سفیر نیوزلند:

باید از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حمایت از پناهندگان استفاده نمائیم 

سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل سرشماری و شناسایی اتباع و مهاجرین جدید الورود به ایران را نمایانگر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین و پناهندگان دانست.

مایکل والش، سفیر نیوزلند، اینا گلد کوا، سرپرست دفتر نمایندگی کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با صادق رضادوست،  مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در خصوص مسائل مربوط به پناهندگان و اسکان مجدد دیدار و گفتگو کردند. 

رضادوست در خصوص جمعیت مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران گفت بعد از تحولات سال ۱۴۰۰ در افغانستان و روی کار آمدن طالبان بیش از یک میلیون مهاجر وارد جهموری اسلامی ایران شدند که این امر باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه های مختلف در کشور گردیده است.

رضادوست همچنین خلاصه ای از اقدامات و خدمات ارائه شده توسط دولت جهموری اسلامی ایران در زمینه آموزش، بهداشت و درمان، معیشت و اشتغال به پناهندگان، آوارگان و مهاجرین خارجی در طی چهار دهه را بیان کرد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور نیز در ادامه خواستار حمایت های بیشتر در زمینه پذیرش مهاجرین افغانستانی در نیوزلند شد.

رضادوست در ادامه بیان کرد با توجه به عدم تغییر سهمیه کشور نیوزلند در مورد اسکان مجدد سال گذشته نسبت به سال جدید نیوزلند در مورد افزایش پذیرش تعداد مهاجرین و پناهندگان برای اسکان مجدد با توجه به حجم زیاد آنها در ایران تجدید نظر نماید. 

رضا دوست گفت مردم افغانستان با توجه به همه مشکلاتی که دارند به تحصیل فرزندان خود اهمیت زیادی می دهند و این یکی از دلایل مهاجرت افغانستانی ها به جمهوری اسلامی ایران است بطوریکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس و دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند. 

 مایکل والش، سفیر کشور نیوزلند در ایران ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران بخاطر پذیرش پناهندگان در طی بیش از ۴۰ سال و ارائه خدمات گوناگون به آنها افزود بعد از سقوط دولت پیشین افغانستان و روی کار آمدن طالبان به قدرت، مهاجرین بسیاری از افغانستان به سایر نقاط جهان مهاجرت نمودند که تعدادی نیز به کشور نیوزلند وارد شدند که تعدادی از کابل به صورت مستقیم و تعدادی نیز از طریق جمهوری اسلامی ایران وارد نیوزلند شدند.

والش در ادامه افزود جمهوری اسلامی ایران در حمایت از پناهندگان زبان زد دیگر کشورها می باشد و باید از انتقال تجربیات آن در حمایت از پناهندگان استفاده نمود. 

گلدکوا، سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد درخصوص حمایت های مالی و اخذ منابع و اعتبارات مالی و همچنین تامین تجهیزات آموزشی، پزشکی از کشور های حامی پناهندگان، خواستار هم افزایی بیشتر با شرکا در حل مسائل و مشکلات مربوط به پناهندگان و ایجاد شرایط مناسب جهت اسکان مجدد در کشور های ثالث بخصوص کشور نیوزلند و همراهی و کمک این کشور در جهت اسکان مجدد مهاجرین افغانستانی و داشتن دیدگاه مثبت به این امر شد. 

گلدکوا در این نشست با توجه به تحولات اخیر افغانستان و اعمال محدودیت های آموزشی برای زنان و دختران، ابراز نگرانی کرد و همچنین در خصوص سرشماری و شناسایی اتباع و مهاجرین جدید الورود به ایران که جمعیت حدود ۶ میلیون نفر را به همراه دارد را نمایانگر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین و پناهندگان دانست و در ادامه ابراز نگرانی از شرایط را در ارائه گزارشات در نشست های بین المللی آینده به همراه خواهد داشت که باید جایگاه ایران از رتبه ۱۳ حداقل به رتبه دوم ارتقا بخشد. 

سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریا عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در این نشست گفت: سعی داریم با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در تقویم برنامه کاری خود در آینده کنفرانس آموزشی برای عوامل آموزش، معلمان، مدیران مدارس و دست اندرکاران در جهت حمایت و تشویق به همکاری برای خدمت رسانی به پناهندگان داشته باشیم و از سفرا و نمایندگان کشور های حامی پناهندگان دعوت می شود جهت بررسی اسکان مجدد مهاجرین و پناهندگان به سایر کشورها و حمایت از آنها را افزایش دهیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار