کشاورز هیچی نمیمونه
کشاورزهای شمالی دارن توو فقر زندگی میکنن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
تورو به تو خدا واردات برنج خارجی مخصوصا اروگوئه روقطع نکنید والله ما به هیچ برنجی وسعمون نمی‌رسه ما هم جز این مملکت هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
اینا ی کاری می کنند که راهی برای مردم جز جلوکیری از کاشت برنج و گل ندارند در مافیای بنجل سازی های ایران بنجل و سایپا لگن را نداشته باشند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
برنج ایرانی کیلویی ۱۳۰هزار تومان رو چند درصد از مردم توان خرید دارندمتاسفانه همه رو آوردن به برنجهای پاکستانی و هندی دلالها امان مردم رو بریدند ودولت هم که اصلا بی خیاله مردم بدبخت از اون طرف هم که محصول با قیمت نازل از دست کشاورز در آوردندوهیچ سودی برای آنها نداره حداقل جلوی واردات رو نگیرندتا فراوانی برنج تو بازار اتفاق بیافته تا ننه این دلالها هوا بشه تا دست از حرومزادگی ومکیدن خون مردم که قوت لایموت اونهاست بردارند وبه خاک سیاه بشیند انشاالله حالا ببینیم دلالهای وابسته به حاکمیت راحت خواهند نشست وجلوی رانتهای بازار گرفته خواهد شد نکنه از اون طرف هم آقازاده ها مامور واردات برنج بشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
وقتی برنج کارخارجی باهزینه سوخت بالا کارگران کرایه حمل نقل بالا برنجش یک پنجم برنج ایرانی قیمت دارد پس قیمت برنج ایرانی باید کمتراز خارجی باشد ولی الان قیمت ها بیشتر هست مشکل از واردات نیست بلکه زیاده خواهی است بعضی ها می گویند در روزهای سرد باید در آب برویم برنج بکاریم مگر کشاورزخارجی از داخل پتو برنج می کارد او هم داخل آب می رود ولی انصاف دارد
Iran (Islamic Republic of)
حمید پوراسماعیلی
۱۵:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
واسه این گرون در میاد ک کیفیت داره ماکرونی بهت نمیدن سبک تر و سالم تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
۱۵:۲۵مگر نمی گید برنج ایرانی باکیفیت هست پس آن را صادر کنید واجازه دهید دولت برای ما برنج بی کیفیت وارد کند چرا می خواهید با توقف واردات برنج با کیفیت خودرا به مردم به زور بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
آقای پور اسماعیلی ما ملت نمی خوایم برنج با کیفیت بخوریم
چرا باید شما با مافیاییگری جنستون را به ما تحمیل کنید؟؟؟!!
چرا شما و نمایندگان ما ملت را مجبور می کنید

این جنایت است حمایت از تولید ملی نیست این جنایت نادیده گرفتن حق انتخاب ملت است
مگر خداوند انسان را آزاد و مختار نیافرید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
بحث انصاف رو نمیدونم ولی رقابت واقعی وجود داره، پس کشاورز خارجی نمیتونه به هر قیمتی محصولش رو بفروشه ، ضمنا فکر میکنم تاثیر دلالی در یه سری از این کشورها به اندازه ی کشور ما نیست . در کل به نظرم بازار انحصاری وقتی که کشاورز و دلال دنبال سود بیشتره ، باعث فاجعه ای مثل خودروسازی داخلی کشور ما خواهد شد . البته که همه ی کشاورزها یکی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
اگر برنجکاری صرفه ندارد چرا نصف خانه های شهرها به تصرف روستایی ها درآمده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
برنج داخلی خیلی گران هست بررنج واردانی هم بیکیفیت
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۷:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
داخلی گرونه چون جفت دستو پاشونو تو یه کفش کردن که سنتی کار کنن. هرکی قد کف دست زمین کشت میکنه به شیوه ۲۵۰۰ سال پیش. خارجی هم بیکیفیته چون ملت بنجل خرن. خداییش تو ببینی برنج آشغالی که وارد می کنی بیشتر طرفدار داره، خودت باشی آشغال وارد نمی کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
خب برنج این شالیکاران عزیز کیلویی ۱۰۰ تومنه فقط پول دارا میتونن بخورن تازه الان برنج ارزان خارجی هم هست ...
وای به روزی که برنج هم مثل ماشین انحصاری بشه
اون موقع باید قید برنج رو هم زد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
بخدا همه این گرونی ها بخاطره همین افزایش حقوق کارمندان و کارگران هستش.بجای اینکه هرسال 10 درصد به حقوق اضافه کنید و از اون طرف قیمت اجناس به بهانه افزایش حقوق ها 100 درصد افزایش پیدا کنه،برای یکسال هم که شده نمیخواد حقوق ها رو افزایش بدید بجاش قیمت ها را کنترل کنید که کاهش که نه حداقل ثابت بمونه مردم بخدا راضی تر هستند و خوشحال تر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
بکله
۱۵:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
به خاطر اضافه کردن حقوق نیست، دولت نباید در تنظیم بازار دخالت کند چون این دخالت‌ها تاکنون فقط قیمتها را بالا برده، باید تعادل در مصرف و قیمت‌ها ایجاد شود، هر موقع مردم نخرند دولت صادر می‌کند یا وقتی برنج ایرانی نمی‌خرند جلوی واردات را می‌گیرد که مردم مجبور به خرید شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
سایه شوم گرانی برنج شمال بر سر کل ایران که حتی نمیخوان ما برنج خارجی ارزون بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
برنج ایرانی را ارزان کنید با واردات هرچه بیشتر برنج خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
آقایان نماینده در کنار رفتارهای انفعالی در قبال تصمیمات غلطی که در مورد برنج گرفته میشود
در مورد افزایش هزینه های تولید و مخصوصاً افزایش قیمت نهاده های کشاورزی ازقبیل کود سم وبذرسکوت اختیار کرده اند،
نمونه بارز بی تفاوتی آنها خارج شدن محصول برنج از تولیدات استراتژیک توسط شورای اقتصاد است
جایی که گندم،جو،سویا و ذرت در زمره محصولات استراتژیک قرار دارند اماخبری از برنج که مهمترین درآمد اکثر مردم در استانهای شمالی است و بخش اعظمی از مصرف غذایی کشور می‌باشد نیست
Iran (Islamic Republic of)
عباس آذرخش
۰۰:۰۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
با سلام آقا تورو خدا حداقل واردات برنج خارجی رو ممنوع نکنید تا ما هم از این برنجای خارجی مصرف کنیم حداقل برنجای خارجی رو هم ازمون نگیرید به ولا کشاورزای برنج کار سالی دو خانه ویلایی داخل شهر میخرن بعلاوه پس اندازای دیگه اووقت کافیه دولت بگه واردات برنج خارجی ممنوع شده همون دقیقه اول قیمتو برنجای خودشونو تا حداکثر قیمت میبرن بالا کشاورز با سودای ۳۰۰ میلیونی از هر هکتار برنج ناراضیه میگه ضرر کردیم چون دیگه به دهنش مزه نمیده تو رو خدا به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
دقیقا کشاورزان استان فارس همه میلبارد هستند در شهرها خانه دارند تریلی از درآمد زمین خریدند منتها چون مثل کارمند ها اتوکشیده نیستند همه فکر میکنند کشاورز فقیر هست کارمند پولدار البته بدبخت زمین داری که اب ندارد فقط درست میگه بقیه همه فیلمشان هست ادای برشکسته در بیارند دهیاران هر روستا کاملا بر این جریان تسلط دارند البته اگر خودش زمین دار نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
نتیجه‌ی عدم واردات و انحصار در چنین مواقعی به احتمال زیاد ، افزایش شدید قیمت داخلی خواهد بود . قراره قشری که از نظر مالی ضعیفه به هیچ وجه نتونه حتی گاهی برنج بخوره ؟! قراره مملکت رو به چه روزی بندازن ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
چرا بعضیها اینطوری هستند اگر ازشان پشتیبانی کنندوواردات هم انجام ندهند میخواهند بازار را دچار تورم کنند وناز بیاورندوخودنمایی کنند وتا میتوانند ملت ودولت را تیغ بزنند همینکه اسم واردات به میان می آید با گریه وزاری وننه من فقیرم وکسی به دادمان نمیرسد آواز سر میدهند کی این افراد به خود می آیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
با احترام کشاورزکیلویی ۲۰۰۰۰۰ تومان هم رضایت نمی دهدانسان موجودی است سیری نا پذیر....سال گذشته برنج خوب ۴۰۰۰۰تومان بود امسال همان برنج را نمی توانستم ۱۲۰۰۰۰ تومان بخرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام اگه برنج وارد نشه افراد متوسط اصلا قادر نخواهند بود برنج ایرانی که هر کیلویش بین ۱۰۰ تا ۶۵ هزار تومن هست خریداری نمایند. قیمت ها را اینقدر نجومی کردن که واقعا توان برای طبقات متوسطه ازبین رفته.هرچند برنج دولتی ده کیلو را هم هر ماه صد هزار تومن افزایش میدهند که اگه این افزایش هر ماه ادامه یابد دیگه قشر متوسط قادر به خرید برنج دولتی هم نخواهد شد.خواهشا بفکر مردم باشید همه چی را برای خود نخواهید.برای دیگران هم بخواهید.نعمت خداوندرا با گرانی و بالا بردن و نجومی کردن برای قشر محروم و متوسط انجام ندهید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
آره واردات برنج رو قطع کنید تا قیمت برنج نجومی که شده نجومی تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
با سلام
بنده امین عابدی هستم و گیلک هستم و کشاورز و فروشنده برنج.
اولا اونهایی که قاطی میکنند خلاصه روزی باید یجایی بدددد تابان بدند ولی دوستان درست میگند و قاطی بیشتر از 80 درصد بنظر اینجانب میکنند و بجای درجه یک میفروشند تازه خدااا کنه با برنج ایرانی قاطی بشه ،دوما یه بیجار یه هکتاری سال زراعی 1401 بیشتر از 22 میلیون تومان هزینه داشت و قیمت برنج درجه یک که امروز تو رشت کیلویی 110 تومان واقعاااا مفد و کشاورز فقققط داره خرج روزانه در میاره و هیییچ سودی نداره جز بدبختی و مریضی، دوستان که می‌فرمایند کشاورز فلان. بسار، اشتباه میکنند و تشرررریف بیارن تو آب سر 10 درجه با طعم زالو خون خوار، نیم ساعت بمونند تا بفهمند معنی حرف منو....
این جریان قاطی کردن برنج هم واقعااا شرم. آور ولی وجود دارن انسان باشرف و هنوز کسایی هستن که شرافت براشون مهمتر و روزی حلال برای خانوادشون میبرن... برنج خارجی هم برنج نیست و ماکارونی هستش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اگرحمایت تولیدکننده رادولت انجام بده وکشاورزچون تک شغل هست وگرونی خرج دخلش درنمیاد هرسال بدهکارمیشه چطور بااین دلار ۴۵ زندگی کنه حالا بیا برای عروسی فرزند خودش زمینی که مثل ناموس میمونه بفروشه تا بره کارگر پولدارها بشه دولت این میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
من الان با خانواده بیست ساله برنج هندی میخوریم خیلی خوبه وهمیشه شالیکاران عزیز هندی رو دعا میکنیم کاری هم با برنح گرون ارسنیک دار داخلی نداریم هر کی به وسعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
برنج هندی را هم هر ماه صدتومن بالا می برند که این هم درد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
خلایق هرچه لایق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
حالا خوبه شما بدون دلیل مستند دارید به برنجکار ایرانی اتهام میزنی دیگه خبر نداری که بجای برنج داری محصولات آزمایشگاه‌های هندی و پاکستانی و تایلندی را میخوری وهمون بهتر که نمی‌فهمی از کجا داری میخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
هر وقت همه برنجارو تست کردن اونموقع درسته وگرنه فک کردی اون برنج خارجی مشکل نداره؟!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
آقا ما خودمون گیلانی هستیم ولی نمیتونیم برنج به این گرانی رو بخریم این چه وضعش هست برنج قوت غالب مردم هست چراباید انقدر گران باشه که خودمون نتونیم مصرف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
واقعا درسته.قرار نیست که همه چی برامون حرام باشد.یه کیلو برنج چی ۱۰۰ تومن؟ از کجا بیاریم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
چه مردم جالبی داریم هر کی در فکر خودشه فکر کنم هر کدوم اول باید خودمون رو اصلاح کنیم بعد جامعه رو کشاورز کلی کار بکنه هزینه فراوان بکنه بعد محصول رو مفت بده شما بخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
شمالی جماعت انصاف نداره
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۵۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
نده ...
یا صادر کنه یا تو یه سیستم رقابتی محصولاتش رو بفروشه و خودش رو اصلاح کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
ما به تو کاری نداریم اصلا تو نرخ برنجت را کیلویی 1 میلیون بذار ولی به نمایندگان شمال رشوه ندید تا واردات برنج آزاد باشه هرکی خواست هم از شما خرید می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
والا وقتی قیمت برنج ایرانی اینقدر گرونه که توانمان نمیرسه واردات برنج چه قانونی چه غیر قانونی لازمه‌.یا قیمت برنج ایرانی رو تعدیل کنید.والا در توان ما بازنشستگان وحتی کارگران نیست به زور بتونیم در ماه چند کیلو برنج پاکستانی بخریم اونم که قیمتش از 40تومان گذشته کم کم اونم نمیتونیم بخریم.شوخی نیست نداریم .نمیتونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
هیچ بقالی نمیگه ماستم ترشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اگر هم وارد نشه ظرف یک سال برنج ۲۵ هزار تومانی به ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا میکنه ؟ اونوقت طبقه متوسط هم توان خرید برنج را نخواهد داشت. این آقا وقتی رفت مجلس نماینده همه مردم است نه یک صنف خاص که فقط از حق آنها دفاع کند؟ افزایش چهارصد درصدی قیمت برنج در طی دو سال کم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
بهتر از این است که سایه شوم ممنوعیت برنج بر سر کل ملت ایران است
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اخه نماینده محترم گیلان و حومه // عزیزم // فدات شم
کل کشاورزها مگه چند نفرن // ملت ایران چند نفرن
اونایی که توان خرید برنج گرانقیمت ایرانی را ندارن بیشترن // یا تعداد کشاورزها
شما اگه میتونی برنج را از کشاورز با قیمت خوب بخر که ضرر نکنه // اوخت برنج خارجی هم وارد کن // مردم حق انتخاب دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
پس ضرر و توان خرید مردم در کجا باید دیه شود و چه کسی باید بفکر این مردم بیچاره باشه طی سه سال برنج ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته در حالیکه افزایش حقوق کارمندان به ۵۰ درصد افزایش نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
بخدا همه این گرونی ها بخاطره همین افزایش حقوق کارمندان و کارگران هستش.بجای اینکه هرسال 10 درصد به حقوق اضافه کنید و از اون طرف قیمت اجناس به بهانه افزایش حقوق ها 100 درصد افزایش پیدا کنه،برای یکسال هم که شده نمیخواد حقوق ها رو افزایش بدید بجاش قیمت ها را کنترل کنید که کاهش که نه حداقل ثابت بمونه مردم بخدا راضی تر هستند و خوشحال تر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
به درک با این قیمت و این کیفیت مسخره شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
با این قیمت و این کیفیت مسخره شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اگر دولت راست میگه بیاد برنج من شالیکارو به قیمت خوب بخره،بعد به کارمندو کارگروهرکسی که دوست داشت بده مجانی،چرا از کیسه خلیفه میبخشه؟!دولت نفت میفروشه نمیتونه پولشو بگیره میره بجاش برنج های چینی وهندی میاره،شالیکار چه گناهی داره این وسط،التماس تفکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
تو برو برنجت رو بفروش چه به گوشی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
جناب آقای نماینده محترم استان گیلان و مازندران در مجلس شورای اسلامی ،مسئولان محترم برنج ایرانی تنها آیت نیست که گران شده مشکل عمده ای که برنج ایرانی پیدا کرده این است که یک دست نیست خدا تومان پول می دهی در عوضش برنج مخلوط پاکستانی و تایلندی، ایرانی تحویل می گیری ولی در عوضش برنج هندی،پاکستانی و تایلندی اگر پول می دهی خیالت راحت است که برنج خالص می خری .شما غصه نخور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
وای این نماینده رو میخاد مردم از گشنگی بمیرن تا ۴ تا برنجکار با خیال راحت محصولشون را ۵ برابر قیمت جهانی بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
شما که این حرف رو میزنی تو گرمای شرجی جلوی کولر می‌شینی یا تو سرما جلوی بخاری لم دادی کشاورز بدبخت دست و پاش تو آب و گله
Iran (Islamic Republic of)
پرستار اورژانس
۱۷:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
جناب ۱۳:۳۸ بجز شغل دلالان محترم و نمایندگان عزیز مجلس کدام شغل راحت و بی دردسر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اگرواردات صورت نگیردبازهم شاهدافزایش قیمت برنج خواهیم بود آن نماینده که مخالف واردات است خودش از نظر توارم خرید برنج داخلی به هر قیمتی رادارد ولی قشر بی بضاعت و کم در آمد جامعه ار کجا میتواند برنج داخلی را با قیمت سر سام آورد بخرد عدم واردات فقطو فقط به سود واسطه ها و محتکران است
Iran (Islamic Republic of)
hj
۱۰:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
خیانت پشت خیانت
خدا مردم را از دست رانت خوارهای همه اصناف نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اقتصاد داغون ایران افتاده دست یه مشت زیاده خواه و بی نظمی و بی مدیریتی ونا کارآمدی دولت بخصوص وزیران اقتصاد و صمت که خیلی راحت دروغ میگن و هیچ تخصصی سوادی در خصوص اقتصاد ندارن مردم رو به روز سیاه نشوندن.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
متاسفانه بی کیفیت ترین برنج از نظر سلامت و پخت را داریم با قیمت نجومی میفروشیم، انتظار هم داریم اون کارگر و کارمند با ماهی ۶ میلیون حقوق بره یک سوم حقوقش رو برای حمایت از شالیکار بده برنج ایرانی بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
سایه شوم گرانی برنجهای داخلی بر دوش مردم تیتر را اینجوری بنویسی بد هم نیس
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
سایه شوم نیست اگه داخلی ها ارزانترازخارجی بفروشن مرض ندارم ارزان تربخرمهربارکه واردات نداشتیم قیمت برنج داخلی سربه فلک کشیده؟
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۱:۰۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
دروود برشرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اگه انصاف داشتن مردم که بد شون نمیاد بخورن،مردم ندارن نمیتونن برنج ایرانی بخرن،اگه تولید ملی اهمیت داره چرا ملت اهمیت ندارن به اونها هم بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
جناب احمدی سنگری
جنابعالی ، فقط نماینده مردم گیلان نیستید !!
اجحاف شالیکاران به مردم کشورمان را در نظر داشته باشید !!!
بنده یک کارشناس کشاورزی هستم !
اگر میخواهید از شالیکاران حمایت کنید ، بایستی هزینه‌های تولید را پایین بیاورید !!
یک از نکات مهم دیگر که باعث زیاده خواهی شالیکاران میشود این است که از یک زمین کوچک چند خانواده میخواهند ارتزاق کنند !!
این یک اشتباه استراتژیک است که یک نماینده مجلس باید به آن توجه داشته باشد و.....!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
واقعا چرا ناراحت از واردات برنج هستند مگه همه میتونن برنج ایرانی بخرن؟؟؟!
مورد دیگه اینکه برنج کاران کشورمون هم قانع نیستن و به قیمت مناسب که هم سود کنند هم قیمتش نجومی نشه پایبند نیستند !
همین چند وقت پیش بود که دادو بیداد که برنج مارو حتی 100 تومن(برنج خوب) نمیخرن و.. ولی همون 100 تومن هم نمیدادند و یه مدت گفتند واردات برنج قطع شد یهو همین برنج کاران عزیز برنجشون رو به قیمت زیر 150 تومن نمیدادن و روز به روزمهی بیشتر و بیشتر میشد !
خب وقتی خودتون قانع نیستید گلایتون چیه؟؟! مگه واردات را نگفتن قطع شده چرا به قیمت قبل که راضی بودید و میدادید دیگه ندادید ؟؟!
اصلا میخواید کلا برنج وارد نشه و شما برنجتو بشه کیلویی 1 تومن ؟؟!
انصافم خوب چیزیه !
عین خودروسازها و بعدم عین لوازم خانگی که اول قیمت مناسبتر و بعد از قطع واردات یهو شد 10 برابر و کیفیت پائین !
نمیشه که 85 میلون جمعیت کشور که خیلیهاشون توان خرید برنج ایرانی رو ندارن پاسوز یه قشر بشن و البته تازه اگه قانع هم باشندو عرض کردم گفتن قطع واردات یهو جهشیکرد که همه شوکه شدنانصافتو کجاست که دائم دم از نخریدن برنجتون میزنید؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۱۰:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
برادر عزیز بسیار زیبا توصیح دادید ولی کو گوش شنوا و به دو نکته مهم اشاره نکردی تا توضیحاتتون کامل شود .اولا این سودی که گفتید شالکار راضی نمی‌شود را واسطه و دلال می‌برد. دوما اگر دولت به فکر مردم هست برنج را مانند گندم از کشاورز خریداری کند تا این همه حاشیه ایجاد نشود از طرفی دست دلال را قطع می‌کند و از طرف دیگر مانع زیان شالیکار زحمت کش و مردم مظلوم میشودو قیمت به تعادل میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
اگر اقایان نگران شالیکار هستند چرا از مردم مایعه می گذارند دولت چرا کاری نمی کند با قیمت مناسب بخرد و با قیمت مناسبتر به مردم بفروشدبه نظر من این فقط وظیفه دولت هست لطفا با این مقالات مسبب گرانی نشوید.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۹:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
من نمیدونم چرا هرچی کالای ایرانی هست از مواد غذایی مثل برنج گرفته تا ماشین اینقدر برای مردم خودمون گرونه؟چرا کسی نمیاد توضیح بده به مردم که علت این قیمت های بالای اجناس ایرانی چی هست؟بعد میگن از کالای ایرانی حمایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
وارد نکنند تا برنج را به ۵ برابر قیمت به مردم بفروشید الان که واردات آزاد شده باز مردم نمی توانند برنج بخرند من دوسال پیش شمال رفتم شالیزار ندیدم زمین های کشاورزی تبدیل به ویلا شده اند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
مگر شالیکاران با برنج کیلو 150 هزار تومان به فکر معیشت مردم هستند؟خیلی وقته با برنج ایرانی خداحافظی کردیم، بی انصافی است برنج خارجی هم محدود شود ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
مردم برنج هندی هم نمیتونن با این قیمت‌ها بخرنند اونوقت واردات برنج را هم محدود کننده تا برنجکارها خیلی خیلی خیلی خوششون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
شالیکاران هم انصاف داشته باشن بد نیس..بخاطر سودبیشتر اونها.. مردم باید خداتومن پول برنج بدن.. اونم چی.. ما ک پولمون ب برنج ایرانی نمیرسه..برنج پاکستانی بزور بشه بخریم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
برنج ایرانی کالای لوکس شده و هر کس توانایی خرید آن را ندارد. پس چرا برای واردات برنج جهت قشر مستضعف سنگ اندازی می کنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
برنج داخلی که با برنج بی کیفیت خارجی مخلوط شده به قیمت حداقل 140 هزار تومان فروخته میشود..و این یعنی تقلب و کلاهبرداری توسط یا تولید کننده و یا تاجر و پخش کننده برنج داخلی . در حالی که وقتی قشر کم درآمد برنج هندی و یا پاکستانی میخرد : حداقل میداند که چه قیمتی باید بپردازد.
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۱۰:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
بله بارنج پاکستانی (۶۰درصد)باایرانی (۴۰درصد)مخلوط کرده و بعنوان برنج ایرانی بفروش می رسانند !!!
آنموقع آقایان غم شالیکار می خورند .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
دمت گرم حرف دل من را گفتی برنج به نام ایرانی خریدم فقط یک مقدار نپخته عطر ایرانی میده بعداز پخت آنچنان می چسبه که خدا می داند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
هیچ کشاورزی نیست که چنین کاری بکنه
اونی که اینکار رو می‌کنه دلال شهرنشین وپولدار بی وجدانی هست که فقط در فکر پولش هست