برگزاری نخستین مانور ترکیبی مانورهای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در خرمشهر

نخستین مانور ترکیبی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران برای مقابله با حملات سایبری، خرابکارانه و نجات در بندر خرمشهر انجام شد.

پیش از ظهر امروز با حضور فرماندار خرمشهر، نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بنادر و دریانوردی مانور ترکیبی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران برای مقابله با حملات سایبری، خرابکارانه و اطفای حریق و امداد و نجات در بندر خرمشهر با هدف افزایش سطح آمادگی و توان مقابله با خرابکاری‌های برگزار شد.

مصطفی طزری سرپرست معاونت زیربنایی پدافند غیر عامل کشور امروز در جریان برگزاری مانور ترکیبی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران گفت: امروز یک مانور ترکیبی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با موضوع مقابله با حملات سایبری و اقدامات خرابکارانه به نحواحسن در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر برگزار شد.

او با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل به دنبال این است که برگزاری این رزمایش و مانورها را رصد و نقاط ضعف و قوت را مورد بررسی قرار دهد گفت: هدف از برگزاری چنین مانورهایی افزایش آمادگی و توان مقابله با خرابکاری‌های احتمالی از سوی دشمنان است.

این مسئول به گسترش روزافزون مخاطرات و تهدیدات در حوزه‌های مختلف و همچنین استفاده دشمن از شیوه‌های نوین برای آسیب‌رسانی به زیرساخت‌ها و شریان‌های اصلی کشور اشاره کرد و گفت: آمادگی برای مقابله به موقع و موثر با این تهدیدات برای تداوم فعالیت‌های حیاتی و برنامه‌ریزی برای بازگشت به شرایط عادی، در تمامی دستگاه‌های اجرایی امری ضروری است.

رئیس اداره پدافند غیر عامل و مدیریت بحران سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز ارتقای آمادگی و بالا بردن توان بنادر در مواجه با بحران ها را یکی از مواردی مهم از نگاه سازمان بنادر، مدیریت HSE و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ایت سازمان برشمرد.

جواد طالبی متین گفت: بر اساس اهمیت احصا شده، سازمان بنادر و دریانوردی کشور تفاهمنامه ای با سازمان پدافند غیرعامل کشور منعقد کرده و در همین راستا برای یک سری اهداف برنامه ریزی شد که یکی از این اهداف امروز در بندر خرمشهر پیگیری شد که با اجرای این نمونه مانورها و رزمایش ها سطح بندر را ارتقا دهد.

به گفته او در این مانور ترکیبی سعی شد که تمام ظرفیت عملیاتی درگیر و ریسک هایی که در این مانور احساس می شد که باید به آن توجه بیشتر شود با کمک تیم ارزیاب که در تمام بنادر از سوی سازمان بنادر مستقر هستند، احصا شود‌ و در ادامه سناریویی با همکاری اداره کل خرمشهر آماده و یک تمرین واقعی انجام گرفت.

او در ادامه گفت: با توجه به حملاتی که از جنس سایبری در کشور داریم سعی کردیم این شکل از سناریو را در این اداره کل خرمشهر پر رنگ تر کنیم و سناریو به این شکل است که حمله سایبری و قطع برقی که در بندر ایجاد می شود، باعث نارضایتی می شود و این یک سری حوادثی را رقم می زند.

او با بیان اینکه امید است این نمونه کارها در در تمرین باقی بماند، افزود: کاری که به صورت یک تمرین واقعی انجام می شود به این صورت است که اگر یک سایت مورد حمله قرار گیرد یک سایت موازی فعال می شود اما برای اینکه سایت پشتیبان روی کار بیاید نیاز به صرف زمان وجود دارد وقفه زمانی ایجاد می کند که امروز با درایت این اداره کل این موضوع به خوبی مدیریت می شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز در جریان این مانور گفت: سازمان بنادر این نیاز را احساس می کند که در همه زمینه ها برای انجامات اقدامات و آمادگی لازم مانور ترکیبی اطفا حریق و پدافند غیرعامل را با حضور سازمان بنادر و سازمان پدافند غیر عامل اجرایی کند و در خرمشهر نیز در حوزه اطفا حر یق، حمله سایبری امداد و نجات مانور انجام و سپس اقدامات برای عادی سازی وضعیت و از سرگیری کار انجام شد.

به گفته نوراله اسعدی مانور ترکیبی اولین بار است که در بندر خرمشهر انجام می شود، اما در حوزه اطفا حریق به صورت مرتب مانور انجام می شده و به طور کلی آمادگی برای برگزاری مانور در این بندر وجود دارد.

او بر اهمیت آمادگی در مقابل حملات سایبری نیز تاکید کرد و افزود: حوزه سایبری بیشتر نرم افزارها و سیستم های ما را هدف قرار می دهد و زیرساخت های ما را در حوزه فناوری اطلاعات در یک بندر و سازمان و به طور کلی بخش عمده فعالیت بنادر ممکن است با در پی حمله سایبری با وقفه مواجه شود .

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه این شبیه سازی انجام شد تا مشخص شود که به چه صورت و در چه مدت زمانی با توجه به میزان آسیب پذیری، به حوزه نرم افزاری آسیب وارد می شود ، و چگونه می توان شرایط را به حالت عادی برگرداند، افزود: اگر این مانور ها انجام نشود مشکلات بیشتر می شود و نمی توان در مواقع واقعی پاسخ مناسب را به ذینفعان و مردم داد و نارضایتی عمومی ایجاد می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.