در هفته‌ای که گذشت؛

چشم بورس به گروه خودرویی دوخته شده بود!

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۴.۵۶ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۵۵ واحدی قرار گرفت.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۶۰ درصدی در پله ۵۱۲ هزار و ۴۹۱ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲.۴۵ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۹۸۰ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با کاهش همراه بودند.

نمودار شاخص کل بورس

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت منسوجات با رشد ۱۳.۶۱ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۷.۹۵ در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت حمل و نقل با اُفت ۱۰.۶۳ درصدی بوده است.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۴۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که روز شنبه ۹ هزار و ۷۸۳ میلیارد، یکشنبه ۸ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان، دوشنبه ۹ هزار و ۴۰۶ میلیارد، سه‌شنبه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد و چهارشنبه ۸ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

در هفته قبل ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها  ۳۴ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بود.

۲ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی  از بازار خارج شد

به گفته او، در این هفته کاری هر ۵ روز کاری خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار ثبت شد. به طوری که شنبه ۷۴۹ میلیارد تومان، یک‌شنبه ۳۷۰ میلیارد، دوشنبه ۳۷۷ میلیارد، سه‌شنبه ۱۲۹ میلیارد و چهارشنبه یک هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری ۲ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

هفته قبل ۷۹۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده است.

هفته قبل میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

او افزود: از جمله موارد اثرگذار در روند منفی این هفته نامه‌ایی بود که از سوی شورای رقابت برای عدم عرضه برخی از خودروها در بورس کالا منتشر شد که البته که با واکنش خوب سازمان بورس و وزیر اقتصاد همراه بود، تغییرات در ساختار ارزی بانک مرکزی نیز از جمله موارد اثرگذار بر بازار این هفته بود.

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هفته‌‌ای که گذشت برای بازار سرمایه خوب نبود، در حالی که دلار آزاد مجدد بالاترین اعداد را دید، اما دست قوی فروشنده و و رنج‌های منفی فروش را شاهد بودیم.

برهم زدن امنیت سرمایه‌گذاری کل بازار را تحت تاثیر قرار داد

او می‌گوید: مداخله‌های زیاد در فاکتور‌های موثر درآمدی و سوددهی شرکت‌های بورسی مانند کنترل نرخ نیما، اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس کالا، نرخ گاز در بودجه و... که همه آن‌ها اعتماد و روند بازار را تحت تاثیر قرار دادند. این نکته نباید فراموش شود که برهم زدن امنیت سرمایه‌گذاری نه یک صنعت، بلکه کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وفایی در ادامه افزود: هرچند این هفته نیز شاهد رشد تک نماد‌هایی در بازار بودیم که ناشی از گزارش‌های خوب ۹ ماهه و یا جریان پول بود، اما عمومیت بازار با کاهش قابل توجه روبه شد، اوج افزایش فروشنده در معاملات چهارشنبه در تابلو معاملات به نمایش درآمد. در ایجاد این روند و خروج حقیقی و منفی همه جانبه، حواشی اخیر در مورد خودرو، عرضه‌ی ارز شرکت‌های صادراتی بزرگ به نرخ نیما بی تاثیر نبود.

او گفت: درحالی که معامله‌گران کوتاه مدتی به دنبال سیو سود هستند، سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند با شناسایی شرکت‌های با عملکرد مطلوب و چشم انداز مناسب، در پرتفو خود بازبینی و در قیمت‌های مناسب‌تری خرید کنند. صنایعی که در ۳ ماهه پاییز تحول خوبی در فروش و شناسایی سود داشته‌اند، با فرض عدم تغییر در فاکتور‌ها می‌توانند فصل زمستان خوبی هم داشته باشند.

وفایی افزود: قیمت پایه‌ی رقابتی خودروی وارداتی چانگان هم مشخص و هفته پیش رو شاهد عرضه‌ی آن خواهیم بود. بعد از اتمام تعطیلات چین، انتظار رشد فعالیت‌های اقتصادی و تاثیرمثبت آن درافزایش قیمت فلزات و زنجیره انرژی نیز می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
مسولی که کل اعضای خانوادش و خودش خودرو ندارد برای خودرو ملت تصمیم بکیرد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۵۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
انقلابی های خانواده و فامیل زمان روحانی می گفتند خودرو نخریدند ،پراید صدوسی میلیون گران هست روحانی خانی هست خودرو عمدا گران کرده نارضایتی ایجاد کند
حالا چه جوابی دارید ؟؟؟؟؟؟هان
با پراید صد و سی ،که التماس میکنیم گیرخانواهای بی خودرو نمیاد ؟؟؟؟؟؟
هر روز بهشون یادآوری باید بکنیم دیدید چی میگفتید خجالت بارتان،حتی اگر اعضای درجه یک خانواده ،همسر یا فرزند آدم باشن
Iran (Islamic Republic of)
نابوده اسلام
۰۲:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
مردم در بورس برای دولت اندازه ای ارزش دارند که از ساله99تا الان هیچکاری برایشان انجام نداده جز بی ارزش شدنه سرمایه شان بورس کوره پولسوزی دولتها
Iran (Islamic Republic of)
نابودبورسه99
۰۲:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
اگه ساله99 هر چیزی تو بالاترین قیمت میخریدی تا الان سود میکردی تنها جایی که میلیونها زندگیو سرمایه و اعتماد و اعتقادو امیدو ... از بین برد بورسه99بوده تاالان که هنوز خیلیا تا خرخره تو ضررندو هیچکسم کاری نکرده این برای اونا که میخان تازه بیان بورس
Iran (Islamic Republic of)
نابودبورس99
۰۲:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
نه به دستور دوخته شده از ساله99تا الان هنوز دستور ندادند تا آه و نفرینه میلیونها نفر تا خرخره ضرر همراهشان باشد خدا منتغمه ما باش صدای میلیونها نفر نابودشده بورس99
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
زمانی دلار سی تومن بود این صندوق دارایکم هم سی تومن قیمت داشت
حالا که دلار ۴۵ شده این صندوق ۱۱ تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
وقتی تو ایران زندگی کنی معلومه که فروش خودرو یا نفروختنش میتونه بانک و فولاد و پالایش رو هم دچار ریزش کنه !!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
ضرر به کی ؟ مردم مهم هستن یا یک گروه که پشت میز نشستن تا هر روز قیمتها تغییر کند تا اونا تو بورس سود ببرن مثل کارگزاری ها و امثال بورسی ها مردم عادی همیشه ضرر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
اخه خودرو چه ربطی با پالایش و بانکی داره که این همه ظلم به دارایکم و پالایشی میکنید اونم بعد از 3 سال
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۴:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
چشم همه به قیمت ارزوپیازوگوشت وبرنج ایرانی وموبایل وطلادوخته شده.البته همیشه اینجوری بوده ریال به دلارتبدیل میشه ودرخانه واسه روزمبادااحتکاروانبارمیشودعین شمش طلاوساعت مچی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
همه جا نوعی دزدی هست چهارشنبه برای خرید سکه اقدام کروم قیمت من مقبول واقع نشده عوض اینکه پول بحساب کاربری من برگردد پول بلوکه شده تا شنبه مگه بانکها هم پنجشنبه تعطیل هست پولها حدود ۴۰میلیون کمی بالاتر و پایینتر ببین چقدر پول بلوکه شده تو ۳ روز چه سودی میزنن بجیب انشاء اله حرام باشه گرچه دیگه بهشماها اثری نداره امیدوارم خبرنگاران پیگیر باشن
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۳:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
وقتی یک ریال قیمت جابجا میشود کشور یک کودتای اقتصادی میخورد. وای به حال این نوسانات که ما تجربه می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
بالاخره اتاق فکر مافیای خودرو راهی جدید برای بالابردن قبمت خودروهای از رده خارج سایپا و ایران خودرو پیدا کرد . بودس...افزایش به ظاهر مردمی. و قانونی...وای بر شما..برای خلق تورم چه نقشه ها میکشید. دشمن کیست؟
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۲:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
ریاست محترم بانک مرکز. هر کالا که فاقد نرخ باشد یا نرخ مشخصی نداشته باشد مقصر افزایش نرخ تورم است. و به تحریم ها هم دامن می زند. امریکایی ها یک زمانی برای تعدیل قیمت گندم بار گندم را در دریا تخلیه می کردند و به کف اقیانوس می ریختند تا بازار به نرخ دلخواه شان برسد. منظورم با ارزان فروشی به نفع فقرا نیست. ما الاآن با بازاری روبرو هستیم که هر کس جنسش را به میل خودش به نرخ افزایشی دلبخواهی خودش می فروشد. این حق را به خاطر نوسان نرخ ارز که خودش عامل آن است برای خودش قائل می شود. ما از سختی کار هراس نداریم. کار هر چه پیچیده تر شود انجامش شیرین تر خواهد بود. دریا از قطره ها تشکیل شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
بورس ایران یک قمارخانه هست که برنده اون فقط رانت داران و حقوقی ها هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
میخادیک سطح مهم رو رد کنه باید چند روزی سهام جابجا بشه افراد عجول رو پیاده کنن و پول تاز نفس جاشو نو بگیره ،الکی که نیست هر جور خبر نا امید کننده هم البته مخابره میشه.این قانون بازاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
سوال ؟
بورسی که از سال ۹۹ تاکنون حرکت یک گام به جلو و چندین گام به عقب حرکت داشته و بخاطر این حرکتش هنوز نتوانسته شاخص کل سال ۹۹ را که بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده را پس بگیرد با توجه به اینکه دلار در اون زمان حدود ۳۰ هزار تومان و اکنون حدود ۴۵ هزار تومان هست ، آیا این بورس نیازی به رئیس، معاون، ناظر، کارمند و این همه دفتر و دَستَک داره واقعا"؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
کار وزیر صمت و خودروسازها فقط پیدا کردن راههای مختلف برای گران کردن خودروست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
بورس عامل اصلی گرانی خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
عرضه خودرو چه تاثیری در بورس برای مردم عادی و طبقه ضعیف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
پول از دست دلال گرفته میشه .. برا همینه دلال ها جلز و ولز میکنن
آخرین اخبار