کاهش میزان حجم ذخایر آبی در سد احمدبیگلو مشگین شهر

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر گفت: به دلیل نبود بارش میزان حجم ذخیره آبی در سد احمد بیگلو از ۲۷ میلیون متر مکعب به ۶ میلیون و ۳۰۰ متر مکعب رسیده است.

ارسلان فرجی گفت: تنش آبی شهرستان مشگین شهر را تهدید می‌کند و در صورت نبود مدیریت مصرف بهینه آب مشکل کم آبی در این شهرستان و روستا‌های آن دو چندان خواهد شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین شهر افزود: طی ماه‌های اخیر برای تامین آب پایدار مردم این شهرستان علاج بخشی به سد‌های این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

فرجی افزود: با توجه به اینکه آورد سد احمد بیگلو به مراتب کاهش یافته برای علاج بخشی آن با احداث، لایروبی و تعریض ۱۷ کیلومتر از نهر میر کندی ظرف مدت یک ماه و با کمترین هزینه انتقال حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه خیاو چایی به سد احمد بیگلو در دستور کار قرار گرفت.

او اضافه کرد: با اقدامات انجام شده از دهم دی‌ماه تاکنون ۳۰۰ هزار متر مکعب آب به داخل مخزن سد احمد بیگلو انتقال داده شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین شهر گفت: از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر، ۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره برداری می‌رسد.

به گفته فرجی برای استفاده از ۱۴ درصد دیگر برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و ۲۶ درصد دیگر هم در مرحله مطالعات اولیه است.

او ادامه داد: حجم آب‌های زیرزمینی این شهرستان هم ۷۶.۸۹ میلیون متر مکعب است که با ۱۴۴ رشته قنات، یک هزار و ۷۸۴ حلقه چاه مجاز و ۹۶۸ دهنه چشمه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: در حوضه شهرستان مشگین شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر اکثر سد‌های منطقه از آورد خوبی برخوردار نیستند.

شناسایی۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در مشگین‌شهر

فرجی با اشاره به اقدامات حفاظتی مربوط به آب زیرزمینی مشگین شهر افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون نزدیک به ۳۰ فقره چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که با اخذ دستورات قضایی ۱۵ مورد مسدود شده است که در اثر آن ۳۷۴ هزار متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

او بیان کرد: علاوه بر این در این مدت ۱۱ فقره از چاه‌های غیر مجاز هم مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار