قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی با محوریت امام علی(ع) در کتابخانه رضوی رونمایی شد

همزمان با ماه رجب، از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی در فضائل و مناقب امام علی (ع) موجود در گنجینه رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) رونمایی شد.

این مراسم رونمایی با حضور حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان با محوریت معرفی و رونمایی از دو نسخه خطی نفیس «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (ع)» و «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صداقت حسینی کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: حدود ۵۹۰ نسخه خطی از آثار منسوب به حضرت علی (ع) به زبان‌های عربی و فارسی در مرکز نسخ خطی کتابخانه این آستان مقدس وجود دارد که مشتمل بر احادیث و روایات از این امام همام است. نهج‌البلاغه و ترجمه و شروح آن، غرر الحکم، دعای صباح و دعای سیفی، از جمله این آثار است.

وی افزود: کتاب «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (ع)»، از تألیفات حسن بن سدید الدین یوسف بن مطهر معروف به «علامه حلی (متوفی ۷۲۶ هـ. ق)» از اعاظم علمای امامیه و جامع علوم مختلف فقه، اصول، ادب، ریاضی، حکمت و کلام و تفسیر در سال ۷۱۰ هجری قمری است که در آن به صورت مختصر و مفید احادیث و روایات فریقین درباره فضایل، مناقب، امامت و صفات حضرت علی بن ابی طالب (ع) در چهار فصل ذکر شده است.

صداقت حسینی بیان کرد: این نسخه نفیس خطی به خط نستعلیق توسط محمدباقر بن محمدشریف در سال ۹۷۴ قمری در ۶۹ برگ ۱۹ سطری به زبان عربی کتابت و با تیماج مشکی ضربی ترنج‌دار مجلد شده است و در سال ۱۰۶۵ قمری نیز توسط فاضل خان بر آستان مقدس رضوی وقف شده است.

این کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: کتاب «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار»، از دیگر آثار نفیس این کتابخانه است که توسط شمس‌الدین یحیی بن حسن بن حسین اسدی حلّی معروف به «ابن بطریق»، از اکابر علما و فق‌های برجسته شیعه در قرن ششم هجری تألیف شده است.

وی تصریح کرد: این اثر خطی شامل ۹۱۳ حدیث درباره فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علی (ع) است که در ۳۶ فصل تدوین شده و از آن به عنوان بهترین و معروف‌ترین اثر ابن بطریق در این موضوع نام برده می‌شود و به همین دلیل، بیشتر علما او را با نام «صاحب العمده» می‌شناسند.

صداقت حسینی اظهار کرد: این نسخه به خط نسخ ۲۱ سطری توسط زین‌العابدین در تاریخ ۹۸۳ قمری در ۱۸۱ برگ به زبان عربی نگاشته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.