لایحه ارتقای مشارکت مردم در طرح‌های بیابان زدایی

وحید گفت: لایحه مجلس علاوه بر انسجام بخشی سازمانی در بدنه دولت، بر مشارکت مردمی برای جلوگیری از بیابان زایی نیز تاکید می‌کند.

حسن وحید معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان کشور در همایش بیابان زدایی در بافق گفت:برای جلوگیری از تخریب سرزمین و بیابان زایی، لایحه‌ای در دستور کار مجلس قرار گرفته که علاوه بر انسجام بخشی سازمانی در بدنه دولت، مشارکت مردمی را نیز مهم دانسته است.

کشور با یک سری بحران‌های زیست محیطی مانند خشکسالی‌ها، کاهش توان سرزمین، فرسایش خاک، سیل‌خیزی و... مواجه شده است که باید راهکاری برای آن‌ها پیش بینی شود.

او تأکید کرد: راهکار این موضوع این است که با به تصویب رسیدن این لایحه حضور و نقش مردم در طرح‌های بیابان زدایی را پررنگ کنیم.

وحید ادامه داد: مردم در این زمینه صاحب حق هستند و باید حقوقشان در طرح‌ها به نحوی تدوین شود که بتوانند مشارکت اصلی خود در این زمینه را داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۳۰ میلیون هکتار، عرصه‌های بیابانی وجود دارد که حدود ۱۴ میلیون هکتار آن، کانون‌های بحران است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان کشور گفت: شدت بیابانی شدن یا بیابان زایی، از شدت و سطح طرح‌های بیابان زدایی، پیشی گرفته است.

او بیان کرد: در سال حدود ۳۰۰ هزار هکتار طرح‌های مقابله با پدیده بیابان زایی در کشور در حال انجام است، ولی سطح بیابانی شدن در کشور حدود یک میلیون هکتار است.

وحید افزود: کنترل و بهبود این موضوع، نیازمند بسیج تمام عوامل دولت و مشارکت آن‌ها در این زمینه است که در لایحه آبخیزداری که درحال طرح موضوع در مجلس است، لحاظ شده است.

او تصریح کرد: در کشور اعتبارات در این زمینه کم است مثلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سطح وسیع عرصه‌های بیابانی، عدد قابل توجهی نیست.

وحید گفت: خوب است طرح‌ها به صورت مشارکتی انجام شود، به این معنی که اگر قرار است در این زمینه سرمایه گذاری صورت بگیرد، باید برای پروژه‌های اقتصادی خود، سایر کارکرد‌های عرصه لحاظ شود و نسبت به احیا در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری خود، اقدام کند.

او گفت: درخصوص طرح‌های عمرانی دولت، ما وظیفه داریم مساعدت لازم را با لحاظ کردن مسائل زیست محیطی، انجام دهیم.

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان کشور بیان داشت: کارگروهی در استان وجود دارد باعنوان طرح‌های عمومی عمرانی که اگر اشخاص، بخش دولتی و صنعت و معدن، بخواهند مجوزی در این زمینه بگیرند، باید در این کارگروه مطرح و بررسی شود.

وحید افزود: اگر مجوز گرفته نشود، عرصه‌ای را که تخریب می‌کنند، غیر مجاز می‌شود.

او خاطرنشان کرد: اختلافات در این زمینه بین دستگاه‌های دولتی، در کارگروهی در قسمت بازرسی استانداری بررسی می‌شود و دولت اجازه ندارد بر ضد دستگاه‌های دولتی اعلام جرم و شکایت کند و باید در آن کارگروه حل و فصل شود.

در این همایش مسئولان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان ۲۲ استان کشور شرکت و درپایان از کانون فرسایش بادی گود گوار بافق بازدید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار